بازخوانی قطعه مرغ سحر با اجرای همایون شجریان و خواننده زن لبنانی + ویدیو

بازخوانی قطعه مرغ سحر با اجرای همایون شجریان و خواننده زن لبنانی + ویدیو

همایون شجریان به همراه یک خواننده زن لبنانی به نام عبیر نعمه و چندین نوازنده سرشناس از کشورهای دیگر قطعه مرغ سحر را به یاد مرتضی نی داوود بازخوانی کرد. آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران که اجرای این قطعه را بر عهده داشت آن را به تمامی مردم دنیا و فراتر از مرزها و نژادها تقدیم کرد.

برای تهیه قطعه بازخوانی مرغ سحر هر کدام از خوانندگان و نوازندگان به صورت انفرادی بخش های مربوط به خود را در خانه یا استودیو از قبل ضبط کرده بودند.

گوران در توضیحات خود پیرامون علت بازخوانی مرغ سحر گفت: با اجرای این قطعه قصد داشتیم از مرزها فراتر برویم و بگوییم نژاد ما یکی است و انسانیت مهم‌تر از مسائلی چون سیاست و رنگ و هر مقوله دیگر است.

زمانی که با نوازندگان غیرایرانی تماس حاصل شد، پس از آنکه آنها ایمیل‌های اولیه ما را پاسخ دادند، همگی متفق‌القول از ایده استقبال کردند. در ادامه نیز همه آن نوازندگان خواستند پارتیتور اثر را که توسط خودم تنظیم شده بود، ببینند. پس از آنکه پارتیتور اثر برای آنها ارسال شد و پس از آنکه صدای همایون‌ را شنیدند به‌طور قطع اعلام همکاری کردند و این برایم بسیار با ارزش است.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران همچنین در مورد انتخاب عبیر نعمه خواننده زن لبنانی برای همخوانی در این اثر گفت که قطعا ما خوانندگان زن توانمند بسیاری داریم اما هدف از ساخت قطعه بازخوانی مرغ سحر این بود که یک خواننده ایرانی در کنار خواننده بین المللی قرار بگیرد که در نهایت از بین چندین گزینه از جمله عالیم قاسمف خانم عبیر نعمه انتخاب شدند. گوران در انتها خاطر نشان کرد که بازهم می‌گویم بر این موضوع اشراف دارم که خوانندگان بانوی بسیار توانایی در کشور داریم و آرزویم این است که اجراهای آنها را ببینیم و بشنویم.

قطعه مرغ سحر

ارکستر فیلارمونیک تهران قرار بود اسفندماه سال گذشته به اجرای کنسرت بپردازد که این اتفاق به دلیل بحران و شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های پیشنهاد شده از سوی وزارت ارشاد،‌ همچنین حفظ سلامتی اعضای گروه و مخاطبان میسر نشد.

همانطور که اشاره کردیم این ارکستر به صورت کاملا مجازی اتفاق افتاد و در جریان آن نوازندگان خارجی از کشورهای مختلف قطعات مربوط به خود را اجرا کرده و در نهایت کلیه این قطعات کنار هم قرار گرفتند. البته اشاره کنیم که همکاری خوانندگان ایرانی با هنرمندان خارجی ابدا اتفاق تازه ای نیست و پیشتر عایشه گل  خواننده اهل ترکیه ترانه سوز وردیم را از روی ملودی بهت قول میدم محسن یگانه اجرا کرد.

عوامل تولید قطعه «مرغ سحر»؛

خوانندگان: همایون شجریان، عبیر نعمه

کارگردان هنری و نوازنده پیانو: آرش گوران

مدیر روابط بین‌الملل: روشنک روشنایی

سرپرست تیم اجرایی: محمد صفرپور

مدیر اجرایی: پیمان ابوالحسنی

مهندس صدا و میکس و مسترینگ: رضا فرهادی

کارگردان ویدئو: حمید شوارعان

دستیار روابط بین‌الملل: کیمیا افشاری

مترجم شعر: حمید خداپناهی

نوازندگان خارجی:

نوازنده کمانچه: Imamyar Hasanov

نوازنده هارپ: Sioned Williams

نوازندگان ویلون: Lynn Chang، Roman Kholmatov، Tobias Feldmann، David Peralta Alegre، Jan Mráček،

Pedram Faryousefi، Coraline Groen، Paniz Faryousefi

نوازندگان ویولا: Tabea Zimmermann، Rebecca Young، Muriel Razavi

نوازندگان چلو: Alessio Pianelli، Brannon Cho

نوازنده کنترباس: Nabil Shehata

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود