کشف ۷ کرونا ویروس جدید در بدن خفاش های گابن آفریقا

کشف ۷ کرونا ویروس جدید در بدن خفاش های گابن آفریقا

۷ نوع کرونا ویروس جدید در بدن خفاش ها پیدا شد. طبق اعلام محققین این ویروس های تازه در گابن آفریقا کشف شدند اما مشخص نیست که آیا میتوانند به انسان انتقال پیدا کنند یا خیر؟

براساس گزارش نیوساینتیست، پژوهشگران از مرکز پزشکی بین المللی Franceville اخیرا بالغ بر هزار خفاش را که درون غارهای گابن زندگی می کردند مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که ۱۸ عدد از آنها حامل کرونا ویروس جدید هستند.

از میان ۷ نوع کرونا ویروس جدید، ۵ عدد از آنها به انسان نیز ارتباط داشتند. یکی از آنها کرونا ویروس ۲۲۹E نام دارد که از دهه ۱۹۶۰ میلادی در میان جمعیت انسان ها پراکنده بوده و صرفا علائم ملائمی را به وجود می آورد.

کرونا ویروس جدید

همین مساله باعث شد که دانشمندان مدعی شوند کرونا ویروس های جدید قابلیت انتقال به انسان را دارند و میتوانند یک پاندمی دیگر را به راه بیاندازند اما همزمان آنها اعلام کردند که تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

توالی سنجی ژنتیکی این ویروس ها نیز ظاهرا نشان داده که هفت مورد از کرونا ویروس های جدید کشف شده که در بدن خفاش های حشره خوار پیدا شده اند کاملا ناشناخته بوده اند.

در هر حال ارزیابی ها در رابطه منشا کرونا ویروسی که اکنون جهان را به زانو درآورده همچنان ادامه دارد.

دانشمندان معتقدند ژنوم کووید ۱۹ از خفاش هایی می آید که از غارهای Yunnan گرفته شده اند.

این غارها حدودا ۵۰۰ کیلومتر از ووهان فاصله دارند؛ ووهان همان شهری است که نخستین موارد ابتلا به کووید ۱۹ در آن پیدا شد و به مرکز شیوع این بیماری بدل گردید.

کرونا ویروس جدید

دانشمندان اعلام کرده اند که کووید ۱۹ احتمالا برای نخستین بار از خفاش ها به وجود آمده اما از طریق یک حیوان واسطه به انسان منتقل شده است. طبق ارزیابی ها این ویروس اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی از طریق یکی از حیواناتی که در بازار غذاهای دریایی هونان فروخته شد، به انسان منتقل گردیده است.

با این حال منابع وابسته به دولت انگلستان اعلان کرده اند که گرچه شواهد نشان می دهد این بیماری از بازار غذاهای دریایی هوبی به وجود آمده اما نباید احتمال دست ساز بودن آن و انتشارش از طریق یکی از آزمایشگاه های مخفی چین را هم نادیده گرفت.

منبع: mirror
دیجیاتو
بدون نظر

ورود