بهمن مفید درگذشت + ویدئوی دیالوگ معروف فیلم قیصر

بهمن مفید درگذشت + ویدئوی دیالوگ معروف فیلم قیصر

بهمن مفید ، بازیگر قدیمی تئاتر و سینما روز گذشته، ۲۶ مرداد در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

یاشار صمیمی مفخم ، خواهرزاده ی بهمن مفید اعلام کرد این هنرمند در یک سال گذشته به دلیل سرطان ریه تحت درمان بود که دیروز بر اثر همین بیماری در منزلش در تهران درگذشت.

بهمن مفید

خواهر زاده ی مفید با بیان اینکه زمان خاکسپاری هنوز مشخص نیست، ادامه داد: ایشان عاشق مردم بود و همیشه ممنون لطف آنان بود اما به دلیل شرایط فعلی (شیوع کرونا) ممکن است، نتوانیم پذیرای مردم برای مراسم خاکسپاری باشیم بنابراین پیشاپیش از آن ها سپاسگزاری می کنیم.

بهزاد فراهانی که خودش را عضوی از خانواده ی بهمن مفید می‌ داند، با تأیید خبر درگذشت این بازیگر، تأکید کرد که نه سرطان بلکه غصه او را کشت.

بهزاد فراهانی که سال‌ های طولانی با خانواده ی هنرمند مفید دوستی و ارتباط داشته است، با تأیید این خبر گفت: ساعت ۶ عصر امروز (۲۶ مرداد)، بهمن بر اثر بیماری سرطان، درگذشت. او مدتی پیش به سرطان ریه مبتلا شده بود که متأسفانه با متاستاز، این بیماری در بدنش گسترش یافت.

او ادامه داد: هنگام مرگ بهمن، من بالای سر او بودم. الان هم حالم خوب نیست، چرا که همه‌ اش فکر می‌کنم در این ۲۰ سال گذشته، چقدر او دوست داشت کار کند و عده‌ ای نگذاشتند. نه تنها در سینما، بلکه اجازه ی حضور روی صحنه ی تئاتر را هم به او ندادند.

این بازیگر افزود: سرطان بهمن مفید را نکشت، غصه او را کشت. آن‌ ها که نگذاشتند بهمن مفید به کاری که عشق داشت بپردازد، باعث مرگ او شدند. همانطور که جلوی کار ناصر ملک مطیعی و فردین را هم گرفتند.

بهزاد فراهانی تأکید کرد: من عضوی از خانواده ی مفیدها بودم. شاگرد استاد غلامحسین مفید بودم، شاگرد بیژن [مفید] بودم و شاگرد خود بهمن. از دهه ی ۴۰ با هم کار می‌ کردیم. واقعاً متأسفم.

زندگینامه بهمن مفید

بهمن مفید متولد سال ۱۳۲۱ در تهران بود.

مفید از خانواده ای هنرمند بود. او برادر بیژن مفید نمایشنامه نویس و کارگردان، اردوان مفید بازیگر و هنگامه مفید شاعر، ترانه سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان بود. پدر بیژن مفید، غلامحسین مفید هم از بازیگران قدیمی تئاتر بود.

بهمن مفید بازیگری را از سن بسیار کم و با بازی در نمایشنامه های پدر و برادرش آغاز کرد.

در جوانی ضمن تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک به کارگردانی و بازیگری پرداخت. او به همراه پدر و برادرانش گروهی داشتند که به همراه بازیگرانی همچون بهزاد فراهانی به اجرای تئاتر می پرداختند.

او در تئاتر معروف برادرش بیژن مفید به نام شهر قصه هم نقش آفرینی کرد.

بهمن مفید و سعید راد
بهمن مفید و ایرج قادری

پس از مدتی فعالیت بهمن مفید و برادرانش از سوی حکومت پهلوی متوقف شد. در این زمان بهمن مفید که در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار بود، از این نهاد جدا شد و به سینما روی آورد.

مفید فعالیت سینمایی خود را در سال ۴۸، با ایفای نقش در فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد. این نقش گرچه کوتاه بود اما با دیالوگ معروفش در این فیلم جاودانه شد. این دیالوگ، بخشی از سناریوی فیلم نبود، و پس از اجرا و پیشنهادش توسط بهمن مفید به دلیل زیبایی و اثرگذاری، مورد پسند مسعود کیمیایی قرار گرفت و وارد سناریو گردید.

از مهم ترین آثار سینمایی که مفید پیش از انقلاب در آن ها نقش آفرینی کرد، جز قیصر، می توان به فیلم های داش آکل، طوقی، بابا شمل، رضا موتوری و قلندر اشاره کرد.

مفید پس از انقلاب ۵۷ مدتی به عنوان هنرپیشه ی نمایش‌ های مردمی در سنگلج و لاله‌ زار مشغول به کار شد. او در چند فیلم‌ هم به نام های فریاد مجاهد، منافق و قدیس نقش‌آفرینی کرد اما در سال ۶۰ با فشارهای وارده از سوی انقلابیون مجبور به مهاجرت شد و در آمریکا سکنی گزید. در آمریکا به اجرای چند میان‌پرده و نمایش پرداخت. او پس از سال‌ ها دوری از وطن، در سال ۷۸ به منظور عیادت از مادرش به ایران بازگشت و به علت توقیف پنج‌ ساله ی گذرنامه‌ اش در ایران ماندگار شد.

بهمن مفید در مصاحبه ای گفته بود:

«گفتند ممنوع‌ التصویرم. رفتم تئاتر بازی کردم. بعد یکی با کلت آمد گفت: تئاتر تعطیل. من هم رفتم آمریکا! با میان‌پرده‌خوانی زندگی می‌ کردم که رئیس دولت اصلاحات گفت همه ی ایرانی‌ ها می‌ توانند تا دو هفته بعد برگردند ایران. من هم آمدم، پاسپورتم را ضبط کردند و نگذاشتند برگردم. بد هم نشد! ماندم پیش مادرم!»

بهمن مفید در کنار خواهرش هنگامه مفید
بهمن مفید و نوید محمدزاده

بهمن مفید در زمان دولت اصلاحات، در فیلم سرود تولد به کارگردانی علی قوی تن نقش کوتاهی بازی کرد اما با اعتراض و ممنوع‌التصویری مجدد روبرو شد. در دولت محمود احمدی‌ نژاد هم اجازه ی فعالیت در تئاتر به وی داده نشد. او پس از مدتی به شبکه ی جم در ترکیه پیوست و در آنجا مشغول به بازیگری شد اما خیلی زود به ایران بازگشت.

او در حالی که اجازه ی هیچگونه فعالیت حرفه‌ ای نداشت، پس از دریافت گذرنامه‌ اش حاضر به ترک ایران نشد و زندگی در کشورش را به مهاجرت ترجیح داد. مفید پس از آن، به‌ صورت جسته و گریخته به عنوان دوبلور و صداپیشه ی نمایش‌ های عروسکی و با نام مستعار بهمن فریور به نقش آفرینی ادامه داد.

بهمن مفید که متولد ۲۵ مرداد بود، دیروز ۲۶ مرداد یک روز پس از تولد ۷۸ سالگی اش درگذشت.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود