بیمارستان آجی بادم؛ دردهای شکم را نادیده نگیرید

بیمارستان آجی بادم؛ دردهای شکم را نادیده نگیرید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

احساس فشار و درد در ناحیه شکم  از علائمی است که اکثرا زنان آن را تجربه می کنند و نادیده گرفتن آن می تواند خطرات بسیار جدی را در پیش داشته باشد. سرطان تخمدان به طرز نا مشخصی پیشرفت می کند و این علائم معمولاً در مرحله های پیشرفت بیماری بروز می کنند. قوی ترین سلاح در مبارزه با سرطان تخمدان، که کشنده ترین سرطان در میان سرطان های زنان است، معاینه منظم توسط متخصص زنان و زایمان است.

بیشتر متخصصین زنان و زایمان بر این باورند که معاینات پزشکی دوره ای می تواند در بانوانی که از لحاظ ژنتیکی در گروه پرخطر هستند، از روند پیشرفت این بیماری خطرناک جلوگیری کند.

طبق داده های وزارت بهداشت و درمان کشور ترکیه، در هر ۱۰۰ زن، ۶ نفر ار آنان دچار سرطان تخمدان هستند. بنابر این آمار اعلام شده، سرطان تخمدان هفتمین نوع سرطان شایع در بانوان است.

سرطان تخمدان که معمولاً در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود فقط با معاینات منظم پزشک زنان و زایمان قابل تشخیص است.

در ایالات متحده سالانه ۱۴۰۰۰ زن به دلیل سرطان تخمدان جان خود را از دست می­دهند. این نوع از سرطان می تواند در تمام ارگان­های داخل شکم گسترش یابد.

این بیماری تنها مختص دوران بعد از یائسگی نیست

تخمدان ها  مسئول ترشح هورمون های زنانه، یعنی تولید استروژن، پروژسترون و همچنین تولید تخمک هستند. سرطان تخمدان نوعی سرطان کشنده است که معمولاً در دوره پس از یائسگی شروع می شود، اما محدود به این گروه سنی نیست. برای تشخیص این بیماری، که حتی ممکن است در زنان در سنین باروری و همچنین در دختران جوان دیده شود، باید کلیه کیست ها و توده های تخمدان کاملاً ارزیابی شود.

به این علائم دقت کنید

سرطان تخمدان که به طور نامشخص پیشرفت می کند و تنها با پیگیری منظم، عوارضی که ممکن است در تخمدان ها اتفاق بیفتد قابل تشخیص است.

علائم شایع این بیماری به شرح زیر است:

  • احساس فشار و درد در شکم
  • درد در کشاله ران
  • سوء هاضمه، نفخ یا حالت تهوع طولانی مدت
  • تغییر در عادات روده ای (مانند یبوست)
  • تغییر در عادات مثانه (مانند دفع مکرر ادرار)
  • از دست دادن اشتها یا احساس سریع سیری
  • خونریزی واژن
  • کاهش وزن

در صورت وجود هر کدام و یا ترکیب این موارد به بیماران توصیه می­شود تا با پزشک خود مشاوره کنند.

بیمارستان آجی بادم

معاینات روتین برای تشخیص زود هنگام

تا کنون هیچ آزمایش و یا عکس برداری جهت تشخیص زو هنگام سرطان تخمدان وجود نداشته است. پروفسور مته گونگور (Mete Güngör) در مورد این بیماری می گوید: “در اغلب زنان دیده می شود که دارای نشانه هایی مانند درد های شکمی، مشکلات ادراری و تغییر در عادات روده هستند که آن را نادیده می گیرند و وقت خود را از دست می دهند. این اتفاق باعث می شود که این سرطان به روند پیشرفت خود ادامه دهد. در چنین مواردی مراجعه به پزشک متخصص ضرورت دارد.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟!

اختلالات ارثی تقریباً ۱۰ الی ۱۵ درصد می تواند در بروز این بیماری تاثیر گذار باشد، در حالی که علت دقیق  این بیماری در ۸۵ الی ۹۰ درصد موارد مشخص نیست. با این حال، سرطان تخمدان در برخی شرایط و در برخی از زنان بیشتر احتمال بروز دارد. برای مثال؛  افراد با سابقه ناباروری  یا سقط جنین، قاعدگی در سنین پایین، یائسگی دیر رس و همچنین استفاده از پودر تالک، بیشتر در معرض خطر سرطان تخمدان قرار دارند.

قرص های ضد بارداری نقش محافظتی دارند

این سرطان در بیمارانی که سابقه استفاده­­ی طولانی مدت استفاده از قرص های ضد بارداری، حاملگی های متعدد، بستن لوله یا برداشتن آن را دارند، کمتر شایع است. بیماری های ارثی که از طریق نسل های پیشین منتقل می شوند، حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد موارد را تشکیل می دهند. مشهورترین این اختلالات، جهش های ژنی BRCA 1 و BRCA 2 هستند. خطر ابتلا به سرطان تخمدان در بیمارانی که به این جهش های ژنی دچار شده­اند، ممکن است ۲۰ الی ۴۰ درصد افزایش یابد.

بنابراین، تجزیه و تحلیل جهش در ژن های BRCA 1 و BRCA2 برای زنانی که به سرطان تخمدان و پستان مبتلا هستند باید تحت نظر قرار گیرد. همچنین قرص های ضد بارداری، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهند. بسیاری از مطالعات گزارش می دهند که میزان ابتلا به این بیماری در زنانی که بیش از یک سال از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند ۳۰ درصد و در زنان که بیش از ۵ سال از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ۷۰ درصد کاهش می دهد. به طور مشابه، بروز سرطان تخمدان در زنانی که سابقه زایمان و یا چند بارداری دارند، کاهش می یابد.

مشاهده کیست یا ضایعه

تشخیص زود هنگام سرطان تخمدان از این لحاظ اهمیت بسیار زیادی دارد که می تواند در صد موفقیت در درمان را ۹۰ الی ۱۰۰ درصد و در موارد پیشرفته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد که طول درمان آن ۵ ساله است، افزایش دهد.

پروفسور مته گونگور (Mete Güngör) متخصص زنان و زایمان و سرطان تخمدان، با بیان اینکه جراحی انتخاب اول در درمان سرطان تخمدان است، تأکید می کند که شیمی درمانی نیز به عنوان یک گزینه قبل و بعد از جراحی بنا بر روند بیماری می تواند مفید باشد. اگر بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود، کلیه اندام ها ، غدد لنفاوی منطقه ای و کلیه اندام های درگیر با تومور برداشته می شوند به طوری که هیچ اثری از تومور باقی نمی ماند. سپس فرایند شیمی درمانی شروع می شود تا سلول های سرطانی در سطح میکروسکوپی تخریب شوند. همچنین اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، برای بیماران جراحی رباتیک یا لاپاراسکوپی تجویز می شود.

از آنجا که بیماری ممکن است در ۵ سال پس از جراحی در بیمارانی که تحت درمان بوده و یا تحت درمان هستند پیشرفت کند، به آنها توصیه می شود که مرتباً در ویزیت های بعدی شرکت کنند.

مشاوره با تیم آجی‌بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی‌ خدمات پزشکی را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

راه‌های ارتباطی

ایمیل:  KDAF@acibadem.com 

تلگرام:  @acibadem_iran

واتساپ:  ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

بدون نظر

ورود