نقد و بررسی کتاب عربی جامع تست خیلی سبز

نقد و بررسی کتاب عربی جامع تست خیلی سبز

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

همان طور که در مقدمه کتاب نیز اشاره شده است هدف از تألیف کتاب عربی جامع تست خیلی سبز ذکر نکات کنکوری به همراه پرسش های چهارگزینه ای برای هر سه کتاب عربی دهم، عربی یازدهم و عربی دوازدهم جهت ایجاد آمادگی برای دانش آموزان کنکوری می باشد. چیدمان فصل های کتاب مطابق با کتاب های درسی جدید است. لحن کتاب صمیمی می باشد و با زبانی ساده نگاشته شده است. قبل از خرید کتاب عربی جامع خیلی سبز ادامه این مطلب را بخوانید. برای خرید این کتاب می توانید به سایت چی بخونم مراجعه کنید.

آموزش (درسنامه) عربی جامع خیلی سبز 

ساختار کتاب عربی جامع تست خیلی سبز به این صورت می باشد که ابتدا به درسنامه و توضیحات مربوط به قواعد در هر درس پرداخته شده است و سپس پرسش های چهار گزینه ای آورده شده اند. توضیحات مربوط به بخش قواعد مطابق با تغییرات اعمال شده در کتاب درسی جدید نگاشته شده است. درسنامه ها کامل و جامع هستند و به ذکر تمامی نکات پرداخته شده است. زبان نوشتار بسیار ساده می باشد و قابل فهم برای تمامی دانش آموزان است. از مثال های ساده برای درک بهتر مطالب استفاده شده است. هم چنین کادر های تست به همراه پاسخشان در درسنامه ها آورده شده است که برای آشنایی اولیه مناسب می باشند.

قابل ذکر است که در درسنامه های کتاب عربی جامع تست خیلی سبز صرفا به آموزش نکته وار مطالب پرداخته نشده است و تمامی قواعد دروس با توضیحاتی کامل نوشته شده اند که برای دانش آموزان ضعیف نیز بسیار کمک کننده می باشد. پس از توضیح قواعد نکاتی در رابطه با تست های ترجمه مرتبط با هردرس نگاشته شده است که مفید می باشند. اما از آنجا که تست های ترجمه در هر درس شامل نکات دیگری نیز هستند دانش آموزان باید از پاسخنامه تشریحی کمک بگیرند.

در آخر نیز جدول واژه نامه به همراه ترجمه متن هر درس قرار داده شده است که واژه نامه ها از جهت پاسخ گویی به تست های واژگان کامل هستند. درسنامه ها فاقد سؤالات تشریحی و هم چنین پاسخ تمارین کتاب درسی می باشند. مطالب نوشته شده در درسنامه برخی دروس گاهی فراتر از کتاب درسی هستند؛ برای مثال در درس هشتم پایه دهم ساختن اسم مشتق از فعل جز اهداف کتاب درسی بیان نشده است. اما در درسنامه کتاب عربی جامع تست خیلی سبز به آن پرداخته شده است و شایان ذکر است که مطالعه آن برای دانش آموزان باعث فهم بهتر مطلب خواهد شد، اما تست مستقیم از آن ها مطرح نمی شود.

تست (تمرین)  های عربی جامع خیلی سبز 

در کتاب عربی جامع تست خیلی سبز همان طور که گفته شد در هر درس پس از درسنامه پرسش های چهار گزینه ای قرار داده شده اند که شامل سه بخش می باشند. سؤالات اولیه که مربوط به واژگان هستند در تعدادی متوسط و معقول آورده شده اند و سطحشان نیز متوسط می باشد و برای تمرین دانش آموزان در این مبحث کافی هستند. سپس تست های ترجمه، تعریب و مفهوم نگاشته شده اند. سؤالات اولیه تألیفی می باشند و سپس تست های آزمون های آزمایشی و کنکور  قرار داده شده اند. پرداختن به سؤالات آزمون های آزمایشی از ویژگی های بسیار خوب این کتاب به حساب می آید. تست های تألیفی ترجمه نیز در سطح کنکور طرح شده اند. در آخر نیز پرسش های چهار گزینه ای مربوط به قواعد مشاهده می شود.

تست ها تمامی نکات داخل درسنامه ها را در بر می گیرند و از تنوع خوبی برخوردار هستند. می توان گفت سطح سؤالات متوسط و سخت هستند. بهتر بود پرسش های اولیه در این بخش آسان در نظر گرفته می شدند و از آنجا که تعداد تست ها در این بخش نیز بالا می باشد، باید در ابتدا تست های آسان قرار داده می شدند. اما به طور کلی با پاسخ دهی به تمامی تست های قواعد می توان گفت دانش آموزان مهارت لازم را کسب خواهند کرد.

مخاطب تست ها دانش آموزان متوسط و قوی می باشند .در این بخش نیز همانند ترجمه ابتدا سؤالات تألیفی و سپس پرسش های آزمون های آزمایشی و کنکور قرار گرفته اند. در انتهای کتاب عربی جامع تست خیلی سبز نیز به بخش درک مطلب که شامل متن های کنکور می باشد به صورت جداگانه پرداخته شده است و تعداد متن های آورده شده نیز مناسب می باشد. جای سؤالات تجزیه و ترکیب در این کتاب خالی می باشد و دانش آموزان فقط در سؤالات مربوط به درک مطلب با آنها مواجه می شوند. اگر به تست های این بخش نیز به طور جداگانه پرداخته می شد بهتر بود. پاسخ نامه تشریحی نیز کامل می باشد.

جدول کمی تست های عربی جامع خیلی سبز 

جدول کمی تست ها

کتاب درس تعداد تست
عربی دهم ۱ ۱۳۳
۲ ۱۴۴
۳و۴ ۱۸۱
۵ ۱۵۵
۶ ۱۵۵
۷ ۱۲۸
۸ ۱۱۶
عربی یازدهم ۱ ۱۳۹
۲ ۱۴۱
۳ ۱۳۴
۴ ۱۳۳
۵ ۱۵۸
۶ ۱۴۷
۷ ۱۵۴
عربی دوازدهم ۱ ۱۵۲
۲ ۱۳۷
۳ ۱۴۴
۴ ۱۵۲
درک مطلب ۲۶۸
مجموع ۲۸۷۱

 

ظاهر کتاب عربی جامع خیلی سبز 

در کتاب عربی جامع تست خیلی سبز فونت نوشتار کوچک است. تنها از دو رنگ در نوشتار استفاده شده است و به دلیل حجم بالای مطالب می تواند برای خواننده کمی خسته کننده باشد. کیفیت چاپ و کاغذ مناسب است. مطالب داخل درسنامه ها به خوبی از یکدیگر تفکیک شده اند و استفاده از جداول بخوبی صورت گرفته است. صفحه آرایی کتاب ساده است. طراحی و گرافیک جلد کتاب نیز جذابیت چندانی ندارد.

جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا حجم کتاب عربی جامع تست خیلی سبز معقول می باشد و همان طور که گفته شد کتاب از تعداد تست بالا در هر پایه برخوردار است. کتاب عربی جامع تست خیلی سبز جهت بالا بردن توانایی دانش آموزان در آزمون های آزمایشی نگاشته شده است، اما از درسنامه های آن می توان در امتحانات تشریحی نیز بهره برد.

 

دیجیاتو
بدون نظر

ورود