تکنیک ساده برای درمان یبوست در منزل

تکنیک ساده برای درمان یبوست در منزل

واژه یبوست میتواند معانی متفاوتی حتی در میان پزشکان داشته باشد. این واژه می تواند به کم شدن دفعات مدفوع کردن اشاره داشته باشد یا دشواری دفع یا کم بودن میزان مدفوع در هر بار اجابت مزاج. برخی پزشکان معتقدند که اگر تعداد دفعات اجابت مزاج در هر هفته کمتر از سه بار باشد فرد به یبوست مبتلاست.

یک کمیته بین المللی اخیرا معیار تشخیص یبوست مزمن (یبوستی که دلیل مشخصی ندارد) را اعلام کرده که در ادامه با شما در میان می گذاریم. به گفته پزشکان برای آنکه بگوییم یک فرد به یبوست مزمن مبتلاست باید در سه ماهه گذشته دست کم دو مورد از علائم زیر را داشته باشد؛ دشواری در دفع و اصطلاحا زور زدن برای تخلیه شدن، مدفوع کردن ناقص و اجابت مزاج کمتر از سه مرتبه در هفته.

در واقع اگر فردی علائم بالا را داشته باشد متخصصان روی این مساله اتفاق نظر خواهند داشت که به یبوست مزمن مبتلا شده است. بهترین راه تشخیص اما فاصله گرفتن فرد از شرایط نرمال همیشگی است؛ به این معنی که اگر برای مثال هر سه تا چهار روز یکبار اجابت مزاج دارد  (چنانچه فرد درد یا دلپیچه نداشته باشد یا با علائمی مثل خون در مدفوع، کاهش وزن یا اشتهاء را تجربه نکرده) آنگاه در صورتی که این بازه گهگاه به هفته ای یکبار برسد مشکلی وجود ندارد.

درمان یبوست

اما به گفته پزشکان برای آنکه تغییراتی در اجابت مزاج رخ دهد در وهله نخست باید عادات غذایی فرد تغییر کند و فرد به جای مصرف ملین ها یا مسهل ها سعی کند غذای مصرفی اش را عوض کند.

افزایش فیبر مصرفی و حصول اطمینان از مصرف کافی آب و مایعات (یک یا دو لیوان به همراه غذا یا بعد از صرف غذا و مجموعا شش لیوان آب در روز) می تواند شروع خوبی باشد.

مقدار پیشنهادی فیبر مصرفی در هر روز بین ۲۵ تا ۳۵ گرم است که میتوانید با خوردن میوه ها، سبزیجات یا نان های کامل آن را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.

بهتر است کار را با اضافه کردن غلات یا برگ ها و سبزیجات به غذای روزانه خود شروع کنید و به تدریج مقدار این مواد را در رژیم خود بالا ببرید. در نظر داشته باشید که اگر تغییر در رژیم غذایی شما سریع رخ دهد ممکن است به دلپیچه و باد معده ختم گردد.

تکنیک دیگر تمرکز کردن روی رفلکس معده است که حرکات روده را بعد از هر بار صرف غذا کنترل می کند و شما را تشویق می کند که به دستشویی بروید. روده بعد از خوردن غذا بالاترین میزان فعالیت را دارد و نادیده گرفتن رفلاکس باعث می شود که به مرور زمان این علائم دیگر در بدن شما نمایان نشود.

 

تماشای این ویدیو را به شما توصیه می کنیم:

منبع: dailymail ، dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود