کایروپراکتیک چیست؟ روشی شبیه ماساژ درمانی برای التیام درد پشت و کمر

کایروپراکتیک چیست؟ روشی شبیه ماساژ درمانی برای التیام درد پشت و کمر

برخی از افرادی که به دنبال درمانی برای درد پشت و ناحیه کمر خود هستند به سراغ یکی از روش های خاص ماساژ درمانی به نام کایروپراکتیک (Chiropractic) یا ماساژ درمانی ستون فقرات می روند. برای مثال تنها در ایالات متحده سالانه ۲۲ میلیون آمریکایی به متخصص کایروپراکتیک مراجعه می کنند که از این میان ۷.۷ میلیون نفر (معادل ۳۵ درصد) برای درمان درد پشت خود که ناشی از تصادفات، صدمات ورزشی یا کشیدگی عضلات است به این روش درمانی روی آورده اند. دیگر موارد مراجعه به متخصصان کایروپراکتیک از درد گردن، دست ها و پاها و همچنین سردرد ناشی می شود.

کایروپراکتیک (Chiropractic)

کایروپراکتیک چیست؟

متخصصان کایروپراکتیک از روش دست زدن به ستون فقرات یا دیگر روش های جایگزین درمانی برای کاهش درد ناحیه پشت و کمر استفاده می کنند. تئوری این است که شیوه قرارگیری درست ساختار اسکلتی-عضلانی بدن، به ویژه ستون فقرات، باعث خواهد شد که بدن بدون نیاز به جراحی یا دیگر روش های درمانی خود را درمان کند. دست زدن و مالیدن این قسمت از بدن به روش کایروپراکتیک باعث بازگشت تحرک به مفاصلی می شود که به دلیل صدمات بافتی ناشی از یک حادثه مانند افتادن از ارتفاع، استرس مدام و یا نشستن بدون داشتن ساپورت پشتی مناسب دچار کاهش تحرک شده اند. روش کایروپراکتیک به طور عمده به عنوان یک گزینه برای کاهش درد ستون فقراتی قسمت هایی مانند عضلات، مفاصل، استخوان ها و دیگر بافت های ارتباطی مانند غضروف، رباط و تاندون استفاده می شود. گاهی اوقات نیز از این روش در ترکیب و همراه با دیگر روش های مرسوم درمان درد پشت به کار گرفته می شود.

کایروپراکتیک (Chiropractic)

کایروپراکتیک برای درمان درد پشت چگونه است؟

متخصص کایروپراکتیک باتجربه در ابتدا تاریخچه درد پشت شما را بررسی کرده و پس از معاینه فیزیکی، از تست های آزمایشگاهی یا تصویربرداری تشخیصی برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این روش برای بهبود درد پشت شما مناسب است یا خیر استفاده می کند. در ادامه ممکن است وی از چنین روش دستکاری مفاصل به شیوه کنترل شده یا وارد کردن نیروی ناگهانی برای بهبود بُعد و کیفیت حرکتی آن ها استفاده نماید. برخی از متخصصین کایروپراکتیک ممکن است به مراجعان خود توصیه های غذایی یا تمرین حرکاتی خاص برای ایجاد یک فرآیند ادامه دار درمانی نیز داشته باشند. هدف کایروپراکتیک برای درمان درد پشت شامل بازگشت عملکرد طبیعی به مفاصل پشت و جلوگیری از صدمه به آن در کنار کاهش درد پشت است.

فواید و خطرات کایروپراکتیک:

دستکاری کردن ستون فقرات و کایروپراکتیک برای درد حاد ناحیه کمر که ناشی از بلند کردن اجسام سنگین است عموماً ایمن، بدون خطر و موثر انگاشته می شود. درد حاد پشت که بسیار شایع تر از درد مزمن است بیشتر از ۶ هفته به طول نینجامیده و بعد از مدتی خودبخود بهبود پیدا خواهد کرد. تحقیقات نشان داده که کایروپراکتیک در درمان درد گردن و سر نیز موثر است. علاوه بر این، آرتروز افراد مسن و فیبرومیلاژیا نیز نسبت به این روش درمانی خوب پاسخ می دهند. با این وجود افرادی که به نرم شدن استخوان به دلیل کمبود کلسیم، آرتروز التهابی یا فشردگی ستون فقرات مبتلا هستند یا کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نباید از روش های درمانی دستی برای بهبود درد پشت خود استفاده نمایند.

کایروپراکتیک (Chiropractic)

به طور کلی این زیرشاخه از روش های ماساژ درمانی بر اساس تشخیص درست و دقیق درد پشت صورت می گیرد. به همین دلیل متخصص کایروپراکتیک باید به خوبی باید با علت و سابقه درد پشت شما و داروهایی که مصرف می کنید و حتی تاریخچه درمانی و جراحی و سبک زندگی تان آشنایی داشته باشد. در برخی موارد نیز دیده شده که فشار دستی روی ستون فقرات باعث وخیم تر شدن دیسک کمر یا گردن شده است.

نکته مهم این است که کایروپراکتیک برای کاهش درد کمر باید توسط یک متخصص باتجربه این حوزه انجام شده و از انجام آن در خانه و توسط افراد بی تجربه باید خودداری نمود.

بیشتر بخوانید: چگونه می توانیم همانند یک حرفه ای دیگران را ماساژ دهیم؟

منبع: webmd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود