طرح جدید مجلس برای انسداد کلیه شبکه های اجتماعی خارجی

طرح جدید مجلس برای انسداد کلیه شبکه های اجتماعی خارجی

نسخه ی جدید طرح ساماندهی پیامرسان‌ های اجتماعی منتشر شد؛ طرحی که در صورت تصویب احتمالاً باعث مسدود شدن همه ی پیامرسان‌ های خارجی می‌ شود. طرح را گروهی از نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌ اند و برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن علنی به تصویب برسد.

طرح مجلس تازه‌ ترین تلاش برای ایجاد حاکمیت دولتی بر اینترنت و در واقع پیامرسان‌های ‌اینترنتی است اما درون خود باعث تغییرات گسترده دیگری هم در این فضا هست، از جمله احراز هویت تمامی کاربران یا ایجاد صندوق دولتی حمایت از پیامرسان‌ ها که ظاهراً قرار است با پول حاصل از فروش پهنای باند تغذیه شود.

مجلس انسداد شبکه های اجتماعی خارجی

نمایندگان پیشنهاد دهنده ی این طرح هدف از آن را حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربران که به دلیل خلأ قانونی در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارد و نیز تأثیرات مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی پیامرسان‌های اجتماعی به عنوان یک زیرساخت نرم‌افزاری، بیان کرده اند.

طرح نمایندگان مجلس شامل ایجاد یک نهاد مرکزی است که آن را هیأت ساماندهی نامیده‌اند؛ متشکل از رئیس مرکز فضای مجازی، نماینده ی وزارتخانه‌ های ارتباطات، ارشاد و اطلاعات، دادستانی کل کشور، کمیسیون فرهنگی، صدا وسیما ، اطلاعات سپاه، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی و سازمان پدافند غیر عامل.

وظیفه ی هیأت ساماندهی پیامرسان‌ ها دادن مجوز ، پایش و نظارت بر عملکرد آن ها و رسیدگی به شکایات و حتی حمایت از آن‌ ها است.

با این حال وظایف این نهاد پیشنهادی نمایندگان مجلس فقط به پیامرسان‌ها محدود نمی‌ شود.

در بخشی از طرح نمایندگان، دستورالعمل احراز هویت کل کاربران اینترنت نگاشته شده که باید توسط این هیأت به صورت آیین‌ نامه‌ ای تدوین شود. این طرح همچنین تعیین و تشخیص محرمانگی داده‌ ها را منوط به نظر وزارت اطلاعات و ستاد کل نیروهای مسلح کرده است.

در بخش دیگری از این طرح موضوع چالش برانگیز دسترسی به داده‌های کاربران مطرح شده و در هفت مورد این دسترسی مجاز شناخته شده از جمله جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، تهدید به قتل و ضرب و جرح، تجاوز به عنف ، محاربه، افساد فی الارض ، ساخت ، تولید و واردکردن و توزیع مواد مخدر و روانگردان، کلاهبرداری و اخاذی.

نمایندگان پیشنهاد دهنده همچنین قیمت پهنای باند در پیامرسان‌ ها را حداکثر یک سوم قیمت پهنای باند بین الملل در نظر گرفته‌ اند.

این طرح همچین بانک مرکزی را موظف به ایجاد امکانات پرداخت برخط برای کسب و کارهای مبتنی بر پیامرسان‌ها کرده و در عین حال هرگونه ارائه ی خدمات پولی و بانکی به کسب و کارهای فعال در پیامرسان های خارجی ممنوع شده است.

در این طرح همچنین استفاده و عرضه ی رمز ارز توسط پیامرسان‌های خارجی در داخل کشور ممنوع اعلاک شده و وزارت ارتباطات باید بلافاصله نسبت به مسدودسازی موقت آن پیامرسان ها اقدام کند. استفاده از رمز ارز در پیامرسان‌های داخلی منوط به دریافت مجوز از بانک مرکزی اعلام شده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • وحید شهریور ۴, ۱۳۹۹

    امیدوارم این ف.احشه خونه اینستاگرام بسته شود …. که باعث خیلی از طلاق ها شده است .

    • Yasin شهریور ۴, ۱۳۹۹

      ببین تو با چاقو می تونی میوه پوست بکنی یا می تونی تو عید قربان قربونی کنی و … ولی از اون طرف می تونی با چاقو یه نفر رو بکشی. ولی هیچ کس استفاده از چاقو رو ممنوع نمی کنه چون می دونن حداقل ۹۹ درصد ما عاقلیم. الان مسئولین فکر می کنن که ما بی عقلیم ولی اونا خیلی می فهمن و می تونن از توئیتر و اینستا و فیس بوک و… استفاده کنن. این کار گرفتن آزادی و توهین به شعور مردمه. باید مردمی که تو اینستا خل بازی در میارن رو بگیرن به جای اینکه اینستاگرام رو برا همه ببندند که خدایی نکرده کسی خل بازی نکنه

    • محمد حسین شهریور ۴, ۱۳۹۹

      اونکه اسمشو گذاشتی تصورات ذهن مریض یه ادمه، همون جا هزاران استارت اپ و میلیون ها کسب و کار بهش وابسته هست، دلیل نمیشه ۴ نفر که تله ی روانی دارند و جلوی خودشونو نمیتونن بگیرن، رفتن اینستا و عقدهاشونو خالی میکنن یه پلتفرم انلاین در سطح جهانی بسته بشه…
      اگه طلاق با یه برنامه گوشی میخواد بشه، همون بهتر هر چه زودتر اتفاق بیفته

    • محمد شهریور ۴, ۱۳۹۹

      تو مغزت ف ا ح شه است خودتو درست کن جوری که یاد بگیری از مجازی درست استفاده کنی به بقیه هم یاد بده

  • سمیرا شهریور ۴, ۱۳۹۹

    تلگرام کاربردیه و نباید هیلر میشد ولی واقعا اینستاگرام واقعا مرکز فساد جنسی شده است . از هیلترشدن اینستا به شدت استقبال می کنم .

    • محمد شهریور ۴, ۱۳۹۹

      به جای اینکه بری چهارتا پیج درپیت و فاسد فالو کنی ۲ تا پیج آموزشی فالو کن تو هیچ پیج آموزشی هیچ فساد جنسی دیده نمیشه برو یاد بگیر چی رو باید فالو کرد چیرو آنفالو هوش اینستاگرام نسبت به علایق و بازدید های متداول شما ازمحتواش ، محتوای قسمت اکسپلورر رو نظم میده اگر میبینی که همش داری فساد جنسی میبینی اول یه نگاه به خودت بنداز بعدا بیا بگو فیلترش کنن

  • بهنام شهریور ۴, ۱۳۹۹

    کافر همه را به کیش خود پندارد!
    ف ا ح ش ه بودن اطرافیانت رو به بقیه نسبت نده… نمیتونین خودتون رو جمع و جور کنین و اراده اش رو ندارین به بقیه ربطی نداره…