تصمیم گیری در مورد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی؛ به کجا چنین شتابان؟

تصمیم گیری در مورد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی؛ به کجا چنین شتابان؟

در شرایطی که هر روزه شاهد رکوردشکنی قیمت خودروهای داخلی هستیم، این روزها خبر از افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو و موافقت ضمنی دولت با این موضوع می رسد. در شرایطی که امروز قرار است دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای داخلی در دستور کار جلسه ستاد تنظیم بازار قرار گیرد، بسیاری از رسانه ها ادعا کرده اند که به احتمال زیاد دولت با این افزایش قیمت قابل توجه موافقت خواهد کرد. این توافق در نتیجه گفتگوهای بین مدیران شرکت های خودروساز داخلی با مقامات دولتی صورت گرفته است.

قیمت خودرو

خودروسازان ادعا می کنند که تولید خودروهای دارای استانداردهای روز (یورو ۵) با افزایش هزینه تولید همراه بوده و به همین دلیل باید قیمت خودروهای داخلی دارای این استانداردها نیز افزایش یابد. از طرف دیگر برخی می گویند که بخشی از زیان دهی شرکت های خودروسازی داخلی ( به طور ویژه سایپا و ایران خودرو) در نتیجه سرمایه گذاری در بخش هایی غیر از تولید خودرو و قطعات آن بوده و نباید این ضررها را با افزایش قیمت خودروها جبران کرد. رئیس شورای رقابت نیز گفته است که بر اساس نرخ تورم، قیمت خودروهای داخلی به خاطر افزایش هزینه تمام شده باید افزایش یابد اما ظاهراً ستاد تنظیم بازار به درخواست این شورا توجهی نکرده و اکنون شورای رقابت قصد دارد خود در این زمینه دست به کار شده و قیمت خودروها را افزایش دهد.

قیمت خودرو

قیمت گذاری جدید خودروهای داخلی و افزایش قیمت ۳۰ درصدی آن ها در حالی است که هم اکنون تفاوت فاحشی (گاه تا ۸۰ میلیون تومان) بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار وجود دارد و قیمت پراید ۱۳۱ به ۷۰ میلیون تومان رسیده که اختلافی حدود ۳۰ میلیون تومانی با قیمت کارخانه دارد. تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای داخلی دارای استاندارد یورو ۵ در حالی است که چندی پیش فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود که ارتقای کیفیت خودروهای این شرکت شامل افزایش قیمت نخواهد شد. دبیر انجمن قطعه سازان نیز گفته که تغییرات در سیستم پیشرانه خودروها نباید بهانه ای برای افزایش قیمت و ادعای افزایش هزینه باشد.

قیمت خودرو

این صحبت ها در شرایطی است که بازار خودرو به یک بازار افسار گسیخته و پرآشوب تبدیل شده  قیمت ها در حال دو برابر شدن نسبت به قیمت کارخانه هستند. در گذشته همواره با فرا رسیدن ماه رمضان از خرید و فروش خودرو کاسته می شد که با کاهش قیمت همراه بود. در شرایط رکود اقتصادی ناشی از تحریم و شیوع ویروس کرونا، به نظر می رسد که دولت مصرف کننده را رها کرده و به دنبال حمایت از تولید کننده و جلب رضایت اوست.

بیشتر بخوانید: تمام خودروهای گرانقیمت کریستیانو رونالدو و کادو تولد جدید همسرش به او

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • حسن قلی اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۹

    دولت خودش تولیدکننده است بیاد خودشو ول کنه به فکر مردم باشه؟ امان از این دولت بی کفایت … در طول تاریخ از این سیاستمداران بد تر از قوم مغول یاد خواهد شد. قوم مغول مردم رو کشتن و اما اینها در حال شکنجه دادن مردم هستند تا زجر کش کنند