روزه کله گنجشکی چگونه گرفته می شود؟

روزه کله گنجشکی چگونه گرفته می شود؟

ماه رمضان فقط برای افرادی که به سن تکلیف رسیده‌اند و روزه‌های خود را به جا می‌آورند پر از شور و نشاط معنوی نیست. کوچک‌ترها هم دلشان می‌خواهد به تبعیت از خانواده طعم روزه‌داری را تجربه کنند. اگر می‌خواهید فرزند خود را آرام آرام با تربیت دینی آشنا کنید، گرفتن روزه کله گنجشکی یکی از کارهایی است که آنها می‌توانند با طعم مفاهیم و تکالیف دینی و اسلامی به تدریج انس گرفته و بیشتر با خدا آشنا ‌شوند. اما آیا می دانید روزه کله گنجشکی چگونه است؟

قبل از هر چیز لازم است بدانید تصویری که کودکان از خدا دارند درست شبیه همان تصویری است که والدین آنها به ویژه پدرها دارند. در واقع، چهره مثبت مذهبی والدین می‌تواند در ناخودآگاه فرزند به صورت غیرمستقیم اثر بگذارد و حس خداشناسی او را بیدار کند.


کودک با فلسفه روزه گرفتن آشنا شود

اگر بخواهید کودک را با روزه آشنا کنید باید از بُعد هیجانی کودک بهره بگیرید و او را در فضای مذهبی شادی قرار دهید. در این صورت، ناخودآگاه هیجانات مثبت همچون نشاط و شادابی معنوی در او تقویت می‌شود و اینجاست که می‌توان به تدریج او را با فلسفه روزه گرفتن و نماز خواندن آشنا کرد.

از روزه کله گنجشکی شروع کنید

وقتی بچه به سن تشخیص رسید و آمادگی و توانایی روزه گرفتن داشت، او را تشویق کنید که به مقدار توانایی‌اش (نصف روز، بیشتر یا کمتر) روزه بگیرد. اگر بی‌تاب شد، می‌توانید وسط روز به او آب یا غذای مختصری بدهید.

زمانی که توانایی کودک بیشتر شود می‌تواند بیشتر گرسنگی و تشنگی را تحمل کند. بنابراین، مدتی که می‌گذرد، اراده قوی‌تری خواهد داشت و قادر به گرفتن روزه کامل خواهد بود.

هدیه بدهید

به تدریج که تعداد روزه‌های کودک زیادتر شد، در آخر ماه رمضان می‌توانید گاهی برای تشویق به او هدیه‏‌ای بدهید. حتی می توانید شب ها زیر بالشت او هدیه بگذارید و سحر به او بدهید.

مثلا در روزه کله گنجشکی بچه ها باید سحری بخورند و بخوابند. ولی دیگر تا هنگام نماز ظهر چیزی نخورند. اما در آن هنگام می توانند ناهار و آب و میوه بخورند و بعد دیگر چیزی تا اذان مغرب و افطار نخورند.

همچنین به کودک خود یاد بدهید وقتی روزه می‌گیرد باید نماز بخواند ( البته در حد توان )، کارهای خوب انجام دهد و از کارهای بد دوری کند، دعا بخواند، دروغ نگوید، غیبت نکند و حجاب داشته باشد.

تشویق کنید و الگو باشید

به کودک خود بگویید خدا بچه های پاک را دوست دارد و دعایشان را اجابت می‌کند تا او را بیشتر تشویق به روزه گرفتن و نماز خواندن کنید.

قبل از هر چیز فراموش نکنید که خودتان به عنوان پدر و مادر کودک الگوی او باشید و حتما قبل از سن تکلیف، سعی کنید کودک خود را با روزه کله گنجشکی آشنا کنید و همچنین به او هدیه بدهید.

بدون نظر

ورود