کدام گرید انرژی به صرفه است؟

کدام گرید انرژی به صرفه است؟

برچسب انرژی که در صنعت از به عنوان گرید انرژی دستگاه انرژی بر یاد می‌شود، در واقع شیوه ای مقایسه ای از حرف A تا G (رنگ سبز تا قرمز) است که در آن هر حرف یا رنگ نشان دهنده طیفی از انرژی است که دستگاه مصرف می‌کند. حرف A++ با سبز پررنگ نشان دهنده کمترین میزان مصرف انرژی و بهترین بازده است و در نقطه مقابل حرف G نشان دهنده بیشترین مصرف انرژی و کمترین بازدهی است.

شما می‌توانید با توجه به این که دستگاه خریداری شده توسط شما کدام گرید انرژی را دارد، یک معیار برای خرید داشته باشید. در این مطلب سعی می‌کنیم با بررسی به صرفه بودن این گرید‌های مختلف انرژی و فواید آن‌ها به شما کمک کنیم تا در هنگام خرید لوازم خانگی، وسایل برقی و … به خوبی تشخیص دهید که خرید کدام کالا یا دستگاه به صرفه تر است!

چرا از برچسب‌های انرژی بر روی دستگاه‌های برقی استفاده می‌شود؟

استفاده از برچسب‌های انرژی، مزایا و فواید گوناگونی می‌تواند ایجاد کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دادن حق انتخاب به مشتری برای انتخاب بهترین کالا و شناخت صحیح از دستگاه‌های تولید شده
  • دادن آگاهی کامل به مشتری در رابطه با میزان کارایی یا بازدهی کالای انرژی بر
  • بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی با انتخاب صحیح بالاترین رتبه انرژی وسایل
  • کاهش انرژی مصرفی در خانواده‌ها و بالطبع کاهش بار اقتصادی حاصل از قبوض گاز و برق
  • کاهش آلودگی محیط زیست با انتخاب دستگاه‌هایی که دارای برچسب انرژی A هستند!
  • و …

سازمان استاندارد چه نقشی در برچسب‌ها و گریدهای مختلف انرژی دارد؟

باتوجه به اهمیت مدیریت صحیح منابع انرژی از سال ۱۳۹۲ سازمان ملی استاندارد ایران با ایجاد دفتری مستقل تمرکز جدی بر روی نظارت بر استانداردهای مصرف انرژی و محیط زیست دارد که بتواند به واسطه آن کیفیت کالاها را کنترل کرده و در این زمینه به مردم کمک کند. این سازمان به واسطه قانون و مواد آن وظیفه دارد که اقدام به اصلاح الگوی مصرف و سایر قوانین مرتبط با آن را انجام دهد.

در رابطه با وسایل مختلف مصرف کننده انرژی مانند یخچال، کولر، اتو برقی، انواع بخاری گازسوز، خودروهای بنزینی و … بیش از ۵۰ معیار مختلف برای استانداردگذاری تعیین شده‌است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اگر علاقه مند هستید که در رابطه با این رده‌های مختلف انرژی اطلاعات بیشتری بدست آورید، توصیه می‌کنیم که به سایت رسمی سازمان ملی استاندارد ایران یعنی www.isiri.gov.ir مراجعه کنید.

سازمان ملی استاندارد هرساله در این زمینه اطلاعات و رده بندی‌های خود را بروزرسانی می‌کند و به مصرف کنندگان کمک می‌کند که کالاهای باکیفیت تر و بهینه تری در اختیار داشته باشند. البته نقش تولید کنندگان در این زمینه را هم نباید نادیده گرفت چرا که نقش مهمی در این زمینه و بهبود کالاها دارند.

نقش تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاهای انرژی بر در استفاده از گرید‌های انرژی

عرضه کنندگان و تولید کنندگان کالاهای برقی یا مصرف کننده انرژی باید روز به روز با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در تولید کالاهای بهینه تر قدم بردارند. در واقع بخش‌های مختلف این گروه‌های تولیدی و صنعتی مثل واحد تحقیق و توسعه ماموریت مهمی در حفاظت از محیط زیست و بهینه سازی انرژی دارند که باید به آن‌ها توجه کرد.

در این زمینه شرکت‌های تولیدی ایرانی مانند اسنوا که به عنوان صنعت پیشران و پرچم دار لوازم خانگی در ایران و خاورمیانه شناخته می‌شوند، نقش مهمی دارند. اسنوا با بومی سازی لوازم خانگی و بهبود عمق تولید قادر به تولید کالاهایی با گرید انرژی کم مصرف بوده و کمک کرده‌است که در این حوزه توان ملی ایرانی به جهانیان نمایش داده شود.

البته شرکت‌های خارجی بزرگ هم که در زمینه تولید ماشین‌ها و دستگاه‌های الکتریکی، بنزینی و گازی هم فعالیت می‌کنند باتوجه به افزایش آگاهی عموم جامعه نسبت به گریدهای انرژی و تمایل به خرید کالاهای کم مصرف هم در این زمینه تحقیقاتی را شروع کرده‌اند که به زودی شاهد نتایج آن‌ها خواهیم بود.

به صرفه‌ترین گرید انرژی چیست؟ کدام کالا را باید خریداری کرد؟

باتوجه به تحقیقات انجام شده در این حوزه کالاهایی که دارای برچسب گرید انرژی A+ هستند، دارای کم‌ترین مصرف انرژی هستند و به صورت بهینه از انرژی دریافتی خود بهره می‌برند. شما می‌توانید با خرید این دسته از کالاها نه تنها در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید، بلکه در حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی هم گام مهمی بردارید.

نظر شما در این رابطه چیست؟ شما خرید چه نوع دسته کالایی را ترجیح می‌دهید؟ در بخش نظرات می‌توانید نظرات، سوالات و تجربیات خود در رابطه با گریدهای انرژی را با دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود