۱۰ فیلم جنگی برتر با موضوع نبرد ایالات متحده و ژاپن در جنگ جهانی دوم [قسمت اول]

۱۰ فیلم جنگی برتر با موضوع نبرد ایالات متحده و ژاپن در جنگ جهانی دوم [قسمت اول]

روز پیروزی بر ژاپن به معنای پایان درگیری ها در جنگ جهانی دوم بود. بعد از ۶ سال نبرد خونین که تاریخ جهان را برای همیشه تغییر داد، جنگ جهانی دوم بالاخره با تسلیم شدن ژاپن به پایان رسید. در ۱۵ آگوست ۱۹۴۵، ارتش ژاپن به طور رسمی تسلیم شد، پس از آن که نیروهای متحد شکستشان را پذیرفتند. نبرد در اقیانوس آرام که به طور عمده بین نیروهای ژاپنی و آمریکایی رخ داد با حمله هوایی ژاپنی ها به بندر پرل هاربر آغاز شده و با ریختن بمب های اتمی ایالات متحده روی دو شهر هیروشیما و ناگاساکی به پایان رسید. از برمه تا شانگهای، از توکیو تا آیوجیما، از فیلیپین تا جزایر سلیمان تقریباً هیچ جزیره ای نبود که از نبرد خونین اقیانوس آرام در امان بماند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم جنگی برتر تاریخ سینما با موضوع درگیری های بین نیروهای آمریکایی و ژاپنی در نبرد پاسیفیک آشنا کنیم.

فیلم جنگی مربوط به جنگ جهانی دوم

۱۰- Hell In The Pacific

فیلم جنگی Hell In The Pacific یک فیلم خشن و مسحور کننده از لحاظ فضا است که همزمان داستانی بسیار انسانی در مورد دو دشمنی دارد که در یک جزیره بدون سکنه و وحشی در اقیانوسط آرام گرفتار شده اند. این دو مرد بی نام یکی خلبانی آمریکایی با بازی لی ماروین است و دیگری سربازی ژاپنی با بازی توشیرو میفونه که در یک جزیره غیرمسکونی سقوط کرده اند. در حالی که هیچ راهی برای فرار و ارتباط برقرار کردن با دنیای خارج از جزیره وجود ندارد، این دو در حال تلاش برای زنده ماندن در جزیره بوده و بر سر منابع اندکی که در آنجا وجود دارد تا سرحد مرگ با یکدیگر می جنگند. دیالوگ های اندکی در فیلم وجود دارد و دیالوگ های میفونه به زبان ژاپنی نیز ترجمه نشده است.

بخش زیادی از روایت داستان به شکل تصویری است و حال و هوای احساسی فیلم نیز عمدتاً از طریق بازی های خیره کننده دو بازیگر فیلم، موسیقی متن و طراحی صدا ایجاد می شود. در این فیلم دو سرباز به شدت به یکدیگر مشکوک بوده، با یکدیگر جنگیده و تا سرحد ممکن نسبت به یکدیگر بیرحم و خشن هستند. در نهایت اما این دو تصمیم می گیرند دشمنی ها را کنار گذاشت و برای ساختن یک کرجی و فرار از جزیره همکاری کنند. آن ها در نهایت به جزیره ای دیگر می روند که قبلاً یک پایگاه نظامی بوده و آنجاست که انسانیت گذشته را به یاد می آورند. فیلم Hell In The Pacific فیلمی است که آرام آرام مخاطب را می سوزاند اما همزمان داستان دو مردی است که از نهایت دشمنی و کینه به یک رابطه دوستانه می رسند که بسیار جذاب، تاثیرگذار و خارق العاده است.

فیلم جنگی مربوط به جنگ جهانی دوم

۹- Empire Of The Sun

جَی جی بالارد رمان نویسی است که داستان های علمی تخیلی سوررئال و بسیار هیجان انگیزی در مورد زندگی جهنمی ساخته دست انسان در قرن بیستم نوشته است. اما بهترین اثر او معمولی ترین و انسانی ترین آن ها نیز هست. فیلم Empire of the Sun یک رمان ترسناک نیمه خودسرگذشتنامه ای است که داستان نویسنده در دوران نوجوانی در شانگهای و حضور او در بازداشتگاه ژاپنی ها را روایت می کند. استیون اسپیلبرگ این فیلم را در سال ۱۹۸۷ ساخت که یکی از بهترین فیلم های او به شمار آمده و نباید شانس دیدن آن را از دست داد. در این فیلم کریستین بیل در اولین نقش آفرینی عمده خود بازی بسیار روانی در نقش جیم گراهام انجام داده و جان مالکوویچ، میراندا ریچاردسون و باور بکنید یا نه، بن استیلر (در یکی از معدود بازی های جدی خود)، نیز دیگر بازیگران فیلم هستند.

پیش از حمله به بندر پرل هاربر، نیروهای ژاپنی به چین حمله کرده و به تدریج مرکز مسکونی بین المللی شانگهای که جیمی در آن زندگی می کند را اشغال می کنند. در طول حمله، جیمی از والدینش جدا می شود و اکنون باید به تنهایی برای زنده ماندن تلاش کند. داستان فیلم بسیار حماسی است با شخصیت هایی متعدد و متفاوت. Empire of the Sun فیلم با تصاویر پانورامیک و وسیع از زندگی غیرنظامیان در یک دوره مملو از وحشت، ترس و فجایع پرفراز و نشیب ژئوپلتیک است، داستانی در مورد بلوغ و از دست دادن معصومیت. برخی از منتقدان سینما مانند راجر ایبرت این است که این فیلم کمی شلوغ بوده و اسپیلبرگ نتوانسته تصمیم بگیرد که فیلمی در مورد ماجراجویی های یک کودک بسازد یا یک فیلم متفکرانه جدی در مورد جنگ.

فیلم جنگی مربوط به جنگ جهانی دوم

۸- Grave Of The Fireflies

انیمیشن Grave Of The Fireflies به عنوان یکی از غم انگیزترین و بهترین انیمه های تاریخ سینما داستان سیتا و ستسوکو را روایت می کند، خواهر و برادری یتیم که خانه‌شان در اثر بمباران شهر کوبه توسط آمریکایی ها ویران شده است. این فیلم که بر اساس یک داستان کوتاه نوشته آکیوکی نوساکا ساخته شده یکی از زیباترین و فراموش نشدنی ترین انیمه های غم انگیز استودیو جیبلی است. بمباران های آمریکایی نه تنها شهرهای ژاپن را با بمب های اتمی خود ویران کردند بلکه بمب های آتش زا را در نقض آشکار قوانین بین المللی را روی ده ها شهر در ژاپن ریختند، شهرهایی که اکثر خانه های آن ها از چوب ساخته شده و به همین دلیل بسیاری از آن ها به طور کامل در آتش سوختند.

داستان انیمه Grave Of The Fireflies در فضایی بعد از این بمباران های هولناک رخ می دهد با داستانی بسیار ساده. سیتا و ستسوکو خواهر و برادری یتیم و تنها هستند که از پناهگاهی به پناهگاه دیگر می روند، از جمله خانه خاله و یک پناهگاه نظامی. در شرایطی که این دو با تراژدی هایی که متحمل شده اند کنار می آیند گاهی اوقات عشق تنها چیزی است که برایشان می ماند و باعث می شود زنده بمانند. بزرگ ترین دشمن آن ها گرسنگی است. ستسوکو آنقدر گرسنگی و سوءتغذیه متحمل شده که دچار توهم و هزیان گویی می شود. این فیلم که یک شاهکار بصری است سرزمین سوخته ژاپن مغلوب شده را با یک داستان جادویی بسیار انسانی به تصویر می کشد، داستانی شخصی و بسیار احساسی در مورد عشق بین خواهر و برادر و نتیجه غم انگیز جنگ ها.

فیلم جنگی مربوط به جنگ جهانی دوم

۷- Tora! Tora! Tora!

اگر می خواهید یک فیلم جنگی فوق العاده در مورد حمله ژاپنی ها به بندر پرل هاربر ببینید بهتر است فیلم رمانتیک و بسیار ساده انگارانه مایکل بی را فرموش کنید و به سراغ Tora! Tora! Tora! بروید. واژه Tora در واقع اسم رمز ژاپنی ها در مورد موفقیت در این عملیات غافلگیرانه استراتژیک بود. نابودی ناوگان دریایی آمریکا در بندر پرل هاربر در هاوایی فاجعه ای بزرگ بود که باعث دخالت مستقیم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم و آغاز نبرد پاسیفیک شد. حمله ژاپنی ها در کمال ناباوری و غفلت فرماندهان نظامی ایالات متحده طرح ریزی و اجرا شد که باور نمی کردند ژاپنی ها جسارت حمله به پرل هاربر را داشته باشند. این اتفاق یک واقعه بیدار کننده بسیار پرهزینه و خشن برای آمریکایی بود، شکستی که ایالات متحده دیگر هیچگاه تجربه نکرد.

در این ماجرا اسکادران جنگنده ها و بمب افکن های ژاپنی از ناکجاآباد از راه رسیده و به سرعت خساراتی جبران ناپذیر به ناوگان دریایی ایالات متحده در هاوایی وارد کردند. Tora! Tora! Tora! یک فیلم جنگی خارق العاده است که به شکل بی سابقه و بی مانندی واقعیت تاریخی ماجرا را به تصویر کشیده است. این فیلم هیچ ستاره ای ندارد و سازندگان آن بر این باور بودند که استفاده از چهره های شناخته شده می تواند توجه از اصل داستان را منحرف سازد و جالب اینکه از خلبانان واقعی در بسیاری از سکانس های فیلم استفاده شده است. این فیلم همچنین دیالوگ های بسیار ماندگاری تولید کرد که هنوز هم بازگو می شوند. آدمیرال یاماموتو در حالی که در مورد این نبرد فکر می کند می گوید: «می ترسم تمام کاری که کرده ایم بیدار کردن یک غول خفته و وارد کردن یک تصمیم هولناک در ذهن او باشد».

فیلم جنگی مربوط به جنگ جهانی دوم

۶- Letters From Iwo Jima

فیلم Letters From Iwo Jima ساخته کلینت ایستوود را می توان مکمل دیگر فیلم جنگی او یعنی Flags of Our Fathers دانست. هر دو فیلم داستان نبرد آیو جیما را روایت می کنند، درگیری طولانی، پرهزینه و خونین نیروهای آمریکایی و ژاپنی در سال ۱۹۴۵ که در آن نیروهای آمریکایی توانستند نیروهای ارتش امپراطوری ژاپن در جزیره آیو جیما را به محاصره درآورند. در این نبرد نیروهای آمریکایی تلاش داشتند این جزیره بسیار استراتژیک که برای ژاپنی ها اهمیت زیادی داشت را تصرف کرده و از آن به عنوان پایگاهی برای حملات بیشتر به نیروهای ژاپنی استفاده کنند. نبرد آیو جیما سهمگین ترین نبرد پاسیفیک بود که به تلفات سنگینی از دو طرف انجامید. و فیلم ایستوود نیز هیچ ابایی از نشان دادن خشونت و بیرحمی باور نکردنی این نبرد ندارد.

Letters From Iwo Jima حمله سهمگین و همه جانبه نیروهای آمریکایی به آیو جیما را به تصویر می کشد اما در حالی که Flags of Our Fathers داستان را از زاویه دید نیروهای آمریکایی روایت می کند، Letters From Iwo Jima روایت این نبرد از دید نیروهای ژاپنی است. این فیلم به خاطر روایت محترمانه، سنجیده و غم انگیز خود از این نبرد در ایالات متحده و ژاپن مورد استقبال قرار گرفت. کن واتانابه به طور ویژه در نقش ژنرال کوریبایاشی بازی فراموش نشدنی و خارق العاده ای از خود به نمایش گذاشته است. او در این فیلم بهترین بازی دوران حرفه ای خود را در نقش فرمانده محکوم به شکست نیروهای محکوم به مرگ ژاپنی با قدرت، ظرافت و پویایی خارق العاده ای انجام می دهد. با سکانس های بسیار اکشن و روایت داستانی هوشمندانه و انسانی، Letters From Iwo Jima را نمی توان براحتی از دست داد.

بیشتر بخوانید: ۹ فیلم جنگی برتر و مورد انتظار ۲۰۲۰ که نباید از دست بدهید

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

منبع: whatculture
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • محمد شهریور ۱۸, ۱۴۰۰

    سلام دنبال میگردم فیلمی در مورد جنگ دریایی بین یک کشتی آمریکایی و یک زیر دریایی ژاپنیه که فرمانده زیر دریایی بخاطر شرافتش حاضر نیست از انتحاری استفاده کنه اگر کسی می‌شناسه ممنون میشم جواب بده

  • گوربه اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱

    فیلم USS.Indianapolis.Men.of.Courage

  • matin شهریور ۱۴, ۱۴۰۱

    سلام جای فیلم مید وی خالی بود واقعا فیلم قشنگی بود

  • جین سین دی ۸, ۱۴۰۲

    درود. من دنبال یه فیلم هستم درمورد چندتا سرباز خارجی که دربیابانهای افغانستان گم شدند و هربار با شنیدن صوت قران ازاسمان یکیشون یه جوری کشته میشه واخرش فرمانده انها میون زمین و اسمان معلق میمونه درحالی که کشته شده .کسی میدونه نام فیلم چیه؟