جریمه ۶ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس و بندهای باورنکردنی

جریمه ۶ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس و بندهای باورنکردنی

اگر چه ایرانی ها به شنیدن خبرهای شوکه کننده و عجیب و غریب عادت دارند اما در روزهای اخیر ماجرای محکومیت فدراسیون فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس ، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال بسیاری را در حیرت فرو برده است، ماجرایی که از همان روز اول انتصاب این مربی بلژیکی حال و هوای ناخوشایندی داشت. چند روز پیش بود که خبر رسید فیفا در خصوص پرونده شکایت مارک ویلموتس رأی به نفع وی داده و ایران را به پرداخت ۶ میلیون و ۴۴۹ هزار یورو کرده که معادل ۱۷۰ میلیارد تومان به نرخ روز است. در ابتدا مانند همیشه صدور این رأی تکذیب شد و بسیاری بر اساس همین تکذیب ها و با توجه به تجربیات قبلی می دانستند ماجرا واقعیت دارد.

محکومیت 6 میلیون یورویی در قرارداد مارک ویلموتس

اکنون فدراسیون فوتبال ایران می توند نسبت به این رأی به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت کند تا شاید بتواند با استدلال های وکلای خود این رأی را تغییر دهد هر چند تجربه و سابقه شکایات ایران در این دادگاه نشان می دهد که در بهترین حالت شاید بتوان تنها مقداری از این جریمه کاست. چیزی که قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس را فاجعه بارتر می کند این است که این مربی بلژیکی در مدت حضور کوتاه مدت خود روی نیمکت سرمربی تیم ملی فوتبال نه تنها هیچ موفقیتی بدست نیاورده بلکه برای تنها چند بازی معدود میلیون ها یورو دستمزد گرفته و بدتر اینکه فدراسیون برای تامین این مبالغ دست به استقراض از شرکت های شستا زده است.

بسیاری مهدی تاج رییس وقت فدراسیون فوتبال را مقصر اصلی افتضاح قرارداد ویلموتس می دانند که بارها در مصاحبه هایش قرارداد خود با سرمربی بلژیکی و بندهای آن را یک شاهکار تلقی کرده و گاهی اوقات نیز سعی کرده افراد دیگری مانند وزیر ورزش را در این ماجرا دخیل بداند. بدون شک تمام بدنه فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش هر یک به نحوی در این قرارداد جنجالی و به معنای واقعی کلمه «خانمانسوز» نقش داشته اند.

محکومیت 6 میلیون یورویی در قرارداد مارک ویلموتس

بندهای قرارداد مارک ویلموتس:

در قرارداد مالی مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران آمده است که این سرمربی بلژیکی باید در سه ماهه اول ۵۶۲ هزار یورو دریافت کند، پس از آن به مدت یک سال و هر سه ماه یک بار  این مبلغ را اخذ کند که در مجموع رقمی معادل ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار یورو در سال خواهد شد.

در بند یک قرارداد فی مابین آمده است که فدراسیون متعهد به پرداخت ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار یورو در سال را از تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۱۹ به مدت یک سال پرداخت کند و مبلغ ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو را تا تاریخ یک ژوئن ۲۰۲۲ برای مدت کل قرارداد به ویلموتس بپردازد.

در بند ۲ از تعهدات فدراسیون فوتبال اعلام شده است: حقوق سرمربی در سال اول باید در چهار قسط ۲۵ درصدی و در تاریخ‌های ۲ ژوئن، یک سپتامبر و یک دسامبر ۲۰۱۹ و همچنین یک مارس ۲۰۲۰ به مبلغ هر قسط ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ یورو باشد و در سال‌های دوم و سوم قرارداد با سرمربی نیز باید همانند سال اول باید در چهار قسط پرداختی صورت بگیرد و در سال چهارم در دو قسط ۵۰ درصدی، مبلغ قرارداد پرداخت شود.

در تبصره یک این بند از قرارداد آمده که علاوه بر حقوق اشاره شده، فدراسیون متعهد می‌شود مبالغی را به‌عنوان پاداش به سرمربی پرداخت نماید؛ یعنی مبلغ ۶ هزار یورو بابت هر برد و مبلغ ۳ هزار یورو بابت هر تساوی در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخت می‌شود و مبلغ فوق می‌بایست قبل از مسابقه بعدی تیم ملی پرداخت شود. قرارداد فدراسیون فوتبال با ویلموتس بندهای جنجالی و دیوانه کننده کم ندارد. در این قرارداد همچنین آمده است در مدت قرارداد باید بالاترین و بهترین بیمه عمر برای سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تهیه و تحویل شود و تمام هزینه های مربوط به مالیات دولت ایران، مالیات بر درآمد، بیمه سلامت، ویزا، اجازه کار و تمام مالیات‌های مبالغ دیگر باید توسط فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شود و فدراسیون باید تمام برگه‌های پرداختی مالیات را به سرمربی ارائه دهد تا جای هیچ شک و شبهه‌ای نماند.

محکومیت 6 میلیون یورویی در قرارداد مارک ویلموتس

همچنین  بر اساس بند ۲ و ۳ ماده ۵ قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس تحت عنوان فسخ قرارداد چه فدراسیون به تعهدات خود پایبند نباشد و چه این عدم پایبندی به تعهدات از سوی سرمربی بلژیکی رخ دهد، باید از سوی فدراسیون فوتبال ایران حقوق سه ماه به عنوان خسارت به ویلموتس پرداخت شود، بندی که مهدی تاج از آن با عنوان شاهکار قرارداد یاد کرده و آن را بندی دانسته که به نفع فدراسیون تنظیم شده است. بر اساس این بند چه ویلموتس و چه فدراسیون فوتبال ایران قرارداد را فسخ کنند در هر دو صورت سرمربی بلژیکی حقوق سه ماه خود را دریافت خواهد کرد!

با توجه به این که فدراسیون فوتبال زیرمجموعه وزارت ورزش و در باطن خود یک ارگان دولتی است، تمام خسارات و جریمه های قرارداد فاجعه بار ویلموتس در نهایت از جیب ملت و از بیت المال پرداخت خواهد شد. در حالی که انتظار می رود داستان قرارداد فدراسیون فوتبال ایران و مارک ویلموتس و پاسکاری های مقامات فدراسیون فوتبال در مقصر دانستن دیگری همچنان ادامه داشته باشد مجلس شورای اسلامی نیز به این فاجعه ورود کرده و علی رضایی سخنگوی فراکسیون ورزش خواستار محاکمه و پاسخگویی کسانی شده که در انعقاد این قرارداد نامناسب و غیرکارشناسانه دخالت داشته اند. اکنون حتی خبرهایی غیررسمی شنیده می شود که مقصران این پرونده خود باید جریمه فیفا را بپردازند و حتی برخی از آنان ممنوع الخروج نیز خواهند شد، مقصرانی که مهدی تاج می تواند نفر اول آن ها باشد.

محکومیت 6 میلیون یورویی در قرارداد مارک ویلموتس

سیداحسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس یازدهم نیز با محکوم کردن مسببان انعقاد این پرونده گفته است: «می‌توان افرادی که این قرارداد را بستند و مسببانش و افرادی که واسطه بودند را ممنوع الخروج کرد و اموال و داریی آن‌ها را به میزان ۲ میلیون یورو+۶ میلیون یورو و پول دستیاران توقیف کرد تا نتیجه CAS بیاید. قطعا وضعشان بد نیست. اگر این ارقام جمع شوند در توانایی ورزش ایران نیست. چنین رقمی از  تاریخ ۱۰ساله تمام فدراسیون های ورزشی ببشتر است. آیا در توان وزارت ورزش است؟ چنینی ردیف بودجه‌ای در وزارت ورزش وجود دارد؟».

بیشتر بخوانید: افشاگری و سخنان عجیب مهدی تاج در مورد مبلغ قرارداد ویلموتس و آن بند جنجالی

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • ممد مرداد ۲۹, ۱۳۹۹

    بنظر من باید مهدی تاج رو بندازن توی جرخ گوشت و از تک تک سلولاش یورو استخراج کنن.
    همش تقصیر این مردک بی سواده

    اون داستان مریضیش و بستری شدنش توی بیمارستان هم کلک و رکب بود که یه جوری خودشو بیگناه جلوه بده و از ریاست بکشه کنار تا بعدا جوابگو نباشه، همش فیلم بوده، این عوضیا شیطون رو درس میدن

  • تشنه حق و حقیقت آبان ۵, ۱۴۰۰

    کاری به فدراسیون و فوتبال ندارم بحثش جداست ..اما این نمونه ای از غارت کردن اروپاییها و آمریکایی ها .از جهان سومی هاست اگر در توانشون باشه ..حالا اینکه پرونده مشخص و تابلوست ..مثل اینه کلید و بدی دزد و بگی برو خالی کن .تقصیر اون هم نبوده .بهش راه دادن و ندید بدید بازی در آوردن و چشم آبی هام تشنه پول مفت ..در ضمن الان تاوون اون رو داره .اسکوچیچ میده ؟؟خوب نتیجه گرفته طلبکارم هستن ازش هم فدراسیون هم بازیکنا..کلا ایرانی بالانس نداره ..یا خوبه خوب ..یا ؟؟حالا هتل و مول بلیط چارتر و ..قوت و غدا و میگو وخاویارش و چیزای دیگه بماند..میگن دیگه مال پدرش که نبوده بده بره ه ه ه ه ه ه .کی به کیه؟؟

  • شهرام ستاری فروردین ۹, ۱۴۰۱

    خود شخص تاج و اونایی که این فضاحت رو به آوردن از جیب خودشون پرداخت کنند.مگه میشه اینقدر خیانت کرد و بی تفاوت بود.حتی شده خانه هاشون رو مصادره کنن.گرچه الان کلی پول این اشخاص چپاول کردن.دادگاهی باید تشکیل گردد.پول دیه انسان ۶۰۰ میلیون شده.ببینید چقدر دیه انسان میشه این پول.در واقع مثل قاتل میمونن

  • امیر خرداد ۲۶, ۱۴۰۱

    تاج فقط ی عروسک خیمه شب بازی مافیا فوتبال بود که در راس عالی رتبه ترین نهاد ورزشی مشغول به کار هستن و از نهادهای خاص حمایت میشن وگرنه این حجم از ناکارامدی و بی لیاقتی در کشور نمیگنجه