۳ فیلم ایرانی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر غیر هالیوودی تاریخ سینما قرار گرفت

۳ فیلم ایرانی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر غیر هالیوودی تاریخ سینما قرار گرفت

در فهرست جدیدی که از بهترین فیلم های غیرهالیوودی تاریخ سینما منتشر شده است، ۳ فیلم از سینمای ایران به چشم می خورد. فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی که موفق به دریافت جایزه اسکار شد، در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر غیر هالیوودی تاریخ سینما قرار گرفته است. در کنار آن، درباره الی از اصغر فرهادی و لاک پشت ها با هم پرونده می کنند نیز از ایران در این فهرست قرار گرفته است. در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر غیر هالیوودی تاریخ سینما، صرفا فیلم های غیر انگلیسی زبان لیست شده است.

این فهرست از طرف منتقدان، کارشناسان سینمایی و نویسندگان کانال خبری «نبراسکا» News Channel Nebraska به عنوان ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان قرار گرفته است که تأثیر مؤثری بر سینمای آمریکا گذاشته اند.

در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر غیر انگلیسی زبان و غیر هالیوودی تاریخ سینما، فیلم معروف هفت سامورایی به کارگردانی آکیرا کوروساوا، کارگردان شهیر ژاپنی دیده می شود. این فیلم، محصول سال ۱۹۵۴ میلادی بود و در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما،در رتبه ۱ جای گرفت. در این فهرست، فیلم کره ای انگل به کارگردانی بونگ جون هو که در سال ۲۰۲۰ میلادی، اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را از آن خود کرد، پس از هفت سامورایی، در جایگاه دوم قرار گرفت.

سکانسی از فیلم لاک پشت ها هم پرواز میکنند
سکانس معروف فیلم درباره الی با حضور ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، شهاب حسینی و . . .
سکانسی از فیلم جدایی نادر از سیمین با نقش آفرینی لیلا حاتمی

پویانمایی ژاپنی شهر اشباح به کارگردانی هایائو میازاکی نیز که محصول سال ۲۰۰۱ میلادی بود، رتبه سوم را از آن خود کرد. پس از آن،فیلم هایی چون:

  • فیلم «سه رنگ: قرمز» به کارگردانی «کریشتوف کیشلوفسکی» (۱۹۹۴) رتبه چهارم
  • فیلم «فانی و الکساندر» از «اینگمار برگمان» (۱۹۸۲) کارگردان نامدار سوئدی رتبه پنجم
  • فیلم «ارتش سایه ها» به کارگردانی «ژان پیر ملویل» (۱۹۶۹) رتبه ششم
  • فیلم «متروپلیس» ساخته «فریتس لانگ» (۱۹۲۷)  رتبه هفتم
  • فیلم «دنباله رو» به کارگردانی «برناردو برتولوچی» (۱۹۷۰)، کارگردان شهیر ایتالیایی رتبه هشتم
  • فیلم «یوزپلنگ» به کارگردانی «لوکینو ویسکونتی» (۱۹۶۳) رتبه نهم
  • فیلم «هزارتوی پن» ساخته «گیرمودل تورو» (۲۰۰۶)  رتبه دهم

فیلم اسکاری جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی که چند سال پیش، جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان آکادمی اسکار از طرف مدونا به اصغر فرهادی اعطا شد، در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما، رتبه ۱۷ را گرفت. فیلم درباره الی نیز رتبه ۶۹ و فیلم لاک پشت ها با هم پرواز می کنند رتبه ۸۱ را از آن خود کرد.

در فهرست ۱۰۰ فیلم غیر هالیوودی و غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما، فیلم هایی از کارگردانان نامدار تاریخ سینما از جمله:  «سرجیو لئونه»، «روبر برسون»، «ادوارد یانگ»، «بلا تار»، «ویتوریو دسیکا»، «لوئی مال»، «روبرتو روسلینی»، «فدریکو فلینی»، «فرانسوا تروفو»، «لوئیس بونوئل»، «آنگ لی»، «وونگ کاروای»، «میشائیل هانکه»، «آلفونسو کوارون»، «ژان لوک گدار»،«آندری تارکوفسکی» و … نیز در این فهرست حضور دارند.

اگر قصد تماشای فیلم های برتر تاریخ سینما را در روزهای تعطیل دارید، مشاهده فیلم های برترین کارگردانان تاریخ سینما در قرن بیستم و ۲ دهه نخست قرن بیست و یکم که اسامی شماری از آن ها در این گفتار آمده است، توصیه می شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • ساسان مرداد ۳۰, ۱۳۹۹

    منبع این نظرسنجی کدوم نشریه یا وبسایته؟ اصلا اشاره ای بهش نشده

    • Ermenegildo مرداد ۳۰, ۱۳۹۹

      دقیقا منم خواستم کاملشو بخونم میبینم اصلا هیچ اشاره ای نشده بهش. که هم معنی با اینه که هیچ اعتباری هم نداره.

  • شایان مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    این نظرسنجی فقط زاییده تصورات و تخیلات نویسنده اونه و هیچ اعتباری نداره هیچ وبسایت یا نشریه ای این فهرست رو منتشر نکردن و هیچ اشاره ای هم به منبع اون نشده واقعا عجیبه رسانه معتبری مثل روزیاتو چرا همچین مقالاتی رو بدون تایید منبع منتشر میکنه؟! الان دهها پیج اینستاگرامی و وبسایت دیگه به همین مقاله بی اعتبار استناد میکنن و این فهرستو منتشر میکنن در حالیکه اصلا وجود خارجی نداره!!!

    • علی زمانی مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

      والا نویسنده اینقدر بیکار نیست که بخواهد تخیلات خود را به خورد شما بدهد!! منبع اعلام شده است

    • عرفان شهریور ۱, ۱۳۹۹

      لاکپشتها با هم پرونده میکنند؟

    • عرفان شهریور ۱, ۱۳۹۹

      مگه نگفته‌کانال خبری نبرلسکا احمق بالفطره وراج

  • حسین مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    مثل همیشه سیاسی