نکته‌هایی برای متقاضیان تحصیل در لهستان و مجارستان ۲۰۲۱

نکته‌هایی برای متقاضیان تحصیل در لهستان و مجارستان ۲۰۲۱

تحصیل در لهستان مثل تحصیل در مجارستان از جمله فرصت های تحصیلی خوب برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور در سال ۲۰۲۱ است. هر دو کشور در منطقه شنگن هستند و با دریافت ویزای تحصیلی لهستان و ویزای تحصیلی مجارستان می توان بیش از ۲۰ کشور این منطقه را به راحتی بازدید کرد و حدود۹۰ روز در هر یک، اقامت داشت.

امکان کار حین تحصیل در هر دو کشور برای دانشجویان وجود دارد. به نسبت دانشگاهای اسکاندیناوی و هلند و انگلیس، تحصیل در لهستان و تحصیل در مجارستان، ارزان تر است. البته هر یک نقاط قوت و ضعف دارند.

برای اطلاع از فرصت های بورسیه تحصیلی لهستان و مجارستان حتما به بخش اسکولارشیپ یا فاند دانشگاه های هر دو کشور مراجعه کنید. سفارت لهستان در تهران و سفارت مجارستان در تهران در اعطای ویزای دانشجویی به دانشجویان مقاطع غیر دکترا، سخت گی راست. پس با مدارک تمکن مالی خوب و رزومه خوب برای اخذ ادمیشن دانشگاه های معتبر این کشور اقدام کنید. تحصیل در مجارستان، محبوب دانشجویان پزشکی ایران است.

برخی ازدانشگاه های اروپایی با دانشگاه های لهستان و مجارستان، برنامه تبادل دانشجو (exchange student) دارند یعنی شما می توانید ۱ یا ۲ ترم تحصیلی خود را در دانشگاه های خارج از این کشور با هماهنگی با دانشگاه مبدا و مقصد، بگذرانید.

دریافت ادمیشن از دانشگاه های لهستان و مجارستان به نسبت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادایی و استرالیایی و اسکاندیناویایی، آسان تر است. اما به این معنی نیست که شما برای تحصیل در لهستان ۲۰۲۱ و تحصیل در مجارستان ۲۰۲۱ به خصوص در دانشگاه بوداپست و یا دانشگاه نیاز به مدارک قوی برای اپلای ندارید.

در واقع هم برای تحصیل در مجارستان در رشته های پزشکی و تحصیل در مجارستان در رشته های مهندسی و علوم انسانی و هم تحصیل در لهستان در رشته های پزشکی و مهندسی وعلوم انسانی، شما بایستی نیازمندی های پذیرش که در بخش Admission’s requirements ارائه شده است را رعایت کنید. اگر سابقه تحصیل در خارج از ایران یا دانشگاه انگلیسی زبان دارید، احتمالا بتوانید معافیت از ارائه مدرک زبان انگایسی (English Language Proficiency Waiver) اخذ کنید.

لذا دقت داشته باشید که اگر اقدام شما برای تحصیل ارشد و دکترا در لهستان است، احتمالا بتوانید معافیت از ارائه مدرک زبان دریافت کنید. باید با بخش ادمیشن دانشگاه های مجارستانی و لهستانی، تعامل کنید.

تحصیل در لهستان
تحصیل در لهستان و تحصیل در مجارستان فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه های اروپا را به شما می دهد

 مقایسه تحصیل در لهستان و مجارستان

در سال ۲۰۲۱ میلادی، یکی از ارزان ترین مقصدهای تحصیلی برای دانشجویان ایرانی در روزگار یورو حوالی ۳۰ هزار تومان، همین مجارستان و لهستان است. ده ها دانشگاه دارند که مورد تایید اداره دانش آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

هر ۲ کشور خوبی برای تحصیل وزندگی است. اما گزینه خوبی برای مهاجرت نیست. از آنجا می توان برای فرصت های کاری و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه ها و شرکت های اروپایی اقدام کرد. هزینه زندگی هم در لهستان برای دانشجویان ایرانی پایین است و هم مجارستان. هر اندازه از مرکز این دو کشور دور شوید، هزینه های زندگی و خوراک، مقرون به صرفه تر می شود.

لهستان و مجارستان هر دو کشور های مناسبی برای مهاجرت تحصیلی به شمار می روند و هرکدام از جوانبی مزایای مختص خود را دارند.  هردو کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه های تحصیل و زندگی نسبتا پایینی دارند. دانشگاه های هر دو کشور دارای کیفیت مناسب برای تحصیل هستند و هر دو کشور دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه و در لهستان حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو است . همین هزینه ها در اوکراین زیر ۲۰۰ یورو در ماه است. اما ویزای اوکراین، شنگن نیست. تحصیل در لهستان معمولا دارای شهریه است ولی نسبت به کشورهای اروپایی دیگر هم شهریه های کمتر و هم هزینه زندگی کمتری دارد.

دانشگاه ورشو با ده ها فرصت تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکترا، گزینه اول ایرانیان برای تحصیلا در لهستان است. به سایت اینترنتی دانشگاه در نشانی: https://en.uw.edu.pl مراجعه کنید. فرصت های تحصیل دکترا دانشگاه ورشو در بخش DOCTORAL SCHOOL در دسترس است.

تصویر ایندکس سایت دانشگاه ورشو لهستان

دانشگاه مهندسی واقتصاد بوداپست مجارستان Budapest University of Technology یکی از بهترین گزینه های تحصیل در مجارستان از سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد است. معروف ترین دانشگاه مهندسی مجارستان در شهر بوداپست است. اولین موسسه اروپا است که علوم مهندسی را تدریس می کرد. سایت دانشگاه در نشانی: BME.HU در دسترس است. برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در مجارستان، دانشگاه سملوایز توصیه می شود. به این لینک  بروید.

تصویر ایندکس سایت دانشگاه فنی و اقتصاد بوداپست مجارستان

در کشور مجارستان ، کالج ها و دانشگاه های آمریکایی بسیاری جود دارد که مسیر ورود دانشجویان به آمریکا را نیز ساده تر می کند. دانشجویانی که در مجارستان تحصیل می کنند بدون نیاز به معادل سازی مدارک، می توانند در کشورهای اروپایی تحصیل کنند. کشور مجارستان برای دانش آموزانی که قصد تحصیل پزشکی در انگلستان را دارند، دوره های آمادگی بسیار مفیدی را برگزار می کند که نسبت به دیگر کشور های اروپایی هزینه کمتری را شامل می شود.

تحصیل در کشور لهستان به دو زبان انگلیسی و لهستانی امکان پذیر است اما برای تحصیل به زبان انگلیسی نیازی به دانستن زبان لهستانی نیست. برای مقاطع بالاتر امکان دریافت بورسیه تحصیلی ، با تامین شرایط، در هر دو کشور امکان پذیر است . برای پذیرش در مقطع ارشد داشتن معدل مناسب از دانشگاه های مناسب، و مدرک زبان با نمرۀ مناسب میتواند در گرفتن پذیرش و بورسیه کمک کننده باشد.

اگر قصد تحصیل دکترا در لهستان یا تحصیل دکترا در مجارستان ۲۰۲۱ دارید، با اساتید دانشکده مقصد در ارتباط بوده و بیانیه هدف خود را در اختیار آن ها قرار دهید. انجام کار مشترک پژوهشی با اساتید دانشگاه ها می تواند گامی برای جلب نظر آن ها جهت دریافت بورسیه تحصیلی باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود