آشنایی با فرآیند بازمهندسی در صنعت

آشنایی با فرآیند بازمهندسی در صنعت

فرآیندها در هر سازمانی وجود دارند و از راه‌های مختلفی مدیریت می‌شوند. مدیریت فرآیند در بازمهندسی باعث می‌شود که پروژه‌های صنعتی و تولیدی از یک سیستم پیاده سازی منحصربه فرد بهره‌مند شوند. که در آن‌ها، تکنولوژی و بروزرسانی‌هایی به مشتریان عرضه می‌شود.

یک شرکت یا سازمان موفق در صنعت از فرآیندها و فعالیت‌هایی که در این زمینه شکل می‌گیرد، برای دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش خود بهره می‌گیرد و جایگاه خود را در بازاری که در آن حضور دارد، تثبیت می‌کند. برای فرآیند بازمهندسی در صنعت، لازم است که حتما تمامی جوانب به صورت صحیح تجزیه و تحلیل شده، فرآیندها در آن به خوبی شکل بگیرند و عملکرد سازمان‌ها در آن به خوبی بررسی شود.

در حال حاضر رویکرد فعلی مدیریت تجارت بر بازمهندسی متمرکز شده‌است، اما این فرآیند دقیقا به چه صورت است و به چه شکل در صنایع ماشین سازی، تولید لوازم خانگی و … استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب به صورت کامل، فرآیند باز مهندسی در صنایع را بررسی می‌کنیم.

بازمهندسی در صنایع مختلف، کلید پیشرفت و حفظ رضایت مشتریان

شرکت‌ها با کمک بازمهندسی قادرند که محصولات گذشته خود را بروز رسانی کنند و ایرادات، مشکلات موجود در آن‌ها و … را برطرف کنند. یک شرکت موفق در واقع شرکتی است که در آن، تمرکز بالا بر روی فرآیندهای اصلی خود دارد و سعی می‌کند که با تمرکز زیاد بر روی ارزش افزوده محصولات خود بیافزاید.

بازمهندسی سازمان یافته و بهینه شده، کلیدی است که عملکرد سازمان، محصولات آن و عملکرد سازمانی آن را بهبود می‌بخشد. این فرآیند برای اولین بار توسط Hammer and Champy در سال ۲۰۰۰ توسعه یافت و تاکنون بسیاری از صنایع با استفاده از آن، توانسته‌اند که محصولات باکیفیت تری را تولید کنند، اما چگونه صنایع به این فرآیندها دست می‌زنند؟ کلید موفقیت آن‌ها چیست؟

R&D، کلید پیشرفت در بازمهندسی

در واحد تحقیق و توسعه تمامی صنایع شاهد یک سلسه تحقیقات برای ایجاد یک محصول جدید، بازمهندسی و فیس لیفت هستیم. در واقع کارخانه‌های تولید کننده لوازم خانگی، خودرو، محصولات تکنولوژی و … با استفاده از همین واحد خود، می‌توانند، تغییرات عظیمی را در کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند، ایجاد کنند.

بزرگترین شرکت‌های دنیا مثل آمازون، اپل، سامسونگ، ال جی، بوش، اسنوا و … سالانه هزینه‌های بسیار زیادی را برای این واحد خود صرف می‌کنند تا بتوانند سهم بازار خود را حفظ کنند. هزینه‌های میلیون دلاری و میلیارد در واحد تحقیق و توسعه یک سازمان باعث ایجاد علوم و تکنولوژی‌های جدیدی می‌شود که آن‌ها را در تمامی محصولات جدید در جهان، مشاهده می‌کنیم.

بازمهندسی چگونه انجام می‌شود و شامل چه فرآیندهایی است؟

با کمی تحقیق در مورد صنایع و محصولات آن‌ها، متوجه می‌شویم که بعد از کشف علم، تکنولوژی و تجاری سازی آن‌ها در واحد تحقیق و توسعه، سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از خطوط تولید خود، سلسه ای از تغییرات تحت عنوان بازمهندسی به محصولات خود اضافه می‌کنند. این سلسه از تغییرات به دلیل کسب رضایت مشتریان، حفظ ارزش‌های سازمان و … انجام می‌شود.

برخی از فرآیندهای لازم برای بازمهندسی در یک سازمان، عبارت اند از:

  • انجام تحقیقات اساسی برای پیدا کردن راه حل برای چالش‌ها و مشکلات موجود
  • انجام تحقیقات کاربردی برای تجاری سازی راه حل پیدا شده
  • انجام تحقیقات توسعه برای تغییرات دستگاه‌های خط تولید برای ساخت یک دستگاه یا ماشین جدید
  • تست نمونه‌های اولیه محصول
  • بهینه سازی خط تولید
  • عرضه محصول بازمهندسی شده به بازار

شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی، آیا از بازمهندسی استفاده می‌کنند؟

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک که با اسنوا در بازار ایران و جهان شناخته می‌شوند، محصولات باکیفیتی در حوزه لوازم خانگی تولید می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و … اشاره کرد. این تولیدکننده ایرانی موفق با هزینه زیادی که به صورت سالانه برای واحد تحقیق و توسعه خود صرف می‌کند از فرآیند بازمهندسی برای ایجاد تغییرات و بروزرسانی برای محصولات خود استفاده می‌کند که نتیجه آن حفظ جایگاه این گروه صنعتی در بازار و پیشرفتگی اسنوا است.

شما چه برندهای دیگری می‌شناسید که با فرآیند بازمهندسی در حال تلاش برای کسب عناوین و موفقیت‌های بیشتر باشند؟

منبع: sciendo
دیجیاتو
بدون نظر

ورود