راهنمای خرید واکسن آنفلوانزا با کارت ملی از مهر ۹۹ و نکات مهم تزریق

راهنمای خرید واکسن آنفلوانزا با کارت ملی از مهر ۹۹ و نکات مهم تزریق

زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا از مهر ماه سال ۹۹ در دسترس عموم است .بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا از اول مهر تا ۱۵ مهر است تا تاثیر حداکثری خود را در نیمه دوم سال ۹۹ با اوح گیری موج دوم کرونا داشته باشد. توصیه می شود که افرادی که در گروه پر خطر قرار دارند، امسال واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. میلیون ها دز واکسن آنفلوآنزا تا آخر شهریور وارد کشور می شود.

در زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا از مهر ۹۹ در ۳۱ استان کشور، داشتن کارت ملی الزامی است. از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در سراسر کشور، داروخانه هایی که توسط وزارت بهداشت اعلام می شود، مجوز فروش واکسن به قیمت مصوب را خواهند داشت. از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته اول مهر ماه در سراسر ایران، ثبت کد ملی متقاضیان دریافت واکسن در سامانه وزارت بهداشت الزامی است.

توجه کنید که به هر دارنده کد ملی در زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های منتخب توزیع واکسن، یک دوز تعلق میگیرد و خرید و فروش واکسن آنفلوآنزا از زمان توزیع واکسن ممنوع است. از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در سال ۹۹، مراقب کلاهبرداران و فروشندگان جعلی نمونه های تقلبی باشید.

سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، مسئول رسیدگی و نظارت بر واردات و توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا بوده و هر فرد با مراجعه به داروخانه و ارائه کارت ملی هوشمند یا رسید تعویض کارت ملی قدیمی، قادر به دریافت واکسن آنفلوآنزا خواهد بود. واکسن آنفلوآنزا (Influenza Vaccine) یک دوز (dose) برای افراد در نیمه دوم سال توصیه می شود.

امیدوارم زمان عرضه واکسن آنفلوآنزا و قیمت عرضه واکسن آنفلوآنزا از اواخر شهریور ۹۹، منجر به مشکلات مربوط به عدم دسترسی عموم نیازمندان به این واکسن در نیمه دوم سال ۹۹ نشود و چالش ماسک و مواد ضد عفونی کننده که در ۳ ماهه نخست امسال با آن روبرو بودیم را شاهد نباشیم.

واکسن آنفلوآنزا که امسال وارد کشور می شود محصول کشورهای فرانسه، هلند و روسیه است. تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه هموطنان الزامی نیست و توصیه شده تا صرفا گروه های پر خطر، واکسن را تزریق کنند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای هموطنانی که در گروه پر خطر نیستند فایده ندارد. این توصیه مدیرکل دارو مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وازرت بهداشت است. قیمت واکسن آنفلوآنزا هنوز مشخص نیست و دریافت آن نیاز به نام نویسی مردم در سامانه وزارت بهداشت یا سایت ستاد ملی مقابله با کرونا نیست. هر ایرانی با کارت ملی، نمی تواند بیش از یک بار واکسن خریداری کند.

با شروع فصل پاییز، سوالات مردم درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا افزایش پیدا می کند. امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کووید ۱۹ که بیش از ۲۱۰۰۰ تن از هموطنان را به زیر خاک کشاند و صدها هزار هموطن را درگیر ویروس کرونا کرده است، حساسیست واکسن آنفلوآنزا افزایش یافته است.

چگونگی تزریق واکسن آنفلونزا از جمله پرسش هایی است که شاید مشتاقان خرید واکسن آنفلوآنزا از مهر ۹۹ داشته باشند. آنفلوآنزا امسال با بیماری کرونا قاطی می شود و می تواند مشکل ساز باشد. البته مشکل سازی آن برای گروه های پر خطر است و گرنه همه گروه ها در جامعه مثل سال های گذشته، نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند.

اگر نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا در سال گذشته داشتید، امسال هم آن را تجدید کنید. واکسن آنفلوآنزا را باید سالی یک بار زد. بیش ترین زمان احتمال ابتلا به آنفلوآنزا، اوایل مهر تا اوایل اسفند است. البته برخی علائم سرماخوردگی عادی مشابه آنفلوآنزا است. توجه کنید که برای سرما نخوردن در طول نیمه دوم سال به خصوص در مناطق سردسیر کشور، تزریق واکسن آنفلوآنزا تاثیری ندارد.

واکسن آنفلوآنزا برای تاثیرگذاری، ۱۴ تا ۲۱ روز شما را بر علیه سه سویه از ویروس های حفاظت می‌کند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد زیر است. یعنی اگر از دسته های زیر نیستند، اصلا برای دریافت واکسن آنفلوآنزا با کارت ملی از مهر ۹۹ اقدام نکنید چون برای شما تاثیر ندارد.

اول بیماران دیالیزی و پیوند کلیه باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. بیماران تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل سیروز و پیوند کبد، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کننند. اگر در کادر درمان هستید، تزریق واکنس توصیه شده است. اگر به تخم مرغ و جنتامایسین حساسیت دارید، از تزریق پرهیز کنید. اگر سابقه ابتلا به سندرم گیلن دارید، از تزریق واکسن آنفلوآنزا پرهیز کنید.

 زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا
از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در مهر ۹۹ باید گروه های پر خطر اولویت تزریق باشند

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای کودکان زیر شش ماه ممنوع است. واکسن های آنفلوآنزا در همه مراحل بارداری قابلیت مصرف دارد و خطری برای جنین ندارد. تزریق واکسن آنفلوآنزا در دوران شیردهی امکان پذیر است و خطری مادر را تهدید نمی کند. واکسن آنفلوآنزا در دوزی که پزشک تجویز می کند به صورت داخل عضلانی و زیر جلدی عمیق تزریق شود.

از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در مهر ۹۹ مثل همه فراورده های دارویی، این تزریق در افراد می تواند منجر به عوارضی چون سردرد، درد مفاصل، تب، خستگی و ورم سختی محل تزریق شود. البته ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بر طرف می شود و نگرانی ندارد. اگر واکسن آنفلوآنزا تزریق کردید و با عوارضی مثل تب بالا، تغییر در رفتار و هوشیاری و ضایعات پوستی و خشونت صدا و مشکلات تنفسی و ضربان قلب بالا مواجه شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید و از درمان های اینترنتی درمانی پرهیز کنید.

از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا از مهر ۹۹، همه افراد به خصوص افراد بالای شصت و پنج سال و کودکان ۳ تا ۱۲ سال بهتر است واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. اگر بیماری پر فشاری خون، دیابت، مشکلات ریوی و کبدی و نارسایی کلیوی و کم خونی دارید، تزریق واکسن باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.

تزریق واکسن در کودکان زیر سی و شش ماهه به میزان ۲ دوز به فاصله ۷ هفته تزریق شود. هر دوز مصرفی، برای کودکان این سن، نصف دوز بزرگسال است.

توجه کنید که از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در مهر  ۹۹ برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال، که برای اولین دفعه واکسن آنفلوآنزا را تزریق می کنند، طی ۲ مرحله و با دوز کامل تزریق کنند. برای افراد بالای ۱۲ سال، فقط یک بار تزریق شود. بسیاری از افراد جامعه طبق اعلام وزارت بهداشت، نیازی به مصرف واکسن ندارند. برای افراد مسن و اطفال که نقص ایمنی دارند، یا بیماری های زمینه ای مثل آسم یا بیماران سرطانی، برای مقابله در برابر سرماخوردگی بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

واکسن آنفلوآنزا حاوی ویروس کشته شده است و استفاده از آن پس از شش ماهگی، مورد تایید است. واکسن استنشاقی آنفلوآنزا برای افراد ۲ تا ۴۹ سال مورد تایید است. اگر قبلا به واکسن آنفلوآنزا حساسیت داشته اید، توصیه نمی شود. ۱۴ روز پس از زدن واکسن، بدن شما پاد تن تولید کرده و برای محافظت در برابر آن گونه خاص ویروس موثر است.

اگر قصد تزریق واکسن آنفلوآنزا دارید بهتر است با پزشک معالج خود مشورت بگیرید. برای اطلاع از مراکز توزیع واکسن آنفلوآنزا و قیمت عرضه در مراکز رسمی توزیع واکسن، به سایت وزارت بهداشت در نشانی behdasht.gov.ir رجوع کنید.

توجه کنید که از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا و تزریق واکسن آنفلوآنزا از نیمه اول مهر ۹۹، هیچ ایمنی برای بدن شما در برابر ویروس کووید ۱۹ ایجاد نخواهد کرد.

مخاطب گرامی! سایت روزیاتو مجوزی برای ارائه مشاوره پزشکی

درباره تزریق یا عدم تزریق واکسن ندارد و لذا از طرح سوال پزشکی در کامنت پرهیز کنید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود