چگونه متوجه خیانت در رابطه شویم؟

چگونه متوجه خیانت در رابطه شویم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از موضوعات و مشکلاتی که اکثراً در رابطه ی عاطفی مورد بحث بوده، مسئله ی خیانت است. معمولاً سوالاتی از این قبیل شنیده می شود که؛ چگونه در یک رابطه ی عاطفی متوجه خیانت شوم؟، آیا زندگی بدون خیانت امکان پذیر است؟، چگونه می توان از خیانت در رابطه جلوگیری کرد؟ و…

  • خیانت چیست؟

خیانت در لغت به معنای مکر، حیله و ناراستی است و در رابطه ی عاطفی و ازدواج به معنای پیمان شکنی، نقض عهد و بی وفایی است.

خیانت با رابطه ی نامشروع شکل می گیرد و اگر از دیدگاه علم بررسی شود باید گفت مسیر حرکت از شهوت شروع شده، به سمت عشق رمانتیکی پیش می رود و سپس به مرحله پیوند و رابطه طولانی مدت می رسد یعنی زمانی که فعل و انفعالات شیمیایی مغز تغییر پیدا می کند.

شهوت یکی از دلایل بارز خیانت و روابط نامشروع است. شاید در نگاه اول فکر کنید که خیانت فقط در صورت برقراری رابطه ی جنسی  به وجود می آید اما در نگاه عمیق تر به معنای هرگونه پیمان شکنی و ناراستی در رابطه ی عاطفی و ازدواج است.
هر نوع رابطه ی احساسی که میان دو فرد غیر هم جنس ایجاد شود و یکی از این دو نفر یا حتی هر دوی آنها در رابطه ی دیگری تعهد دارند، خیانت محسوب می شود زیرا رابطه ی دوم بر صمیمت، اعتماد، ناراستی و در نهایت عدم تعادل تاثیر می گذارد.

تعریف خیانت و دلایل خیانت کردن در زنان و مردان با توجه به تفاوت های جنسیتی آنها، متفاوت است. به طور مثال وقتی از مردی خواسته می شود رابطه ی نامشروع و خیانت را تعریف کند، آن را با رویکرد رابطه جنسی مستمر همراه با پیوند احساسی یا بدون آن توصیف می کند.

مردها رابطه نامشروع، غیراخلاقی و خیانت را فقط ارتباط فیزیکی می دانندکه الزاماً پیوند احساسی در آن وجود ندارد. از طرف دیگر زن ها این نوع روابط را جریانی احساسی می دانند که ممکن است رابطه ی فیزیکی در آن باشد یا نباشد و اغلب (( امور احساسی)) نامیده می شود.

اگر موضوع خیانت را  فراتر از تفاوت های میان زنان و مردان و مختص یک انسان بدون در نظر گرفتن جنسیت مورد بررسی قرار دهید، در دیدی وسیع و عمیق تر به این درک می رسید که خیانت؛ یعنی هر گونه ناراستی با خود و دیگری و اگر در یک رابطه ی عاطفی مشترک در صورت بروز مشکل، دو طرف بخواهید به شکلی عمیق به ترمیم رابطه ی خود بپردازید لازم است که نسبت به معنای واقعی خیانت، آگاهی و شناخت پیدا کنید و به انکار، توجیه و تحریف آن نپردازید.

  • چگونه متوجه خیانت همسرم بشوم؟

وقتی زن یا مردی علایق عشقی جدیدی خارج از رابطه خودش پیدا می کند یا به عبارتی خیانت می کند، افزایش فعالیت های هورمونی در مغز باعث تغییرات رفتاری و احساسی می شود و اینها ممکن است تغییرات و نشانه های ظریفی در عادات روزمره آنها ایجاد کنند که شما را متوجه خیانت او می کند.

این نشانه ها و عادات برای تشخیص خیانت به عبارت زیر است:

تغییر در امور روزمره و عادی زندگیهر گونه تغییر در رفتارهایی که بخشی از زندگی زناشویی تان بوده است، می تواند نشانه ای از وجود یک عامل، خارج از محیط خانه باشد: به عنوان مثال مرد یک دفعه تصمیم می گیرد خودش لباس هایش را بشوید، فردی که مدام جلوی تلویزیون لم می داد و معتاد آن بوده به عضویت باشگاه درمی آید؛ شریک زندگی تان دیگر حلقه ازدواجش را نمی اندازد یا تازگی ها کشوی دراورش را قفل می کند و پنهان کاری هایش زیاد شده است. عاداتش به سرعت در حال تغییر است بدون آنکه با شما در میان بگذارد.

 تغییر در روابط جنسی: ممکن است تغییرات کوچک و ظریفی در تعداد و نحوه ی انجام رابطه ی جنسی به وجود بیاید که نباید نادیده گرفته شود. اگر کارهایی از شما می خواهند که تا پیش از این هرگز نخواسته بودند، احتمالاً این خواسته متاثر از حضور فرد تازه وارد است. همچنین در برخی موارد دیگر حتی رابطه ی جنسی هم نمی خواهند.

تغییرات ظاهری:  رژیم غذایی جدید، لباس های جدید و سایر تغییرات ظاهری که در گذشته وجود نداشته است.

سفرهای کاری: افزایش غیرمترقبه سفرهای کاری بیش از میزان معمول، عدم دعوت شما در رویدادهای کاری، مخفی نگه داشتن زمان برنامه های کاری، عدم ارائه اطلاعات در مورد مکان های مقرر و میزان فعالیتشان.

دستپاچگی و آشفتگی: وقتی تلفن زنگ می زند یا وقتی نام فرد خاصی از همکاران او را به زبان  می آورید دچار دستپاچگی می شود، همچنین خلق و خوی آشفته و پریشان و افزایش انتقادهایش از شما زیاد می شود. به طور کلی حال و احساس خوبی از او دریافت نمی کنید و اکثراً دچار آشفتگی و پریشانی  است.

تغییر مکالمات و نحوه حرف زدن: اگر شریک زندگی تان در محل کارش با کسی ارتباط برقرار کرده باشد، در لا به لای حرف هایش راجع به اخبار و اتفاقات آن روز به نام آن فرد اشاره می کند مثلاً می گوید: ((با فلانی ناهار خوردیم)) یا  ((امروز با فلانی صحبت کردم))  اما به توضیح نمی پردازد یا به طور کلی از صحبت کردن و گفتگو با شما طفره می رود. از گفتگو کردن و وقت گذراندن با شما لذت  نمی برد.

تغییرات در انجام کارهای جزئی: ناگهان متوجه می شوید شریک زندگی تان به جای تلفن زدن به شما ایمیل می فرستد یا وقتی زنگ می زند مکالماتش کوتاه است، بدون خداحافظی و ناگهان گوشی را قطع  می کند یا خیلی آرام و پچ پچ کنان با شما حرف می زند، همه اینها نشانه این است که ممکن است او در حضور فرد دیگری است. زمانی که کنارش هستید از انجام کارهایش خودداری می کند. در کنار شما قرار نمی گیرد و در حال فرار از شماست.

نکته ای که در تشخیص خیانت و نشانه های مورد نظر قابل ذکر است این است که این موارد را با توجه به موقعیت رابطه ی خود بسنجید،  به تکرار و تعدد آنها دقت کنید. ذکر این موارد بدین معنا نیست که با دیدن کوچک ترین نشانه ای، اعتماد خود را از دست دهید. این نشانه ها در زمان بروز مشکل در رابطه به تشخیص شما کمک می کند تا سرانجام بتوانید به حل موضوع خیانت بپردازید.

  • چگونه می توان از خیانت در رابطه جلوگیری کرد؟

با خودتان صادق باشید و به خود خیانت نکنیدیکی از موارد مهمی که به شما در جلوگیری از خیانت کمک می کند این است که به خود احترام بگذارید. بی احترامی به خود و همچنین عدم احساس ارزشمندی شکلی از خیانت و ناراستی نسبت به خود است.
لازم است برای این احساس ارزشمندی به پذیرش خودتان برسید و هر جایی از زندگی به خود و دیگری خیانت کرده اید را شناسایی کنید و به بازساری و جبران آن بپردازید.

این مورد مهم به شما در جلوگیری از خیانت در زندگی و روابطتان کمک می کند.

از مشکلات رابطه ی خود فرار نکنیدمطمئناً در هر رابطه ای مشکلاتی وجود دارد، از این مشکلات فرار نکنید و آنها را به آینده موکوال نکنید بلکه برای حل آنها تلاش کنید و با آنها رو به رو شوید حتی اگر خودتان در راس این مسائل قرار داشته باشید. فرار هیچ گاه چاره نبوده است فقط به مشکلات شما می افزاید و حتی شما را با خیانت رو به رو می کند بنابراین از فرار و انکار در رابطه بپرهیزید.

شریک زندگی خود را در اولویت های زندگی خود قرار دهیدیکی از تمرکزها و اولویت های زندگی تان را، شریک عاطفی خود قرار دهید و این مورد مهم را در گزینه های آخر اولویت های خود قرار ندهید و نادیده نگیرید.

با هم گفتگو کنید: در رابطه با مسائل روزمره با هم صحبت کنید، مسائل محرمانه خود را با هم در میان بگذارید و مشکلات خود را با گفتگو حل کنید. زوج هایی که با هم به گفتگو می پردازند، کم تر در معرض ابتلا به خیانت قرار می گیرند.

سوال بعضی از زوج ها این است؛ چگونه می توان خیانت را با گفتگو حل کرد؟ در صورت تمایل دو طرف به بهبود رابطه می توان موضوع خیانت را تا حدودی از طریق گفتگو حل کرد.

از هر موقعیتی که شما را در معرض گرفتاری در دام خیانت قرار می دهد، اجتناب کنید: از هر شرایط یا موقعیتی که ممکن است به طور موقت شما را به فرد دیگری نزدیک کند اجتناب کنید. این بدان معنا نیست که شما در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستید یا در حال فرار از دیگران باشید. بلکه تنها بدین معناست که شما باید از چنین شرایط و موقعیت هایی کناره گیری کنید و خود را در معرض عوامل محرک خیانت و شهوت قرار ندهید.

نتیجه گیری می شود:خیانت در روابط یکی از مهم ترین دغدغه های هر زندگی مشترکی است و زمانی که در رابطه ای پیش می آید لازم است علاوه بر تشخیص آن، نسبت به معنای آن شناخت پیدا کنید و به دنبال دلیل و چرایی آن باشید تا بتوانید برای جلوگیری و حل آن اقدام کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود