افزایش ۲۳ درصدی آمار خودکشی در ایران؛ حال همه ما بد است باور کن!

افزایش ۲۳ درصدی آمار خودکشی در ایران؛ حال همه ما بد است باور کن!

مدیر برنامه ی پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اظهار نظری در شهریور ۱۳۹۸ از افزایش خودکشی در ایران یاد کرده و گفته بود هر سال بیش از ۵ درصد به آمار خودکشی در کشور افزوده خواهد شد و در این بین استان‌ های غربی بیشترین آمار خودکشی را دارند. مریم عباسی‌ نژاد در ادامه ادعا کرده بود ۱۰۰ هزار مورد اقدام به خودکشی در سال ۱۳۹۷ ثبت شد.

همه ی این ها در حالی است که بیشتر کارشناسان عنوان می‌ کنند این آمار رسمی و دولتی بخش کمی از واقعیت خودکشی در ایران است و به اصطلاح تنها نوک کوه یخ را نشان می‌ دهد. بر اساس جدیدترین تحقیقات پژوهشگران رشته ی علوم اجتماعی، آمار خودکشی در ایران در بازه ی چهار ساله ی ۱۳۹۸-۱۳۹۴ به میزان ۶۰ درصد افزایش نشان داده و هر سال ۱۵ درصد به آمار خودکشی در کشور افزوده شده است و خودکشی‌ ها نیز متعلق به استان‌های مرزی و غرب کشور نبوده و دامنه ی خودکشی‌ ها اکنون به سراسر کشور کشیده شده است.

نکته ی قابل توجه اینکه آمار خودکشی‌ها در مدت سه ماهه ی نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش معنی‌ داری در تعداد پیدا کرده و حتی ماهیت و کیفیت آن متفاوت شده است. آمار خودکشی‌ ها در ایران اکنون نسبت به سال ۱۳۹۸ با افزایش ۲۳ درصدی همراه بوده و ماهیت و کیفیت آن هولناک‌ تر بوده و در مدت کوتاه ۱۰ روزه استمرار داشته و به صورت زنجیره‌ای و سریالی در نقاط مختلف کشور مشاهده شده است.

از دیگر نکات حائز اهمیت در خصوص روند خودکشی‌ ها در کشور و رفتار افرادی که اقدام به این عمل کرده‌اند خودکشی فرد آسیب‌ دیده در محیط بیرون از خانه و در محل کار و همچنین در انظار عمومی بوده است. علاوه بر این، خودکشی‌ ها در گذشته بیشتر شامل نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در سنین ۴۵-۱۵ سال به روش‌ هایی هولناک بود، اما امروزه خودکشی‌ ها با روش‌ های جدیدتر همراه شده و دامنه ی آن به کودکان نیز منتقل شده است و اخیراً جامعه شاهد خودکشی‌ های دسته‌ جمعی خانوادگی در کشور بوده و با این وصف می‌ توان به جرأت از کاهش سن خودکشی و افزایش تلفات خودکشی کشور یاد کرد.

آمار خودکشی در ایران

مشکلات اقتصادی، بیماری‌ های روانی، آسیب‌ های اجتماعی، مسائل سیاسی و فشارهای اجتماعی و فرهنگی از جمله دلایل اصلی خودکشی در کشور به شمار می‌ آیند و اگر در گذشته عنوان می‌ شد روند اقدام به خودکشی در ایران نسبت به جهان نگران‌ کننده نیست و ایران در رتبه ی ۱۵۴ جهان و رتبه ی سوم خاورمیانه و کشورهای اسلامی قرار داشت، اکنون همزمان با رشد ایران در قعر جدول رتبه‌ بندی شاخص فلاکت و صعود ایران در جایگاه رتبه ی دوم جهانی و رتبه ی اول خاورمیانه در شاخص فلاکت وضع متفاوت شده است.

شرایط جامعه ی امروز ایران دلیل موجهی بوده که افکار خودکشی در تمام قشر‌ها رنگ بگیرد. در گذشته، شرایط تحریم و امروز علاوه بر تحریم‌ ها رشد تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ‌ و میرهای بیماری و اعمال محدودیت‌ ها و ممنوعیت‌ های داخلی و خارجی در آینده ی نزدیک می‌ رود که شرایط وخامت اقتصادی و مشکلات مالی در کشور را تشدید کند.

علاوه بر این، افزایش فساد در ساختارهای سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین سوء‌ مدیریت و ضعف مدیریت در ساختارهای اقتصادی کشور همراه با افزایش تحریم‌ ها علیه جمهوری اسلامی ایران از اتفاقات مرسوم این روزها است که تورم، گرانی، بیکاری، فقر و تبعیض بیشتر از همیشه جامعه را ناکام‌ می‌ گذارد و در این شرایط ناهنجار قشرهای مختلف از افراد کم‌ سواد و ناآگاه گرفته تا دانشجویان و نخبگان را به فکر خودکشی وا می‌ دارد و وقتی احساس می‌ کنند شرایط اقتصادی و مشکلات مالی نه‌ تنها پایان ندارد بلکه تشدید هم می‌ شود تصمیم به عملی کردن افکار خود می‌‌گیرند.

البته معضل اصلی امروز کشور تنها خودکشی نیست. خودکشی زاییده ی فقر و فقر حاصل تبعیض، بی‌ عدالتی، بیکاری و نداشتن درآمد مناسب و مکفی به منظور جبران افزایش هزینه سبد معیشتی زندگی است. اکنون پدیده ی فقر و تبعیض در کشور به گونه‌ ای است که خانواده‌ ها و سرپرستان خانوار برای جبران افزایش خط فقر و هزینه ی سبد معیشت با مشکلات روحی و روانی عدیده‌ ای مواجه شده‌ اند. در کنار مشکلات اقتصادی و مالی، جبر فرهنگی و اجتماعی موجب رشد میزان خشونت و بروز رفتارهای خشن و نابهنجار در درون خانواده و سپس انتقال آن به سطح جامعه شده است. خودکشی و افزایش آن نیز معلول خشونت نهادینه شده و شکل‌ گرفته در خانواده و جامعه است و خودکشی‌ های سریالی اخیر در کشور نشان از یک زلزله خشونت و فراگیر در جامعه است.

 

منبع: جهان صنعت
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • Yasin خرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    اون وقت اسم خودشونو میذارند مسلمون. به خدا اگه راه پیامبر این بود. کجای اسلام گفته که اینقدر مردم رو زجر بدی که طرف بره خودکشی کنه

  • ناشناس خرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    خداشاهده به خدای احد و واحد تو فکر اینم خودمو خلاص کنم . ۶ ماهه بیکارم . لیسانس هستم تو شهرستانیم به خدا قسم حتی کارگری هم نیست .
    دیگه دارم نابود میشم . این نوشته رو با بغض مینویسم . به خدا نمیدونم چه خاکی باید تو سرم بریزم .

    • ناشناس خرداد ۲۵, ۱۳۹۹

      الان ببینید میخوام برم آموزش ببینم کل آموزشگاه های کشور به خاطر این بیماری لعنتی تعطیله ، میخوام شاگری کنم هیچ کس حاضر نیست تجربشو قرار بده و حتی چیزی یاد بده ، همه جا سابقه کار میخوان ، همه جا فقط متاهل میخوان …. این ها باعث میشه افکار خودکشی وارد ذهن جوان های مظلوم کشورمون بشه .

  • آنتی رضا ستوده خرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    غفوری روی لباسش باید می نوشت:تنها راه نجات کشور،سلاخی مسولان است.

  • ناشناس خرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    نمونه اش خود من هستم که هزار تا دلیل برا خود کشی دارم و فقط یک دلیل نمیذاره خود کشی کنم…
    مادرم…

  • masoud4880 خرداد ۲۹, ۱۳۹۹

    متاسفانه جرات و توان خودکشی ندارم وگرنه تا الان این کارو کرده بودم
    سخته به خدا