ترافیک هوایی ایران ۷۰ درصد کاهش یافت

ترافیک هوایی ایران ۷۰ درصد کاهش یافت

با شیوع کرونا و لغو پروازهای داخلی و بین المللی ترافیک هوایی ایران افتی قابل توجه پیدا کرد. از یکم فروردین تا یکم اردیبهشت ۹۹ مجموعا ۷۵۲۷۶۷ مسافر از طریق خطوط هوایی ایرانی جابجا شده اند که این میزان افتی ۹۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد. در این بازه بالغ بر ۹۰۸۰ تن محموله و بار به صورت هوایی جابجا شدند که این مقدار نیز افتی برابر با ۷۹ درصد را نسبت به بازه مشابه در سال قبل نشان میدهد. شرکت فرودگاهی ایران از ابتدای سال جدید شمسی ۹۲۴۹ تیک آف و فرود را ثبت کرده است که این میزان ۷۰ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل کاهش پیدا کرده است.

طی یک ماه اخیر در پروازهای داخلی مجموعا ۸۸۵۵ تیک آف و فرود اتفاق افتاده که افت سال به سال ۶۴ درصدی را نشان می دهد. همچنین بالغ بر ۷۲۸۸۶۰ مسافر و ۶۲۱۳ تن محموله نیز در این سفرهای داخلی جابجا شده اند که به ترتیب ۷۵ و ۷۶ درصد کاهش نسبت به سال قبل داشته اند.

در مورد سفرهای بین المللی هم طی یک ماه گذشته تنها ۳۹۴ تیک آف و فرود انجام شده که ۹۳ درصد کاهش را نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل نشان میدهد. شمار مسافران این پروازها نیز طبق اعلام شرکت فرودگاهی ایران برابر با ۲۳۹۰۷ نفر و بار جابجا شده در این سفرها نیز برابر با ۲۸۶۷ تن بوده است که به ترتیب ۹۷ و ۸۴ درصد کاهش را نشان میدهد.

ترافیک هوایی ایران

از ابتدای سال جدید شمسی فرودگاه مهرآباد شلوغ ترین فرودگاه کشور بوده و ۳۵۷۳ مورد از تیک آف ها و فرودها در این مرکز رخ داده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل افت ۴۶ درصدی را نشان می دهد.

طی یک ماه اخیر در این فرودگاه ۳۰۲۴۳۱ مسافر به شهرهای مختلف ایران سفر کرده اند و ۲۴۸۰ تن بار را نیز جابجا کرده اند که افت سال به سال ۵۲ درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد.

پس از مهرآباد فرودگاه مشهد شلوغ ترین فرودگاه کشور در فروردین ۹۹ بود و ۸۵۷ تیک آف و فرود در آن اتفاق افتاد (با ۵۹ درصد کاهش). در این بازه ۹۰۵۲۱ مسافر از طریق خطوط هوایی مشهد جابجا شدند و ۷۷۹ تن نیز از طریق این فرودگاه به نقاط مختلف ایران برده شد که به ترتیب ۶۳ و ۶۸ درصد کاهش را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل نشان میدهد.

فرودگاه اهواز نیز با ۷۵۹ تیک آف و فرود در فروردین ۹۹ جایگاه سوم این جدول را به خود اختصاص داده است.

مرجوع هزینه بلیط های لغو شده

ترافیک هوایی ایران

به گفته رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور خطوط هوایی داخلی و خارجی از زمان آغاز شیوع کرونا تا امروز ۸۰۰۰ میلیارد ریال (۴۸ میلیون دلار) را بابت بلیط های لغو شده به مسافران خود پرداخت کردند.

براساس اعلام وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز ۹۵ درصد از مسافرانی که پروازهایشان تا به امروز لغو شده پول خود را دریافت کرده اند.

این صحبت ها در حالی مطرح می شوند که حرمت الله رفیعی رئیس سازمان تورهای مسافری خبر داده ایرلاین های ایرانی از پرداخت ۲۴ میلیون دلار پولی که از مسافرها بابت خرید بلیط گرفته اند امتناع می کنند که این رقم تقریبا نیمی از کل پول های پرداختی را تشکیل میدهد. آقای رفیعی ماه گذشته به ایرلاین ها هشدار داد تا از قوانین بازپرداخت پول بلیط پیروی کنند.اغلب خطوط هوایی بین المللی به جای بازپرداخت پول بلیط های لغو شده اعتبار خرید در سفرهای آتی را به مسافرانشان پیشنهاد داده اند که آن صرفا تا پایان سال جاری میلادی قابل استفاده خواهد بود.

خسارت های احتمالی

خطوط هوایی ایرانی طبق برآوردها تا سوم آوریل ۲۰۲۰ متحمل ۱۸۰ میلیون دلار خسارت شده اند که علت اصلی آن نیز شیوع کرونا ویروس و لغو سفرهای هوایی بوده است.

درآمدهای شرکت هواپیمایی ایران نیز بعد از تعلیق پروازهای داخلی و خارجی افتی برابر با ۸۰ درصد پیدا کرده است.

منبع: financialtribune
دیجیاتو
بدون نظر

ورود