انواع روش های سقط جنین عمدی و خطرات آنها را بشناسید

انواع روش های سقط جنین عمدی و خطرات آنها را بشناسید

بارداری ناخواسته می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد و احساسات متناقضی را در شما القا کند. حاملگی ناخواسته برای برخی از زوج‌ها مخصوصا مادر می‌تواند همراه با ترس، هیجان، اضطراب یا ترکیبی از این سه حس باشد. اما اگر مطمئن هستید بچه داشتن گزینه ای نیست که اکنون شما به آن فکر کنید یا آمادگی آن را داشته باشید، حالا که باردار شده‌اید، چه کاری از دستتان برمی‌آید که انجام دهید؟ لابد به انجام روش های سقط جنین عمدی فکر می کنید. این طور نیست؟

احساسات پیچیده و متناقض شما هنگام بارداری ناخواسته همراه با یک سری قوانین شرعی و دولتی در مورد سقط جنین باعث می‌شود شما واقعا در انجام اولین کاری که به ذهنتان خطور می‌کند دچار تردید شوید. اما با تمام اینها، فضای آنلاین مملو از فهرست بی پایان راهکارهای خانگی و به نظر امنی برای سقط جنین است که از قضا ارزان هم هستند و ممکن است شما را به انجام این کار ترغیب کنند.

برخی از نمونه‌های رایج روش های خانگی سقط جنین که ممکن است در فضای آنلاین با آنها مواجه شوید شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای گیاهی، مانند انواع چای، تنتور و دوش واژینال
  • فعالیت‌های جسمی
  • آسیب زدن به خود
  • داروهای بدون تجویز

این راهکارهای خانگی در بهترین حالت یا اصلا فایده ندارند و بی اثر هستند یا اگر هم در درصد پایینی موفقیت آمیز باشند، واقعا خطرناک و زیان آور خواهند بود.

مطلب زیر را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد روش های سقط جنین عمدی کسب کنید. لازم است بدانید که راهکارهای خانگی واقعا ارزش به خطر انداختن جانتان را ندارد. شما در این مطلب خواهید خواند که صرف نظر از جایی که زندگی می‌کنید، چطور یک سقط جنین امن و بی خطر انجام دهید.

خطرات جدی راهکارهای خانگی سقط جنین

سقط جنین در خانه، حتی اگر به وسیله داروهای گیاهی باشد، خطراتی را به همراه دارد که ممکن است سلامت یا جان مادر را تهدید کند. البته، این روش‌های سقط جنین قرن‌هاست که انجام می‌شود اما تعداد بی شماری از زنان جان خود را در این راه از دست داده‌اند یا دیگر نتوانسته‌اند باردار شوند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هر سال حدود ۵۰ هزار زن به دلیل سقط جنین خطرناک و غیر ایمن از دنیا می‌روند. این آمار شامل روش‌های خانگی سقط جنین نیز می‌شود. علاوه بر این، از هر ۴ زنی که سقط جنین خانگی و غیر ایمن کرده‌اند یک نفر از آنها دچار مشکلات جسمی همیشگی شده که نیاز به مراقبت پزشکی مداوم داشته است.

در این مطلب، ما در مورد بزرگترین تهدیدات و خطرهایی که سقط جنین با روش‌های خانگی و رایج به همراه دارد صحبت خواهیم کرد.

  • سقط جنین ناقص

سقط جنین ناقص همان طور که از نامش پیداست سقطی است که به طور کامل انجام نمی‌شود. به عبارت دیگر، تکه‌ای از جنین یا محصول بارداری در بدن مادر باقی می‌ماند. به احتمال زیاد، مادر برای سقط کامل جنین نیاز به مصرف داروهای خاصی خواهد داشت.

اگر سقط جنین کامل نشود، ممکن است منجر به خونریزی سنگین و احتمالا بروز عفونت‌هایی شود که برای مادر خطر مرگ را به همراه دارد.

  • عفونت

همه انواع جراحی با خطر عفونت همراه هستند. به همین دلیل است که تجهیزات پزشکی و محیط بیمارستان و کلینیک‌ها باید تا حد امکان استریل و بهداشتی نگه داشته شوند.

در برخی از سقط جنین‌هایی که به روش خانگی انجام می‌شود ،باید وسیله‌ای از طریق دهانه رحم وارد رحم شود. این کار بسیار خطرناک است؛ حتی اگر فکر کنید ابزار شما کاملا استریلیزه هستند.

عفونت در واژن یا رحم می‌تواند آسیب‌های همیشگی مانند ناباروری را به مادر بزند. وجود عفونت در این ناحیه از بدن می‌تواند در جریان خون پخش شود و منجر به عارضه مسمومیت خونی شود که در نهایت خطر مرگ را برای مادر به همراه دارد.

  • هِموراژ یا خونریزی شدید

واژه هموراژ به معنی از دست دادن خون زیاد است. اگر شما فردی هستید که هیچ دانشی در مورد علم پزشکی ندارید و سعی دارید به روش جراحی در خانه جنین خود را سقط کنید، ممکن است خودتان را در خطر پاره کردن عروق اصلی خونی قرار دهید و دچار خونریزی داخلی شوید. یادتان باشد که خونریزی داخلی قابل رؤیت نیست و زمانی متوجه آن خواهید شد که دیگر کار از کار گذشته است و نمی‌توانید جان خود را نجات دهید.

این مطلب را هم بخوانید: لکه بینی بعد از پریود ؛ از علل تا نحوه پیشگیری و درمان

  • زخم شدن

سقط جنین با روش جراحی توسط شخصی که آموزش پزشکی ندیده است، علاوه بر خونریزی شدید، منجر به پارگی یا زخم شدن می‌شود.

این زخم شدن می‌تواند هم در دیواره داخلی رحم و واژن باشد و هم دیواره خارجی اندام تناسلی زن را شامل شود. زخم شدن در نهایت منجر به ناباروری و دیگر مشکلات جسمی برای مادر می‌شود.

  • مسمومیت

روش‌های خانگی ممکن است به نظر بی خطر برسند زیرا طبیعی هستند اما حتی رایج‌ترین داروهای گیاهی مانند جعفری نیز می‌تواند تاثیرات قدرتمندی داشته باشد و به سرعت خواصی سمی پیدا کند. از طرف دیگر، بیشتر روش‌های مصرف داروهای گیاهی برای سقط جنین نیاز به مصرف بیش از اندازه توصیه شده از یک گیاه دارویی خاص دارد.

اگر داروهای گیاهی بیش از مقداری که برای مصرف انسان ایمن و بی خطر است وارد دستگاه گوارش شود، کبد نمی‌تواند سموم اضافی و دیگر ترکیبات این گیاهان را از بدن خارج کند و بار سنگینی را متحمل می‌شود. نتیجه؟ آسیب رسیدن به کبد و ابتلا به بیماری نارسایی کبدی.

  • آلودگی

هرگز سراغ وب سایت‌هایی که ادعا می‌کنند قرص‌های سقط جنین بدون تجویز پزشک می‌فروشند نروید. اصلا راهی نیست که بتوان محتویات این قرص‌ها را تایید کرد. ممکن است شما هر چیزی را بخورید که شامل مواد سمی باشد و جان شما را به خطر بیندازد یا ترکیبات بی اثری داشته باشد که فقط پولتان را دور بریزید و شما را از هدفتان که سقط جنین است دور کند.

علاوه بر این، برخی از وب سایت ها عمدا و دانسته قرص‌های تقلبی را می‌فروشند تا باعث شوند جلوی سقط جنین خانم‌ها را بگیرند.

  • گزینه‌های دیگر سقط جنین در هر جایی که زندگی می‌کنید

در مواردی که به تشخیص پزشک بارداری جان مادر را تهدید می کند یا کودک دچار نقص عضو جدی است، سقط جنین به دو شیوه زیر قابل انجام خواهد بود. این گزینه‌ها دو نوع اصلی سقط جنین را شامل می‌شوند:

  1. سقط جنین به روش‌های طبی: سقط جنین به روش طبی شامل خوردن دارو یا حل کردن دارو در واژن یا گونه داخلی شما می‌شود.
  2. سقط جنین به روش‌های جراحی: سقط جنین به روش جراحی یک روش طبی دیگر است که با ساکشن انجام می‌شود. این روش را خود پزشک جراح در مطب، کلینیک یا بیمارستان مجهز انجام می‌دهد. شما معمولا می‌توانید دقایقی پس از جراحی سقط جنین به منزل بروید. اما لازم است کسی همراهتان باشد که به جای شما رانندگی کند یا شما را به خانه برساند.

این مطلب را هم بخوانید: عکس رنگی جنین برای تهیه آلبوم خاطرات کودک توصیه نمی شود

سقط جنین به روش جراحی:

سقط جنین به روش جراحی نیز خودش با چند شیوه مختلف انجام می‌شود که عبار‌ت‌اند از:

  • آسپیراسیون خلاء: بعد از این که بیمار تحت بی حسی موضعی یا داروی مسکن قرار گرفت، پزشک با استفاده از یک دیلاتور یا دستگاه متسع کننده دهانه رحم را باز می‌کند. سپس یک لوله را وارد دهانه رحم و سپس وارد رحم می‌کند. این لوله به یک دستگاه مکش یا ساکشن متصل است که داخل رحم را از جنین تخلیه می‌کند. روش آسپیراسیون خلا یا Vacuum aspiration عموما تا هفته ۱۵ بارداری قابل انجام است.

  • اتساع و تخلیه: پزشک کار خود را در این روش هم مانند روش آسپیراسیون خلاء، با بی حسی و متسع کردن دهانه رحم آغاز می‌کند. در مرحله بعد، او با استفاده از فورسپس یا انبر جراحی جنین را خارج می‌کند. هر بافت باقی مانده جنین از طریق یک لوله کوچک که وارد دهانه رحم می‌شود بیرون کشیده خواهد شد. روش اتساع و تخلیه یا Dilation and evacuation عموما زمانی که شما بیش از ۱۵ هفته باردار باشید به کار می‌رود.

روش سقط جنین با استفاده از آسپیراسیون خلاء حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد اما روش اتساع و تخلیه نزدیک ۳۰ دقیقه. هر دو روش نیاز به زمان بیشتر برای اتساع و گشاد شدن دهانه رحم دارند.

یادتان باشد که در بسیاری از کشورها سقط جنین به روش جراحی محدودیت‌هایی دارد. در خیلی از این کشورها سقط جنین به روش جراحی بعد از ۲۰ تا ۲۴ هفتگی یا سه ماهه دوم بارداری غیرقانونی و ممنوع است. سقط جنین بعد از این زمان تنها مواقعی مجاز است که بارداری پرخطر باشد و سلامت و جان مادر را تهدید کند.

اگر در حال حاضر تلاش کرده‌اید که سقط جنین انجام دهید، مراقب بروز این علائم باشید:

اگر هم اکنون مراحلی از سقط جنین را خودتان در خانه انجام داده‌اید، حتما به صدای بدن خود گوش دهید. در صورتی که متوجه شدید عارضه‌ای برایتان اتفاق افتاده است، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه این علائم در بدن خود شدید، فورا به مرکز فوریت‌های پزشکی یا اورژانس نزدیک خانه خود مراجعه کنید:

  • خونریزی با شدتی که پد یا نوار بهداشتی طی یک ساعت کاملا آغشته به خون شود
  • استفراغ، ادرار یا مدفوع خونین
  • تب یا لرز
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • درد شدید در شکم و لگن
  • استفراغ و از دست دادن اشتها
  • از دست دادن هوشیاری
  • عدم توانایی بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • پوست عرق کرده، سرد، کبود یا رنگ پریده
  • گیجی

آیا باید پزشک را در جریان سقط جنین عمدی بگذارید؟

اگر نگران مراجعه به پزشک و مشورت کردن با او هستید، یادتان باشد که تقریبا غیر ممکن است بتوان بین سقط جنین تصادفی یا سقط جنین عمدی تفاوتی را قائل شد. اصلا لازم نیست به پزشک خود بگویید که در خانه قصد سقط جنین داشته‌اید.

اما مهم است که پزشک شما از هر چیزی که مصرف کرده‌اید یا هر کاری که انجام داده‌اید با خبر باشد. لازم نیست به او بگویید که در حال تلاش برای سقط جنین بوده‌اید. مثلا، شما می‌توانید به راحتی بگویید بیش از اندازه از مکمل غذایی خاصی استفاده کرده‌اید یا هنگام ورزش کردن به خودتان آسیب رسانده‌اید.

این مطلب را هم بخوانید: همه چیز درباره سونوگرافی آنومالی اسکن بارداری و سلامت جنین

حرف آخر

سقط جنین در کشورمان عملی غیرقانونی است مگر در مواردی که جان مادر به خطر بیافتد. سقط جنین خانگی فارغ از خطراتی که برای جان مادر دارد از نظر دین مبین اسلام نیز تقبیح شده و حکم اسلام در مورد آن به شرح زیر است:

پس از انعقاد نطفه، سقط جنین به هیچ وجه جایز نیست مگر زمانی که مادر بر جان خود بترسد و یا ماندن جنین در شکم او آنقدر پر زحمت باشد که غیر قابل تحمل گردد و خلاصی از آن، جز سقط جنین راهی دیگری ندارد. در این صورت تا روح در جنین دمیده نشده است سقط جایز است و اما پس از دمیده شدن روح در جنین سقط آن به احتیاط واجب به هیچ وجه جایز نیست حتی با وجود شرایط مذکور.

منبع: healthline
۲ نظر

ورود

  • لیلا اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۹

    وای خدا …..

  • علی دی ۶, ۱۴۰۰

    ….. …..تو از قانون چی میفهمی؟؟؟من سه تا بچه دارم مستأجرام پول پیش هم ندارم باید چه غلطی بکنم؟؟؟یه کم از کشور های پیشرفته یاد بگیرید….تا کی باید مشتی ….. زندگی مارو جهنم بکنند؟؟؟این یعنی بی قانونی وقتی اختیار زندگی خودت رو نداری…..