تبادل آتش میان کره شمالی و جنوبی پس از پایان غیبت سه هفته ای کیم جونگ اون

تبادل آتش میان کره شمالی و جنوبی پس از پایان غیبت سه هفته ای کیم جونگ اون

کره شمالی و جنوبی در منطقه غیرنظامی بین دو کشور دست به تبادل آتش زده اند. ارتش کره جنوبی می گوید که از طرف نیروهای کره شمالی شلیک هایی به سوی یک پست نگهبانی کره جنوبی در شهر مرزی چئوروون صورت گرفته است و سربازان بخش جنوبی نیز به این تیراندازی ها پاسخ داده و به طرف مقابل اخطار داده است. چنین تحرکاتی در نظامی ترین مرز جهان به ندرت اتفاق می افتد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده اما گفته است که به باور او تیراندازی های صورت گرفته از سمت کره شمالی «اتفاقی» بوده است.

کره شمالی

در این اثنا، خبرگزاری کره ای یونهاپ در اشاره به سخنان یک مقام دولتی اعلام کرده که ظاهراً این اتفاق غیرعمدی بوده است. بر اساس خبرهای رسیده، در این تبادل آتش هیچ کسی از طرفین زخمی نشده و هیچ نشانه ای از تحرکات نظامی غیرمعمول نیز دیده نمی شود.  اگر چه ارتش کره جنوبی احتمال عمدی بودن این تیراندازی ها را بسیار کم دانسته اما مشخص نیست که این باور بر اساس چه ارزیابی هایی صورت گرفته است. حتی اگر تیراندازی نیروهای کره شمالی اتفاقی یا ناشی از خطای محاسباتی باشد نیز این موضوع نشان می دهد که نیروهای دو طرف در منطقه ظاهراً غیرنظامی مرز دو کشور شدیدآ گوش به زنگ و در حالت آماده باش هستند.

کره شمالی

علاوه بر این، زمان انجام این درگیری مختصر نیز جالب است. این اتفاق تنها ۲۴ ساعت پس از آن رخ می دهد که کیم جونگ اون ، رهبر کره شمالی، پس از ۲۱ روز غیبت از انظار عمومی بار دیگر ظاهر شد. به گفته رسانه های دولتی کره شمالی در ماه های اخیر چندین مانور نظامی در بخش شمالی شبه جزیره کره به منظور آمادگی برای یک «جنگ واقعی» صورت گرفته است. پیونگ یانگ بارها از تاکتیک تنش زایی برای تنش زدایی استفاده کرده و از موضع گیری تند نظامی خود به عنوان اهرمی در گفتگوهای دیپلماتیک متعاقب آن استفاده نموده است. اما هر گونه نشانی از آتش گشودن مستقیم برای بسیاری در کره جنوبی ناامید کننده است. در دو سال اخیر تلاش های زیادی برای کاهش تنش بین دو کشور صورت گرفته و حتی مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، دستکم یکبار به دیدار رهبر کره شمالی رفته است.

کره شمالی

دو طرف یک موافقتنامه نظامی امضا کرده و تبادل آتش اخیر می تواند ناقض این توافق باشد. آخرین باری که نیروهای کره شمالی به سمت همسایگان جنوبی خود آتش گشودند سال ۲۰۱۷ بود که در آن یک سرباز فراری اهل کره شمالی سعی در فرار به بخش جنوبی داشت. منطقه غیرنظامی بین دو کره در سال ۱۹۵۳ و پس از پایان جنگ در شبه جزیره کره برای ایجاد یک منطقه امن بین دو کشور ایجاد شد.در دو سال اخیر، دولت کره جنوبی سخت تلاش کردهکه این منطقه به شدت نظامی شده را به یک منطقه صلح تبدیل کند. کاهش تنش های نظامی یکی از توافقاتی بود که بین رهبران دو کشور در نشستی در پیونگ یانگ در سپتامبر ۲۰۱۸ بدست آمده بود.

بیشتر بخوانید: کرونا در کره شمالی؛ تصاویری جدید و دیدنی از حال و هوای کشور کره شمالی در دوران کرونا

منبع: bbc
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود