بقیه چکار می کنن که اینقدر حال گل و گیاهاشون خوبه ؟

بقیه چکار می کنن که اینقدر حال گل و گیاهاشون خوبه ؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

گل‌ها و گیاهان جزء زیباترین و تماشایی‌ترین و در عین حال متنوع‌رین و شگفت انگیزترین پدیده‌های آفرینش هستند. بدون گل و گیاه زندگی نه تنها بسیار یکنواخت و بی روح و خسته کننده است بلکه هیچ رنگ و بو و عطر و سرزندگی نخواهد داشت. اگر شما جزء آن دسته از کسانی هستید که در خانه بزرگی زندگی می‌کنید و می‌توانید در باغچه خود گل‌ها و گیاهان را پرورش دهید، بسیار خوش شانس هستید. با این حال، همچنان یک راه برای بهرمند شدن از زیبایی گل‌ها و آوردن طبیعت به خانه‌ها هست و آن هم خرید اینترنتی گیاه آپارتمانی و پرورش آنها در محیط منزل یا محل کار است.

نگهداری گل‌ها و گیاهان آپارتمانی

اگرچه پرورش گیاهان آپارتمانی کار چندان دشواری نیست اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف در این کار چندان موفق نیستند و گیاهان آنها به سرعت طراوت و سرزندگی خود را از دست می‌دهند و پژمرده و بی روح می‌شوند. گیاهان پژمرده و زردی نیز که توان سرپا ایستادن ندارند، نه تنها تاثیری بر بهبود کیفیت هوا و زیبایی فضا نخواهند داشت، بلکه روحیه افراد را نیز تضعیف کرده و باعث دلگیر شدن محیط و ایجاد افسردگی می‌شوند. در این نوشتار ما قصد داریم تا شما را با راز و رمزهای روش نگهداری گیاه آپارتمانی آشنا کنیم. کارشناسان گل فروشی گل‌ستان انواع گل‌ها و گیاهان آپارتمانی را با بهترین کیفیت برای شما آماده می‌کنند. با خرید آنلاین گل و گیاه محصول مورد نظر خود را در کمتر از ۳ ساعت در محل تحویل بگیرید.

نور آفتاب، عامل رشد دهنده

در مجموع تعداد بسیار کمی از گیاهان هستند که به نور نیاز ندارند. اما به طور کلی بدون نور کافی و مناسب، گل‌ها و گیاهان نمی‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق فتوسنتز تولید کرده و در نتیجه به زودی زرد و بی روح شده و در صورت تداوم این شرایط خشک شده و می‌میرند. برای بیشتر گیاهان آپارتمانی، نور غیر مستقیم آفتاب، بهترین گزینه است. زیرا از یک سو نور مورد نیاز گیاه به اندازه کافی تامین می‌شود و از سوی دیگر، از تابش نور مستقیم خورشید که باعث سوختن برگ‌های گیاه و از بین رفتن رنگ و زیبایی آن می‌شود، پیشگیری می‌کند. مکان‌هایی همچون پشت پنجره‌های جنوبی که شیشه‌های مات دارند، بالکن یا پاسیو بهترین مکان برای قرار دادن گیاهان است. در صورتی که چنین مکانی در اختیار ندارید و نمی‌توانید نور غیر مستقیم خورشید را نیز برای گیاه فراهم کنید می‌توانید از انواع لامپ های فلورسنت برای تامین نور مورد نیاز گیاه بهره ببرید و از این طریق شادابی گیاه خود را افزایش دهید.

آبیاری مناسب مهمترین نیاز گیاه

شاید یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر گیاهی آب دادن به آن باشد. بدون آب، گیاهان قادر به رشد و پرورش نیستند و به زودی پژمرده شده و طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهند  و نگاه کردن به آنها زشت و دلگیر و آزارنده می‌شود. اگرچه نیاز آبی گیاهان گوناگون بسیار متفاوت است اما بطور کلی، بیشتر گیاهانی که امروزه در آپارتمان ها نگهداری می‌شوند، نیاز آبی کمی دارند و بهترین زمان آبیاری آنها هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. به عنوان یک شاخص بهتر، همچنین می‌توانید انگشت خود را در درون خاک گلدان فرو ببرید و اگر دیدید که تا دو سه سانتی‌متر از خاک گلدان خشک شده است، بدانید که زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است.
تامین رطوبت اضافی برای گیاهان در محیط

تامین رطوبت کافی برای گیاهان به ویژه در ایران که کشوری با اقلیم گرم و خشک محسوب می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است. برای تامین رطوبت گیاه می‌توانید چند کار ساده را انجام دهید:

  • آب پاشی دستی :

نخستین و ساده ترین راه غبار پاشی گیاه به کمک آبپاش های دستی است. البته باید کاملا دقت داشته باشید که این کار را زمانی انجام دهید که گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشد زیرا این کار می‌تواند باعث قارچ گرفتن گیاه و آسیب رسیدن به برگ‌های آن شود. نکته مهم دیگر در این زمینه آن است که این کار برای همه گیاهان مناسب نیست و حتما پیش از آبپاشی گیاه از فروشنده گیاهان آپارتمانی در این مورد سوال کنید.

  • نگهداری گروهی :

روش دیگر برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، نگهداری گیاهان آپارتمانی به صورت گروهی است. نگهداری گیاهان در کنار هم سبب می‌شود، رطوبتی که از گلدان‌ها  و خاک تولید می‌شود، در ترکیب با رطوبت حاصل از تعریق گیاهان، در بین شاخ و برگ آنها جمع شده و سبب افزایش رطوبت محیط شود. این در حالی است که وقتی شما گلدانی را به تنهایی در مکانی قرار می‌دهید، گردش هوا در اطراف آن سبب پخش شدن رطوبت تولید شده در فضا شده و در نتیجه باعث خشکی هوای اطراف گیاه می‌شود.

  • استفاده از سینی شن :

یک روش ساده دیگر برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی، استفاده از سینی شن است. در این روش، معمولا در زیر گلدانی بزرگتر از حد معمولی که برای گیاه انتخاب می‌کنیم، دانه‌های شن درشت یا سنگ ریزه می‌ریزیم و گلدان را بر روی آن قرار می‌دهیم در این حالت، آبی که از زیر گلدان خارج می‌شود در این سنگ‌ها و شن‌ها ذخیره شده و به تدریج تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم می‌کند.

  • دستگاه‌های بخور :

روش دیگر افزایش رطوبت در فضا که شاید کمی دشوارتر و یا هزینه برتر به نظر برسد استفاده از دستگاه های بخور است. استفاده از این دستگاه‌ها به خوبی می‌تواند رطوبت محیط را افزایش دهد و به حد مطلوب برساند که این کار نه تنها برای گیاهان مفید خواهد بود بلکه برای سلامتی انسان نیز مزایای بسیاری دارد.

خاک مناسب، عامل تغذیه کننده

بطور کلی، خاک بستری است که تقریبا همه گیاهان در آن رشد کرده و پرورش پیدا می‌کنند. خاک، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای آن فراهم کرده و با نگهداشتن رطوبت در خود، از خشک شدن ریشه گیاه جلوگیری می‌کند. تامین غذای گیاه سبب می‌شود که خاک به تدریج و پس از گذشت چند ماه از مواد مغذی تهی شده و به اصطلاح فقیر شود و در نتیجه، دیگر قادر به تامین مواد مورد نیاز گیاه نیست. آب‌های سخت که دارای املاح زیادی هستند نیز این مشکل را تشدید می‌کنند. بطور کلی، ایجاد کپک های سفید بر روی خاک نشانه ای از فقر خاک و فقدان مواد مغذی و معدنی مورد نیاز گیاه می‌باشد. پس لازم است که بطور مرتب و دست کم سالی یکبار خاک گیاه را عوض کنید.

کوددهی به گیاهان

همانگونه که در بالا اشاره شد، خاک پس از چندی، مواد مغذی خود را به دلایل مختلف از جمله جذب شدن توسط ریشه گیاه و یا از طریق آب اضافی که از گلدان خارج می‌شود، از دست می‌دهد و بنابراین خاک دچار فقر مواد مغذی می‌شود. در چنین حالتی گیاه نمی‌تواند به خوبی رشد کند. برای کاهش این مشکل، باید هر از گاهی به گیاه خود کود بدهید. کود دادن به ویژه در بهار و تابستان که برای بسیاری از گیاهان، فصل رشد محسوب می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کودهای گیاهی و شیمیایی گوناگونی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای تقویت گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. برای نمونه از آب برنج بدون نمک و یا پوسته تخم مرغ پودر شده و همچنین آب آکواریوم می‌توانید برای تقویت گیاهان خود استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که این مواد همه املاح مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را تامین نمی‌کنند و لازم است که گاه گاهی از کودهای شیمیایی که برای این منظور تهیه و عرضه می‌شوند استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که نوع و میزان این نوع کود و تعداد دفعات استفاده از آن تا اندازه بسیار زیادی به نوع گیاه بستگی دارد و باید حتما در این مورد با فروشنده گل و گیاه آپارتمانی و یا کارشناس پرورش گیاهان آپارتمانی مشورت کنید. زیرا به همان اندازه که کود مناسب و به اندازه برای گیاه مناسب است و باعث رشد و زیبایی آن می‌شود، کود اضافه نیز می‌تواند به گیاه آسیب برساند و حتی باعث خشک شدن و از بین رفتن آن شود.
تعویض گلدان متناسب با رشد گیاه

گیاهان، پیوسته در حال رشد و نمو هستند و می‌توان رشد آنها را به خوبی از افزایش شاخ و برگ‎‌های آنها و بلندتر شدن ساقه ها حس کرد. متناسب با افزایش حجم برگ‌ها و شاخه‌ها، ریشه‌های گیاه نیز رشد کرده و به تدریج فضای درون گلدان را پر می‌کنند و در صورتی که ریشه ها جایی برای رشد نداشته باشند رشد گیاه نیز متوقف می‌شود و حتی ممکن است انگل‌ها و قارچ ها به ریشه گیاه حمله کنند و آن را از بین ببرند. بنابراین بهتر است دست کم سالی یکبار گلدان گیاه را تعویض کنید. در این صورت نه تنها خاک گلدان، پایدارتر و غنی تر می‌شود، بلکه ریشه گیاه، فضای بیشتری برای رشد سالم و مناسب در اختیار خواهد داشت. مثلا برای گیاهانی که رشد کمتری دارند همچون، انواع کاکتوس و کراسولا، می‌توان تعویض گلدان را هر چند سال یکبار انجام داد.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • محمدی مرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    راز رمزی نگفته شد عمومی ترین چیز به شکل سادشون گفته شد
    تو خرید گل گیاه برای اپارتمان اولین نکنه نخریدن گیاهان حساسه که بیشتر مواقع دوام نمی اورند مثل ختنی چینی اسپاتی فیلوم سینگونویم و.. می خواید شروع کنید از فیتونیا دراسنا اگولما پوتوس و…شروع کنید