جان پدر کجاستی ؛ ماجرای بنرهای جدید شهرداری چیست؟

جان پدر کجاستی ؛ ماجرای بنرهای جدید شهرداری چیست؟

چند روزی است شهروندان در خیابان های برخی شهرهای کشور به تابلوهایی برمی خورند که جمله ی « جان پدر کجاستی » بر روی آن ها نقش بسته است.

پس از حمله ی تروریستی به دانشگاه کابل و جان باختن شماری از دانشجویان بی گناه افغانستانی در این حمله و ترند شدن هشتگ #جان_پدر_کجاستی در فضای مجازی، شهرداری برخی شهرهای کشور از جمله تهران و مشهد هم تصمیم گرفتند با اختصاص دادن بنرهایی به این واقعه ی تلخ و مصیبت بار، همدردی خود را به خواهران و برادران افغانستانی مان ابراز کنند.

تابلوهای شهرداری جان پدر کجاستی

البته شهرداری تهران به نصب بنر بسنده نکرده و هفته ی گذشته، روز پنجشنبه ۱۵ آبان در همین رابطه به اجرای نورپردازی بر روی برج آزادی پرداخت. اکران پرچم افغانستان و تصاویری با هشتگ #جان_پدر_کجاستی بخشی از این برنامه بود که بر روی برج آزادی تهران به اجرا درآمد.

روز دوشنبه ۱۲ آبان سه مرد مسلح به سلاح‌ های جنگی در حالی که نمایشگاه مشترک ناشران ایرانی و افغان در دانشگاه کابل در جریان بود، وارد این دانشگاه شده و حاضران را در محوطه و در کلاس‌ ها به رگبار بستند. هر سه مهاجم بعد از حدود ۶ ساعت مقاومت کشته شدند. بیشتر قربانیان این حمله را دانشجویان و استادان دانشگاه تشکیل می‌ دادند. این حمله ی تروریستی دست کم ۳۵ کشته و حدود ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

داعش با انتشار خبرنامه‌ای و یک تصویر از دو فردی‌که ادعا کرده مهاجمان هستند، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نطق تلویزیونی این حمله را محکوم کرد، آن را جنایت ضد بشری خواند و گفت «انتقام این حمله را چند برابر خواهیم گرفت».

یک روز بعد دولت افغانستان عزای عمومی اعلام کرد و پرچم این کشور در نمایندگی سیاسی آن در سراسر جهان به صورت نیمه برافراشته درآمد.

حمله تروریستی به دانشگاه کابل واکنش‌ های زیادی را در فضای ‌مجازی به همراه داشت. این واکنش‌ ها محدود به مردم افغانستان نبود و افراد زیادی در سراسر جهان به این حمله واکنش نشان دادند.

گفته می‌شود پدر یکی از دانشجویانی که در این حادثه تروریستی جان خود را از دست داد، پس از ۱۴۲ بار تماس بی‌پاسخ این پیامک را ارسال کرده: «جان پدر کجاستی؟» این جمله در این چند روز هشتگی شده است برای ابراز همدردی کاربران فضای مجازی و گاهی بخشی از یک شعر.

۱۱ نظر

ورود

  • sadegh آبان ۱۹, ۱۳۹۹

    جان پدر کوجا استی؟ چه لهجه ایی هههه.

  • ایفون۱۲ آبان ۱۹, ۱۳۹۹

    لطفا افغانیا رو رد مرز کنین

  • امازون آبان ۱۹, ۱۳۹۹

    سلام. تا کی ما باید بیکار بمونیم تا اینا کار کنن؟

    • آنتی رضا ستوده آبان ۲۱, ۱۳۹۹

      اینا اگه کار میکنن عوضش با دل و جون کار میکنن ولی اگه کار داشته باشیم،چقدرش مفیده؟

    • امیر آبان ۲۳, ۱۳۹۹

      تا وقتی گشاد بازی رو بزاری کنار

  • رضا آبان ۲۰, ۱۳۹۹

    قطعا جهان بدون امثال تو که ادعای انسان بودن میکنی و خودت رو نژادی برتر از بقیه میدونی، جای بهتر و قشنگتری میشه

  • عاطفه مرادی آبان ۲۰, ۱۳۹۹

    زهرمار.

  • علی خرداد ۱۸, ۱۴۰۰

    انسانیت مرز و حد ندارد و قشنگ تر از این جمله برای این حادثه تروریستی بنظرم زیبا تر نیست .