انتقاد از فعالیت کشتی های صیادی چینی در ایران روی آنتن زنده تلویزیون + ویدئو

انتقاد از فعالیت کشتی های صیادی چینی در ایران روی آنتن زنده تلویزیون + ویدئو

چندی قبل ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که تلاش ماهیگیران کنارک، از شهرستان های سیستان و بلوچستان، در آب های عمان برای نجات نهنگ بالداری را نشان می داد که گرفتار تور ماهیگیری شده بود.

ماجرا از این قرار بود که در تیر ماه امسال چند صیاد بلوچ در دریای عمان متوجه نهنگی بزرگی شدند که در تور ماهیگیری گرفتار شده بود. یکی از این صیادان شجاع و باوجدان کنارکی جان خود را به خطر می اندازد، به داخل آب می رود و پشت نهنگ سوار می شود تا او را آزاد کند.

بعد از این ماجرا اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد طی مراسمی از این صیاد شجاع قدردانی خواهد شد.

چند روز قبل این ماهیگیران به برنامه ی صبحگاهی «سلام صبح بخیر» که به طور زنده از شبکه ۳ سیما پخش می شود دعوت شدند.

در این گفتگو اما اتفاق قابل تأملی رخ داد. وقتی مجری برنامه از یکی از ماهیگیران درباره ی مواجهه با گونه های در حال انقراض آبزیان پرسید، ماهیگیر کنارکی در جواب گفت «گرچه چینی ها آب های ما را رفت و روب می کنند اما ما انسانیم و انسانیت می فهمیم.»

این اتفاق در حالی رخ داد که تاراج ذخایر آبی ایران توسط کشتی های چینی بارها از سوی مسئولین کشورمان تکذیب شده است.

سال ۹۷ بود که برای اولین بار بحث حضور کشتی های صیادی چینی ها در آب های جنوبی ایران مطرح شد. در آن زمان سازمان شیلات اعلام کرد چینی ها فقط یک گونه ی غیر خوراکی فانوس ماهی را صید می کنند. این در حالی بود که گزارشات مستند حاکی از آن بود که چینی ها با روش صید ترال و به اصطلاح کف روبی، انواع و اقسام گونه های آبزی را از کف دریا جمع آوری می‌ کنند. متأسفانه با همه ی اعتراضاتی که در آن زمان صورت گرفت به دلیل پاسخگو نبودن مسئولین این مسأله بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده شد.

انتقاد از فعالیت کشتی های چینی در ایران

اما با انتشار چند ویدئوی جدید در فضای مجازی از فعالیت کشتی های چینی در ایران طی ماه های اخیر، موجی از تأیید و تکذیب‌ ها از سوی مسئولین مربوطه آغاز شد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت حتی یک شناور خارجی هم در آب‌ های ایران وجود ندارد.

نماینده ی مردم لنگه در مجلس به نقل از وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد صید صنعتی توسط چینی ها صورت نمی گیرد، مطلبی که توسط معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی رد شد. وی اعطای مجوز‌ صید به کشتی‌ های چینی را تأیید کرد و گفت چینی‌ ها قراردادی در قالب اجاره ی بلند مدت با شیلات دارند و از فناوری صید ماهی در عمق ۲۰۰ متری برخوردارند که این فناوری در میان شناور‌های صیادی ایران وجود ندارد.

این ادعا اما به کلی از سوی صیادان محلی رد شد. آن ها می گویند توان و امکانات این کار را دارند اما برای آینده ی خود و فرزندان شان و البته حفظ زیست بوم هرگز به سمت آن نرفته‌ اند. صیادان ادعای فعالیت چینی ها در عمق ۲۰۰ متری را هم رد کرده اند و می گویند هیچ کدام از کشتی‌ های ترال چینی صید در عمق ۲۰۰ متر را رعایت نمی‌ کنند.

یک عضو شورای شهر بندرعباس هم از تخلف چینی‌ ها در صید ماهی خبر داد. او به سایت خبری تابناک گفته بود که در انبار کشتی‌ های چینی ها ماهیانی وجود داشته که فصل صید آن‌ ها نبوده است؛ این مقام محلی همچنین از کشتار کوسه ماهی‌ ها توسط ماهیگیران چینی در آب های ایران خبر داد.

یک عضو شورای مرکزی خانه کشاورز هم  اعلام کرد کشتی‌ های صیادی چینی مجهز به اکوفایندر (ماهی‌یاب) هستند و با استفاده از این تکنولوژی شبانه گله‌ های ماهیان خلیج فارس را شناسایی کرده و آن ها را شکار می‌ کنند.

این تأیید و تکذیب‌ ها در حالی صورت گرفت که «دویچه وله» به نقل از منابع چینی از ساخت کشتی‌ های مخصوص برای حضور در آب‌ های جنوبی ایران خبر داد.

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی چین، این کشتی‌ ها نخستین کشتی‌ های صیادی الکتریکی چین و نخستین کشتی‌ هایی هستند که از استان شاندونگ برای صیادی به آب‌ های ایران رفته‌ اند، اما فعالیت صیادی چین در این منطقه افزایش خواهد یافت. گفته شده که محل اصلی فعالیت این کشتی ها، آب‌ های جنوبی ایران است، جایی که مرکز هشت‌ پا، ماهی مرکب، اره ماهی و فانوس ماهی است.

در این میان اما پای آقازاده ها هم به میان آمد. صیادان محلی می‌ گویند حضور کشتی‌ های ترال چینی کار آقازاده ها است. امام جمعه ی اهل سنت بندر سیریک هم اظهار کرد: «متأسفانه آقازاد‌ه ها با دریافت پول‌ های هنگفت، دریا را در اختیار چینی ها می‌ گذارند و حق و حقوق مردم ساحل نشین هرمزگان را به تاراج می‌ برند.»

یک نظر

ورود

  • امید مرداد ۴, ۱۳۹۹

    خب پولشو دادن.
    مجانی که نیومدن صید کنن. ما به جا اینکه بریم یقه کسایی که پول گرفتن و مجوز دادن رو بگیریم میاییم به اینا گیر میدیم.
    تو کل دنیا رویه اینه که کشورها یه مرز ابی دارن. بعد یه مرز خاص برای فعالیت اقتصادی. مثلا مرز ابی ایران اگه ۱۰ کیلومتر باشه با توجه به طول و عرض دریا ایران حق داره مثلا تا ۵ کیلومتر بیشتر فعالیت تجاری و اقتصادی داشته باشه. مثل کشتیرانی صید ماهی یا مثلا حفر چاه نت و گاز.
    هیچکی سرخود نیومده بیاد صید کنه. حدود ۱۵ درصد از سیلابسهای درسی دانشکده های علوم دریایی حقوق و سیاست هست. طرف شاید ۱۰ درصد ناوبری بندر بخونه اما ۱۵ درصد حقوق میخونه.
    بعدم این دولت اون دولت نیستا. مجوز زمان احمدی نژاد هم میدادن. الانم میدن. اتفاقا بارها امارات بحرین قطر عربستان اعتراض کرده چرا ایران مجوز میده. یه مستندی بود الجزیره ساخته بود. چون کشورای خلیج فارس یه برنامه ی مشترک درباره ی سیاست شیلات خلیج فارس دارن.
    از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ مذاکرات انجام شد. و مجموع برداشت هرکشور باید ۴ تا ۵ درصد سرانه ی درامد کشاورزی و دامداری کشور باشه نه بیشتر. چون قطر بیشتر برداره ضررش برا همه هست. برا اب و ماهی که نمیشه مرز تعیین کرد به ماهی گفت اینجا بمون اونجا نرو. جالب اینه همه ی کشورا به اندازه برداشت میکننا. نمیدونم این مسئولین ما کجا درس خوندن کجا بزرگ شدن با پول مجوز میدن اونم به کشتیهای چینی که معمولا برا ماهیگیری تو اقیانوسه نه خلیج. تو خلیج فوقش با یه تور ۵۰ متر مربعی ماهی گرفت. تو مذاکرات ۲۰ سال پیش اندازه تور ماهیگیری هم ذکر شده