چه راه‌هایی برای پیشگیری از حساسیت فصلی وجود دارد؟

چه راه‌هایی برای پیشگیری از حساسیت فصلی وجود دارد؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

شاید تغییر فصل برای شما یا یکی از نزدیکانتان مساوی با آبریزش بینی، التهابات پوستی، خارش چشم، عطسه و سرفه باشد.

آمارهای مختلف نشان می‌دهد ۱۰ تا ۱۵ درصد ایرانی‌ها مبتلا به آسم و آلرژی هستند. رقم چشمگیری که سالانه با رشد حداقل ۵ درصدی همراه است.

در این بین ممکن است سوال‌هایی زیادی در ذهن شما وجود داشته باشد، مثلا:

  • چه عواملی باعث حساسیت فصلی می‌شود؟
  • آیا می‌توان از ابتلا به حساسیت فصلی و آلرژی پیشگیری کرد؟
  • چه راهکارهایی برای پیشگیری از حساسیت فصلی وجود دارد؟

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

چه زمانی علائم آلرژی در بدن ما ظاهر می‌شود؟

ابتدا لازم است بدانید آلرژی در واقع پاسخ شدید سیستم ایمنی به یک محرک مثل گرده گل در فصل بهار است. بدن ما برای از بین بردن این محرک‌ها، ماده‌ای به نام هیستامین را ترشح می‌کند.

واکنش سیستم دفاعی بدن گاهی آنقدر شدید است که به خود بدن نیز آسیب می‌رساند.

زمانی که سیستم دفاعی ما درحال مبارزه با این آلرژن‌‌ها (محرک‌ها) است، علائم مختلفی در بدن ما ظاهر می‌شود.

قرمزی، خشکی و خارش پوست، مشکلات تنفسی و آبریزش بینی تنها بخشی از این علائم هستند. واقعیت این است که شدت و نوع این علائم، در هر فردی متفاوت است.

اما چه راه‌هایی برای پیشگیری از بروز این علائم، قبل از ظاهر شدنشان وجود دارد؟

معرفی چند راهکار خانگی برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت فصلی

سبک زندگی ما تاثیر مستقیمی روی میزان سلامتی ما دارد. با بکارگیری چند راه ساده و اضافه کردن عادت‌هایی بسیار کوچک می‌توانیم از ابتلا به حساسیت فصلی پشیگیری کنیم و علائم آلرژی را تا حد ممکن کاهش دهیم.

تغذیه مناسب داشته باشید

اضافه کردن چند ماده غذایی به رژیم روزانه می‌تواند به از بین بردن علائمی مثل آبریزش چشم و بینی کمک بسیار زیادی کند. داشتن رژیم غذایی مناسب باعث می‌شود تا سیستم دفاعی بدن تقویت شده و التهابات ناشی از حساسیت فصلی به حداقل برسد.

گوجه فرنگی، سرشار از ویتامین C

یکی از منایع آنتی‌ هیستامین‌های طبیعی برای بدن، ویتامین C است. گوجه فرنگی یکی از مرکباتی که به خوبی ویتامین C مورد نیاز ما را تامین می‌کند.

مصرف روزانه یک گوجه فرنگی با اندازه متوسط، حدود ۲۶% از نیاز روزانه ویتامین C ما را فراهم می‌کند. بنابراین حتما این ماده غذایی خوش رنگ را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

زنجبیل با خواص دارویی بسیار

زنجبیل در کاهش و از بین بردن بسیاری از علائم ناخوشایند آلرژی مثل ورم کردن و التهاب مجاری بینی و گلو موثر است.

این ماده غذایی بیش از هزار سال است که مصارف پزشکی دارد. به تازگی نیز تحقیقات نشان داده که زنجبیل تولید هیستامین در بدن کمک می‌کند. که این ویژگی باعث کاهش علائم آلرژی در بدن ما می‌شود.

ماهی سالمون، حاوی امگا ۳

مصرف ماهی می‌تواند عطسه‌های ناشی از آلرژی را کم کند؟! جواب «بله» است.

مطالعات نشان می‌دهد امگای ۳ موجود در گوشت ماهی، از جمله ماهی سالمون می‌تواند بدن را در برابر آلرژی مقاوم کند و حتی در کاهش علائم آسم هم تاثیرگذار باشد!

یک تحقیق آلمانی در سال ۲۰۰۵ نشان داده که هر چه میزان EPA اسید (یکی از اسیدهای چرب تشکیل دهنده امگا ۳) در افراد بیشتر بوده، علائم حساسیت کمتری نیز در افراد گزارش شده است.

بنابراین مصرف گوشت ماهی، به ویژه ماهی سالمون می‌تواند در کاهش علائم بسیار موثر باشد.

پیاز، یک آنتی‌هیستامین طبیعی

پیاز یکی از منابع بسیار خوب کوئسترین است. کوئسترین ماده‌ای است که به عنوان یکی از آنتی‌هیستامین‌های طبیعی برای بدن شناخته می‌شود. بنابراین در کاهش علائم آلرژی بسیار موثر است.

سعی کنید پیاز را به صورت خام در ساندویچ‌ها و یا سالاد استفاده کنید. چراکه پختن پیاز می‌تواند باعث از بین رفتن کوئسترین این ماده غذایی مغزی شود.

تاثیر عسل خام در بهبود آلرژی

عسلی که از کندو به صورت مستقیم جدا شده، عسل خام نامیده می‌شود. این عسل نیز مانند انواع دیگر عسل در بازار قابل دسترس است و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید..

استفاده روزانه یک قاشق از این عسل می‌تواند در مسیر شکست آلرژی فصلی، به شما کمک بسیار زیادی کند.

نتایج یک گزارش نشان می‌دهد افرادی که از عسل خام جهت بهبود علائم آلرژی فصلی استفاده کردند، شصت درصد علائم کمتری نشان داده‌اند. این افراد همچنین  ۵۰% آنتی هیستامین کمتری استفاده کردند.

بیشتر از خودتان مراقبت کنید

همانطور که اشاره شد، علت بروز حساسیت این است که سیستم دفاعی بدن به برخی از محرک‌ها، پاسخی شدید می‌دهد. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت، بدن شما نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد. با به کارگیری راهکارهای ساده زیر می‌توانید از خود بیشتر مراقبت کنید:

  • از ماسک استفاده کنید- استفاده از ماسک در فصل‌هایی که حساسیت شما تشدید می‌شود، کمک خواهد کرد تا محرک‌های کمتری از راه حلق و بینی وارد بدن شما شود.
  • موهای خود را قبل از خواب تمیز کنید- موی سر شما محرک‌ها را به دام می‌اندازد و این موضوع باعث تشدید حساسیت در شما می‌شود. موهای خود را قبل از خواب بشویید. به خصوص اگر از موادی مانند ژل مو استفاده می‌کنید.
  • مجاری بینی را تمیز نگه دارید- بینی ما تقریبا مثل یک برف پاک‌کن عمل می‌کند! محرک‌ها در مجاری بینی گیر می‌کنند. بنابراین واضح است که تمیزنگه داشتن بینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • از نتی پات استفاده کنید

نتی پات وسیله‌ای شبیه به چراغ جادو دارد و از جنس سرامیک یا پلاستیک است. از این وسیله  برای شست و شوی مجاری بینی، همراه با محلول نمکی استفاده می‌شود.

استفاده از این وسیله در طب سنتی کشور هند قدمت بسیار طولانی دارد.

هچنین طبق گفته دانشگاه ویسکانسین استفاده از این وسیله هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد. نتی پات به افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، کمک بسیار زیادی می‌کند.

به نظر می‌رسد شما هم با استفاده از آن و پاکسازی مجاری تنفسی از آلرژ‌ن‌ها، می‌توانید از مشکلات آلرژی خود کم کنید.

آرامش خود را حفظ کنید!- یک تحقیق نشان داده بدن افراد بعد از یک روز پراسترس، علائم حساسیت شدیدتری را بروز می‌دهد. این اتفاق به دلیل افزایش هورمون کورتیزول در بدن است.

سعی کنید تا حد ممکن از عوامل استرس‌زا دوری کنید. انجام چند دقیقه مدیتیشن در روز و یا یک دوش آب گرم می‌تواند سطح استرس شما را کاهش دهد.

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

شاید بتوان گفت یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آلرژی فصلی، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا مناسب است.

ما بیش از هشتاد درصد از روز را در محیط‌های بسته مانند خانه سپری می‌کنیم. یک دستگاه تصفیه هوای مناسب که از فیلتر هپا و کربن اکتیو باکیفیت استفاده می‌کند، قادر است تا ۹۹% درصد از آلاینده‌های موجود در محیط، از جمله محرک‌ها را حذف کند.

دستگاه‌های تصفیه هوای مناسبی نیز در بازار وجود دارند که با استفاده از فیلتر هپا مناسب، هوای محیط را به خوبی پاکسازی می‌کنند. از جمله برندهای معتبر و جهانی تولیدکننده دستگاه تصفیه هوا می‌توان به IQ Air  اشاره کرد. متاسفانه این برند بنا به دلایل مختلف در بازار ایران یافت نمی‌شود و بسیار هم گران است.

در ایران نیز برندهای متخصص و مطرحی وجود دارند. از جمله می‌توان به دستگاه تصفیه هوای نوجان اشاره کرد. این برند با بهره‌گیری از دانش و تخصص مهندسین ایرانی و به کارگیری استانداردهای اروپایی، دستگاه‌های تصفیه هوای مناسب و دارای فیلتر هپا را تولید می‌کند.

برگرفته از وبسایت نوجان مهر (www.nojaan.com)

پنجره‌های خانه را بسته نگه دارید

برای حفظ سلامتی خود لازم است در فصل‌هایی که علائم آلرژی در بدنتان تشدید می‌شود، به هیچ عنوان پنجره‌های خانه را باز نکنید.

اگر پنجره‌ها باز باشند، شما تمام مدت با هر دم و بازدمی که انجام می‌دهید در حال وارد کردن محرک‌های جدیدی به بدن خود هستید.

علاوه بر آن سعی کنید با جارو کردن مدوام فرش‌ها و کف اتاق، میزان گرد و خاک موجود در محیط را به حداقل ممکن برسانید.

حتما در هنگام گردگیری نیز از ماسک استفاده کنید. بسته نگه داشتن پنجره‌ها و تمیزکردن خانه به صورت هفتگی، قدم بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به حساسیت است.

جمع بندی

اولین کاری که لازم است برای پیشگیری از بروز علائم آلرژی انجام دهید، شناسایی دقیق بازه زمانی است که این علائم در بدن شما شدت بیشتری پیدا می‌کند. با شناسایی این بازه زمانی می‌توانید از چند ماه قبل راهکارهای مختلفی جهت کاهش علائم حساسیت فصلی انجام دهید.

البته تفاوتی ندارد که در حال حاضر مبتلا به آلرژی هستید یا تمایل دارید در جهت پیشگیری اقداماتی را انجام دهید.

داشتن تغذیه مناسب، مراقب از بدن به شیوه‌های مختلف و پاکیزه نگه داشتن هوای خانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برای پاکیزه نگه داشتن هوای خانه، یکی از بهترین راهکارهایی که در پیش رو دارید، استفاده از دستگاه تصفیه هوای مناسب مانند دستگاه تصفیه هوای نوجان است. یک دستگاه تصفیه هوا باکیفیت، خیال شما را تا حد بسیار زیادی از بابت پاکسازی محرک‌های موجود در هوای خانه راحت می‌کند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود