پیدا شدن کووید-۱۹ در اسپرم؛ آیا رابطه جنسی نیز باعث ابتلا به کرونا می شود؟

پیدا شدن کووید-۱۹ در اسپرم؛ آیا رابطه جنسی نیز باعث ابتلا به کرونا می شود؟

محققان چینی که به آزمایش اسپرم مردان مبتلا به ویروس کووید-۱۹ پرداخته اند، دریافته اند که اقلیت این مردان در اسپرم خود، کرونا ویروس جدید را دارند. به گفته این محققان، این کشف باعث شده که جبهه ای جدید در مقابله با این ویروس ایجاد شود مبنی بر اینکه مشخص شود آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی نیز منتقل می شود یا خیر. با این وجود دیگر محققان، نتیجه این تحقیق را به چالش کشیده اند.

کووید-19 در اسپرم

این محققان به این موضوع اشاره کرده اند که اگر ژنوم ویروس در داخل ترشحات بدن وجود داشته باشد امکان تازه بودن و مسری بودن آن وجود دارد در حالی که مطالعات دانشمندان چینی مشخص نکرده که این رد مربوط به گذشته بوده یا با یک ویروس جدید و فعال روبرو هستیم. بر اساس تحقیقی که توسط محققان بیمارستان شهرداری شانگکیو بر روی ۳۸ مرد بستری شده به خاطر کرونا صورت گرفته، در منی ۶ نفر از این مردان (۱۶ درصد) نشانه هایی از ویروس کووید-۱۹ دیده شد. این محققان تصریح کرده اند از آنجاییکه این یافته ها در مراحل اولیه تحقیق بوده و تنها در تعداد کمی از مردان مبتلا دیده شده، هنوز باید تحقیقات بسیاری صورت گیرد تا مشخص شود که آیا رابطه جنسی می تواند نقش در سرایت بیماری کرونا وجود داشته باشد یا خیر.

کووید-19 در اسپرم

با این وجود در مطالعه کوچک دیگری که روی ۱۲ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ماه های فوریه و مارس انجام گرفت، هیچ نشانه ای از ویروس مذکور در نمونه های منی آن ها دیده نشده بود. آلن پیسی، استاد بیماری های مردانه در دانشگاه شفیلد، بریتانیا می گوید که نمی توان نتایج مطالعات اخیر محققان چینی را قطعی دانست زیرا در تست منی بیماران برای پیدا کردن رد ویروس کووید-۱۹ موانع و مشکلات تکنیکی متعددی وجود داشته و مشخص نیست که حضور این ویروس در اسپرم نشان دهنده امکان انتقال آن از فردی به فرد دیگر است یا خیر.

کووید-19 در اسپرم

وی در این باره چنین می گوید: «با این وجود، ما نباید غافلگیر بشویم اگر ویروسی که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می شود را در منی برخی مردان یافت زیرا در بسیاری از ویروس های دیگر مانند ایبولا و زیکا نیز همین موضوع وجود داشته است». با این وجود محققان بر این باورند که اثرات دراز مدت ویروس کووید-۱۹ بر روی تولید مثل در مردان هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: این مرد آمریکایی در فاصله دو ماه سه بار به ویروس کرونا آلوده شده

منبع: theguardian
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود