هر آنچه که باید در مورد واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت داروسازی فایزر بدانید

هر آنچه که باید در مورد واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت داروسازی فایزر بدانید

با بالا بردن امیدها برای پیروزی بزرگ در مبارزه علیه شیوع ویروس کرونا، شرکت های داروسازی فایزر (Pfizer) و بایون تک (BioNTech) اعلام کرده اند که داروهای آزمایشی آن ها بیش از ۹۰ درصد در جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ موثر بوده است. اعلام خبر ساخت ویروس کرونا در ایالات متحده در روز دوشنبه در جهان طنین انداز شد و بازارهای بورس نیز با رشدی سریع و رکوردشکن به آن واکنش نشان دادند. رهبران جهان نیز به نتایج نهایی این واکسن ها بسیار خوشبین هستند هر چند دانشمندان و پزشکان هشدار می دهند که این شادی ها زودهنگام بوده و هنوز سوال های متعددی در مورد میزان تاثیر میدانی این واکسن ها بر شیوع کرونا وجود دارد. در حالی که تحقیقات و تلاش های دانشمندان برای به کنترل درآوردن ویروسی که بیش از ۱.۲۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشیده و میلیون ها نفر را در سراسر جهان مبتلا ساخته، در ادامه می خواهیم شما را با هر آنچه که در مورد واکسن کرونا می دانیم آشنا کنیم.

واکسن کرونا

خبر کشف واکنس کرونا توسط شرکت آمریکایی فایزر و بایون تک چه بود؟

آزمایشات دو شرکت داروسازی مذکور شامل ۴۴,۰۰۰ نفر در ۶ کشور بوده که نیمی از آن ها واکسن را دریافت کرده اند در حالی که نیم دیگر داروی جایگزینی را دریافت کردند که در واقع هیچ اثری روی کووید-۱۹ نداشت. داده های منتشر شده در روز دوشنبه در واقع از تحلیل های است که در طی آزمایش های مداوم روی شرکت کنندگان مبتلا به کووید-۱۹ صورت گرفته بود. کمتر از ۹ نفر از کسانی که واکسن کرونا ساخت این دو شرکت را دریافت کرده بودند به کرونا مبتلا شدند. در مورد درصد موفقیت واکسن خود، شرکت فایزر اعلام کرده است که آزمایشات خود را تا زمانی ادامه داده تا ۱۶۴ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در میان داوطلبان مشاهده شده است، عددی که از نظر اداره غذا و داروی ایالات متحده برای اثبات موثر بودن واکسن کافی است.

واکسن کرونا

واکسن کرونا ساخته شده چگونه عمل می کند؟

وقتی که واکسنی را دریافت کنید، در واقع بخش ضعیف شده یا مرده ویروس یا باکتری که باعث بیماری می شود را دریافت خواهید کرد. در این روش، واکسن شما را بیمار نخواهد کرد بلکه بدن شما آن را به عنوان یک عامل بیرونی شناسایی کرده و واکنش ایمنی نسبت به آن را افزایش خواهد داد. این بدان معناست که وقتی بدن شما با عامل بیماری زای واقعی روبرو شود، در همان آغاز برای حمله به آن آماده خواهد بود. اما روش کارکرد واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت های آمریکایی از نوع mRNA است و این بدان معناست که شما بخشی از ویروس یا شکل ضعیف شده آن را از طریق تزریف دریافت نخواهید کرد بلکه بخشی از کد ژنتیکی ویروس کرونا به بدن شما تزریق می شود. این عمل باعث می شود که بدن برخی از پروتئین های ویروس را ساخته، چنانکه سیستم ایمنی در ادامه این پروتئین ها را کشف کرده و شروع به تولید واکنش دفاعی نسبت به آن ها نماید.

واکسن کرونا

واکسن کرونا چه زمانی به دست عموم مردم خواهد رسید؟

شرکت های فایزر و بایون تک بعد از دریافت مجوز سازمان غذا و داروی ایالات متحده در پایان ماه جاری، دو ماه وقت خواهند داشت تا داده های ایمنی در مورد شرکت کنندگان برای بررسی های بیشتر را آماده و تحلیل کنند. برای صرفه جویی در زمان، این دو شرکت پیش از آگاهی از نتیجه بخش و موثر بودن واکسنشان، تولید گسترده آن را آغاز کرده اند. آن ها امیدوارند که تا پایان سال جاری بیش از ۵۰ میلیون دُز از واکسن کرونا را تولید کنند که برای واکسینه کردن ۲۵ میلیون نفر کافی خواهد بود. فایزر گفته است انتظار دارد در سال ۲۰۲۱ نیز تا بیش از ۱.۳ میلیارد دُز از واکسن کرونا خود تولید نماید.

واکسن کرونا

خریداران واکسن کرونا شرکت های آمریکایی چه کشورهایی هستند؟

فایزر و بایون تک اوایل سال جاری یک قرارداد ۱.۹۵ میلیارد دلاری با دولت ایالات متحده برای تحویل ۱۰۰ میلیون واکسن امضا کرده بودند. آن ها همچنین برای تامین واکسن کرونا مورد نیاز اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا و ژاپن با این کشورها به توافق رسیده اند.

منبع: aljazeera
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود