عملیات نجات کوهنوردان از زیر بهمن در ارتفاعات تهران + ویدئو

عملیات نجات کوهنوردان از زیر بهمن در ارتفاعات تهران + ویدئو

پنجم دی ماه بارش شدید برف و کولاک و سقوط بهمن در ارتفاعات تهران باعث فوت و مفقود شدن تعدادی از کوهنوردان شد. عملیات تیم‌های امداد و نجات هنوز در ارتفاعات توچال، دارآباد، کلکچال، شیرپلا و قلعه دختر آهار ادامه دارد و همچنان آمارهای دقیقی درباره تعداد فوتی‌ها و مفقودی‌ها وجود ندارد.

رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی تاکنون از فوت ۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته و مفقود شدن چندین تن دیگر به دنبال سقوط بهمن در ارتفاعات تهران خبر داده است.

حمید مساعدیان رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی درباره اتفاقات ناشی از بهمن و بوران در ارتفاعات تهران که روز گذشته، جمعه ۵ دی ماه رخ داد، گفت: «روز گذشته حدود ۱۰۰ نفر در ارتفاعات توچال و کلکچال گیر افتادند که امروز تیم امداد و نجات به آنها دسترسی پیدا کرد.»

او گفت: «متأسفانه ۲ جنازه در دارآباد و یک مفقودی در آهار وجود دارد. تیم‌های امداد و نجات در آهار به صورت زمینی برای جستجوی فردی که گرفتار بهمن شده عازم شدند چرا که اگر بالگرد در منطقه حضور پیدا کند ممکن است دوباره بهمن رخ دهد.»

مساعدیان افزود: «در توچال و کلکچال امداد بالگردی داشتیم. در توچال فوتی نداشته و تنها چند نفر مفقود شده‌اند که برخی از آنها را پیدا کرده‌ایم. متأسفانه هنوز هم چند نفری در توچال مفقود هستند که باید تکلیف آنان مشخص شود.»

رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی درباره حادثه کلکچال که باعث فوت دو کوهنورد شد، گفت: «متأسفانه در ارتفاعات کلکچال سقوط دو کوهنورد را داشتیم. در طول مسیر کلکچال سه نفر دچار حادثه سقوط شدند که دو نفر همان لحظه فوت می‌کنند و یک نفر هم سرمازده می‌شود. علت سقوط به دلیل سرمای بیش از حد و یخ زدگی مسیر بوده است.»

او درباره اینکه گفته می‌شود در کلچال بهمن رخ داده و این موضوع باعث فوت ۲ کوهنورد شده است، گفت: «در دارآباد بهمن داشتیم و در مسیر کلکچال بهمنی رخ نداده است.»

رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی در خصوص آمار کلی اتفاقات روز گذشته گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۸ فوتی در ارتفاعات مختلف تهران داشتیم. به نظر می‌آید هنوز هم چندین نفر مفقود هستند. آمار مستند و دقیقی نداریم. چرا که بسیاری از خانواده ها با ما تماس گرفته و اعلام کرده اند که اعضای خانواده آنها به خانه برنگشته‌اند اما ما باید افراد فوت‌شده را تشخیص هویت کنیم و بعد آمار مفقودی‌ها را اعلام کنیم.»

مساعدیان ادامه داد: «تا حدود ۳ صبح امروز در توچال امدادرسانی شد اما احتمال دارد که چند نفر در توچال هنوز مفقود باشند. برخی جنازه ها هم هنوز از ارتفاعات به پایین منتقل نشده‌اند.»

کمال برمکی، مدیرعامل باشگاه کوهنوردی تهران هم که همراه ۲۱ کوهنورد این باشگاه عازم قلعه دختر در آهار بودند، درباره آخرین وضعیت یکی از کوهنوردان مفقود گفت: «۲۱ کوهنورد عازم قلعه دختر در آهار شدیم که در مسیر رفت حادثه ریزش بهمن رخ داد و دکتر فاطمی تنها کوهنورد گروه ما بود که زیر برف گرفتار شد و همچنان مفقود است. تیم‌های امداد و نجات عازم ارتفاعات هستند تا بتوانند از این کوهنورد اطلاعاتی را کسب کنند.»

او گفت: دکتر مصطفی فاطمی، دندانپزشک و متخصص پروتز دندان است که در سال‌های اخیر با عضویت در باشگاه کوهنوردی تهران صعودهای زیادی انجام داده بود.

منبع: ایسنا ، ایسنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود