ایان هولم بازیگر نقش بیلبو بگینز در ارباب حلقه ها در سن ۸۸ سالگی درگذشت

ایان هولم بازیگر نقش بیلبو بگینز در ارباب حلقه ها در سن ۸۸ سالگی درگذشت

ایان هولم (Ian Holm) بازیگر نقش های متنوع هالیوودی که تجربه بازی در نقش انسان های رباتیک تا هابیت ها را داشت در سن ۸۸ سالگی در لندن درگذشت. مدیر برنامه های هولم خبر مرگ این بازیگر فقید را اینگونه اعلام کرده است: «با اندوه فراوان اعلام می کنیم که بازیگر سر ایان هولم امروز صبح در سن ۸۸ سالگی درگذشت. او در آرامش در بیمارستان درگذشت، در کنار خانواده و پرستارش. او انسانی جذاب، مهربان و بسیار بااستعداد بود. دلمان بسیار برایش تنگ خواهد شد».

ایان هولم

علت مرگ ایان هولم بیماری پارکینسون اعلام شده است. روزهای آخر زندگی هولم در مجموعه از نقاشی آب رنگ توسط همسرش سوفی دو استمپل به تصویر کشیده شده است. هولم که به خاطر بازی در نقش یک مربی ورزشی به نام موسابینی در فیلم Chariots of Fire در سال ۱۹۸۱ برنده جایزه بفتا و نامزدی اسکار شده بود بیشتر به خاطر بازی در نقش های مکمل شناخته می شد. بعد از یک دوره موفق در تئاتر، هولم با بازی در نقش بیلبو بگینز در مجموع فیلم های ارباب حلقه ها به چهره ای بین المللی تبدیل شد.

ایان هولم

اوایل ماه جاری، هولم از ناراحتی خود به دلیل دوری از سینما و ناتوانی از پیوستن به یک گردهمایی مجازی مربوط به  عوامل سازنده و بازیگران این سه گانه صحبت کرده بود. وی در این باره چنین گفته بود: «متاسفم که نتوانستم شخصاً شما را ببینم، دلم برای همه شما تنگ شده و امیدوارم که ماجراجویی هایتان شما را به مکان های بسیاری برده باشد، من در خانه هابیتی ام در قرنطینه هستم». ایان هولم در سال ۱۹۳۱ در منطقه اسکس بریتانیا به دنیا آمد، جایی که پدرش رییس بیمارستان روان درمانی وست هام بود. هولم از همان سنین کودکی شیفته بازیگری شده و  و در سال ۱۹۶۰ به عضویت بنیاد سلطنتی شکسپیر درآمد.

ایان هولم

او به یکی از بازیگران این بنیاد فعال در عرصه تئاتر تبدیل شده و برای بازی در نقش هنری پنجم در سال ۱۹۶۵ موفق به دریافت جایزه ایونینگ استاندارد شد. او بعد از درخشش در تئاتر به سینما روی آورد و بعد از چند نقش آفرینی در فیلم های سینمای بریتانیا، توسط ریدلی اسکات برای بازی در نقش یک ربات انسان نما به نام اَش در فیلم  Alien انتخاب شد که او را در معرض دید بین المللی قرار داد. بعد از این فیلم بود که هولم نقش موسابینی را بازی کرد و به اوج شهرت رسید. بعد از موفقیت فیلم Chariots of Fire دیگر به یک بازیگر قابل اطمینان تبدیل شده بود که ظاهر متفاوت و استعداد خاص بازیگری اش او را برای نقش های مکمل ماندگار مناسب ساخته بود. ایان هولم در ادامه در فیلم Time Bandits از تری گیلیام نقش ناپلئون را بازی کرد.

ایان هولم

بعد از چند نقش آفرینی در فیلم های متوسط، هولم در سال ۱۹۹۷ بار دیگر به نمایشنامه های شکسپیر بازگشت و این بار در تئاتر ملی لندن در نمایش شاه لیر به کارگردانی ریچارد آیر به روی صحنه رفت و یک سال بعد به خاطر دستاوردهایش در زمینه تئاتر به عنوان شوالیه مفتخر شد. وی که در اقتباس رادیویی ارباب حلقه ها در سال ۱۹۸۱ در نقش فرودو بگینز بازی کرده بود، در سه گانه اقتباسی سینمایی پیتر جکسون نیز نقش بیلبو بگینز را بر عهده گرفت که فیلم برداری قسمت اول آن در سال ۱۹۹۹ آغاز شد. او در قسمت دوم حضور نداشت اما در قسمت سوم این سه گانه نیز بار دیگر به کار گرفته شد.

ایان هولم

ایان هولم همانند ارباب حلقه ها در دو قسمت اول و سوم هابیت ها نیز حضور یافت که به ترتیب در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱ منتشر شدند. او در ادامه زندگینامه جنجالی اش را به تحریر درآورد و در آن از ازدواج های متعدد و روابط خارج از ازدواجش گفت. او از ازدواج های قبلی خود دارای ۵ فرزند بوده و دو استمپل نیز چهارمین همسر وی بود.

بیشتر بخوانید: خبرهای خوب برای طرفداران سریال «ارباب حلقه ها»؛ تایید ساخت فصل دوم و …

منبع: theguardian
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • احسان خرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    خداوند رحمتش کند برای فیلم بسیار عالی ارباب حلقه ها …..
    لطفا درباره تالکین و ارباب حلقه ها بیشتر خبر بگذارید.