بازیگر سریال «شب های برره» و «متهم گریخت» درگذشت

بازیگر سریال «شب های برره» و «متهم گریخت» درگذشت

سید جلال طباطبایی نامی است که شاید بسیاری از بینندگان عام سریال های تلویزیونی نتوانند او را به چهره خاصی پیوند بزنند و با شنیدن نامش سعی کنند با کمی جست و جو بفهمند کیست. اما چهره این بازیگر به اندازه نامش ناشناخته نبود. سید جلال طباطبایی بازیگری بود که نقش های مکملی در بسیاری از بهترین سریال های تلویزیونی کمدی داشت، از جمله متهم گریخت، شب های برره، خانه به دوش و ترش و شیرین.

سید جلال طباطبایی

سیدجلال طباطبایی روز گذشته در سن ۷۰ سالگی و در اثر سکته قلبی درگذشت. او در سال ۱۳۲۹ در قم به دنیا آمد. اگر چه این بازیگر بیشتر با سریال های طنز دو دهه اخیر شناخته می شود اما باید بدانید که بازیگری را از سال ۱۳۵۲ و در فیلم مکافات به کارگردانی کامران قدکچیان آغاز کرد و در آن با چهره های سرشناس سینمایی قبل از انقلاب مانند منوچهر وثوق، بهمن مفید، مستانه جزایری و مهدی فخیم زاده همبازی شد. بعد از بازی در چند فیلم دیگر، طباطبایی تا سال ها حضور چندانی در سینما نداشت تا اینکه نوبت به سریال های دهه ۸۰ و ۹۰ رسید و کارگردانانی مانند سعید آقاخانی، مهران مدیری و رضا عطاران به خاطر سبک بازی رئال این بازیگر، او را در نقش های فرعی اما به یاد ماندنی به کار گرفتند.

سید جلال طباطبایی

طباطبایی در کنار بازیگری در بخش تدارکات و فنی نیز فعالیت می کرد. سید جلال طباطبایی در کنار بازیگران کمتر شناخته شده تری مانند حلیمه سعیدی و احمد پورمخبر به بازیگرانی تبدیل شدند که علیرغم حضورهای کوتاهشان جلوی دوربین، به خاطر سبک بازی متفاوتشان در سریال های کمدی ماندگار شدند، سبک بازی خاصی که مورد توجه کارگردانان سریال های طنز مانند آقاخانی و عطاران بود.

سید جلال طباطبایی

فرشاد ارج، بازیگر و دستیار کارگردان که طباطبایی را از نزدیک شناخته و با او همکاری داشت در مورد این بازیگر فقید چنین می گوید: «یادم نمی‌رود روزهایی که با امثال این بازیگران رئال و رضا عطاران و گروه “خانه به دوش” و “متهم گریخت” کار می‌کردیم. عطاران همیشه سیدجلال طباطبایی، حلیمه سعیدی و پورمخبر و خیلی‌های دیگر که خود واقعی‌شان را جلوی دوربین می‌بردند دوست داشت. همیشه دنبال این بود که کسانی را به عنوان شخصیت فیلمش انتخاب کند که مردم با آنها همذات‌پنداری کنند. سعید آقاخانی هم این ریسک را می‌کند و اجازه می‌دهد چنین بازیگرانی جلوی دوربین کارهایشان قرار بگیرند. عطاران همیشه از سیدجلال طباطبایی در کارهایش استفاده کرده و اگر نقشی هم نداشته برای او و امثالهم نقش طراحی کرده است. خدایش بیامرزد». سید جلال طباطبایی متاهل و دارای سه فرزند (دو پسر و یک دختر) بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود