۱۰ موشک هدایت شونده ضد تانک برتر و ویرانگر جهان [قسمت دوم]

۱۰ موشک هدایت شونده ضد تانک برتر و ویرانگر جهان [قسمت دوم]

انواع موشک هدایت شونده ضد تانک امروزی مانند AGM-114R، Spike و Javelin باعث شده اند که نیروهای نظامی بتوانند تانک ها و خودروهای زرهی بسیار سنگین را متوقف سازند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با چند موشک هدایت شونده ضد تانک برتر دیگر که در سرویس هستند آشنا کنیم. برای شناسایی بهترین ها، برد، قدرت نفوذ در زره، قابلیت استفاده در حالت های مختلف، همچنین دقت و هدایت پذیری سیستم یا حالت شلیک کن و فراموش کن مورد توجه قرار گرفته است.

انواع موشک هدایت شونده ضد تانک امروزی مانند Spike و Javelin باعث شده اند که نیروهای نظامی بتوانند تانک ها و خودروهای زرهی بسیار سنگین را متوقف سازند.

۶- موشک هدایت شونده ضد تانک MAPATS (اسرائیل)

MAPATS یک سیستم موشکی ضد تانک هدایت شونده با قابلیت حمل توسط نفر است که برای استفاده توسط نیروهای پیاده، روی خودروهای نظامی و هلیکوپتر طراحی شده و اکنون در اختیار اسرائیل، شیلی، اکوادور، استونی و ونزوئلا قرار دارد. هنوز اطلاعات زیادی در مورد منشأ این سیستم منتشر نشده اما به وضوح می توان آن را اشتقاقی از موشک آمریکایی BGM-71 TOW  است که البته کمپانی ها یا ارتش ایالات متحده هیچ مشارکتی در توسعه آن نداشته اند. اگر چه در نگاه اول خیلی زود با سیستم BGM-71 TOW اشتباه گرفته می شود اما MAPATS دارای سیستم هدایت متفاوت و از نوع لیزری است. کلاهک اولیه توانایی نفوذ در زره فولادی به قطر ۸۰ سانتیمتر را داشت که برای نابودی هر تانکی در اواسط دهه ۱۹۸۰ کافی بود. نمونه های تولید شده پس از دهه ۱۹۹۰ دارای کلاهک دوگانه بوده که می توانست تا ۱.۲ متر در زره پس از لایه انفجاری محافظتی نفوذ کند و بدین ترتیب توانایی نابودی تمامی تانک های امروزی را داراست. برد موشک ضد تانک هدایت شونده MAPATS حداکثر ۴ کیلومتر عنوان شده است.

انواع موشک هدایت شونده ضد تانک امروزی مانند Spike و Javelin باعث شده اند که نیروهای نظامی بتوانند تانک ها و خودروهای زرهی بسیار سنگین را متوقف سازند.

۷- موشک هدایت شونده ضد تانک Shershen (بلاروس)

سیستم موشکی Shershen (به معنای زنبور قرمز) یک نسخه ساخت بلاروس از موشک هدایت شونده ضد تانک اوکراینی Skif است. در حالی که هر دو سیستم بسیار مشابه به نظر می رسند اما برخی کاربردها و ویژگی های آن ها متفاوت است. نمونه بلاروسی دارای سیستم هدایت لیزری است و موشک RK-2S از کلاهک دوگانه سود می برد که قدرت نفوذ در ۸۰ سانتیمتر فولاد پس از زره واکنشی انفجاری را دارد. این میزان از قدرت نفوذ برای ساقط کردن اکثر تانک های مدرن کافی است. حداکثر برد سیستم ضد تانک Shershen بیش از ۵.۵ کیلومتر است. در صورتی که از موشک ۱۵۲ mm P-2B استفاده شود، برد این سیستم به بیش از ۷.۵ کیلومتر و نفوذ آن به بیش از ۱.۱ متر افزایش می یابد. در طول شب برد سیستم Shershen به حدود ۳ کیلومتر کاهش می یابد.

انواع موشک هدایت شونده ضد تانک امروزی مانند Spike و Javelin باعث شده اند که نیروهای نظامی بتوانند تانک ها و خودروهای زرهی بسیار سنگین را متوقف سازند.

۸- موشک هدایت شونده ضد تانک Kornet-M (روسیه)

سیستم Kornet-M یک سیستم ضد تانک هدایت شونده روسی است که در سال ۱۹۹۴ معرفی شد و کشورهای غربی نام AT-14 یا Spriggan را برای آن استفاده می کنند. شهرت این سیستم از برد قابل توجه آن گرفته شده که از هر سیستم موشک هدایت شونده تانک دیگری در جهان بیشتر است. برای مقایسه، FGM-148 Javelin کلاهک تهاجمی خود را تنها ۲.۵ کیلومتر پرتاب می کند اما نسخه اورجینال Kornet-E دارای برد حداکثر ۵.۵ کیلومتر بوده که به کشورهای زیادی صادر شده است. کلاهک دوگانه این سیستم به خاطر سایز قابل توجهش بسیار ترسناک است. با قطر ۱۵۲ میلیمتر، این موشک یکی از بزرگ ترین و قدرتمندترین موشک های ضد تانک هدایت شونده به شمار می آید که تاکنون ساخته شده است.

این ویژگی منحصربفرد برای این است که سیستم روسی بتواند به درون زره تمامی تانک های مدرن نفوذ کند. این موشک قدرت نفوذ تا ۱ متر را در زره فولادی تانک پس از زره واکنشی انفجاری داراست. اخیراً یک موشک جدید با کلاهک ترموباریک برای این سلاح توسعه یافته است. این موشک دارای برد ۵.۵ کیلومتر بوده که برای نابودی ساختمان ها و استحکامات و همچنین تجمع نیروها کافی است. علیرغم برد بسیار قابل توجه، Kornet روسی از لحاظ سیستم هدایت به اندازه دیگر سیستم های مدرن، پیشرفته و کارآمد نیست.

انواع موشک هدایت شونده ضد تانک امروزی مانند Spike و Javelin باعث شده اند که نیروهای نظامی بتوانند تانک ها و خودروهای زرهی بسیار سنگین را متوقف سازند.

۹- موشک هدایت شونده ضد تانک TOW 2 (ایالات متحده)

سیستم ضد تانک TOW 2 یک موشک ضد تانک سنگین است که از سال ۱۹۸۳ توسط ارتش ایالات متحده استفاده شده و در طی این سال ها نشان داده که سلاح بسیار کارآمد و موثری است. این سلاح ضد تانک، علیرغم اینکه نزدیک به ۴۰ سال از معرفی آن می گذرد، همچنان یکی از موثرترین سلاح های ضدتانک جهان به شمار می آید. در قالب پایه پیاده نظام، سیستم TOW 2 روی یک سه پایه قابل حمل نصب می شود و موشک در داخل یک محفظه بسته که به لانچر وصل شده حمل می گردد. این سیستم دارای سه نفر خدمه بوده که شامل فرمانده، توپچی و کمک توپچی هستند. لانچر را می توان باز کرده و توسط خدمه به صورت جداگانه حمل نمود. موشک TOW 2 در چندین نسخه در دسترس بوده و به شکل های با قابلیت بی سیم یا بی سیم ساخته شده است. موشک BGM-71E دارای کلاهک دوگانه بوده و به طور خاص برای نابودی تانک های دارای زره واکنشی انفجاری طراحی شده است.

برد این موشک ۳.۷۵ کیلومتر بوده و توان نفوذ در ۹۰ سانتیمتر فولاد پس از عبور از زره واکنشی انفجاری را داراست. موشک BGM-71F از نوع حمله از سمت بالا بوده که در بالای تانک منفجر شده تا بتواند به زره نازک آن نفوذ کند. حداکثر برد این موشک ۴.۲ کیلومتر است. موشک BGM-71H از نوع موشک های ضد استحکامات بتنی است که علیه ساختمان ها و مواضع بتنی دشمن استفاده شده و حداکثر برد آن ۳.۷۵ کیلومتر است. البته تعداد دیگری موشک ضد تانک برای این سیستم وجود دارد. لانچر TOW 2 با تمامی موشک هایی که برای سیستم TOW طراحی شده بودند سازگار است. این سیستم از دوربین حرارتی برخوردار بوده و امکان استفاده در شب را نیز داراست.

انواع موشک هدایت شونده ضد تانک امروزی مانند Spike و Javelin باعث شده اند که نیروهای نظامی بتوانند تانک ها و خودروهای زرهی بسیار سنگین را متوقف سازند.

۱۰- موشک هدایت شونده ضد تانک MILAN ER (فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا)

MILAN ER یک نسخه جدیداً توسعه یافته از موشک هدایت شونده ضدتانک مشهور و کارآمد MILAN است که اکنون در نزدیک به ۵۰ کشور مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه جدید این سلاح از لانچر جدیدی سود برده و موشک هایی قدرتمندتر با برد بیشتر دارد. توسعه این سلاح از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و تولید انبوه آن از سال ۲۰۱۱ آغاز گردید. MILAN ER توسط سه کشور که قبلاً از نسخه اورجینال استفاده می کردند به کار گرفته شد اما ارتش فرانسه در کمال ناباوری این سیستم جدید را رد کرده و سیستم موشکی ضد تانک خاص خود به نام MMP را توسعه داد. سیستم MILAN ER از پست آتش جدید با تصویرساز گرمایی یکپارچه استفاده می کند.

لانچر جدید با نمونه های قدیمی تر موشک های MILAN مانند MILAN 2 و MILAN 3 سازگار بوده و یک سیستم با هدایت سیمی است. اما با استانداردهای امروزی استفاده از سیستم هدایت سیمی بسیار قدیمی و منسوخ است. موشک جدید دارای کلاهک دوگانه است که در زره فولادی به قطر ۱ متر نیز نفوذ می کند هر چند در مورد بتن تقویت شده، قدرت نفود موشک MILAN ER بیش از ۲ متر است.

بیشتر بخوانید: حیدر-۱: خودرو نظامی بدون سرنشین ایرانی برای مقابله با تانک و خودروهای زرهی

منبع: military-today
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود