۱۰ فیلم علمی تخیلی برتر سال ۲۰۲۰؛ از The Platform تا The Vast Of Night

۱۰ فیلم علمی تخیلی برتر سال ۲۰۲۰؛ از The Platform تا The Vast Of Night

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که یاد و خاطره سال ۲۰۲۰ را به طور کلی از ذهن خود پاک کنند، که البته قابل درک است زیرا سال گذشته میلادی سالی بود که در زمینه چیزهای خوب و مثبت توشه اندکی با خود به همراه داشت. اما در حالی که مردم در سراسر جهان در تعطیلات سال نو میلادی به سر می برند و سعی دارند از سال کابوس وار گذشته عبور کنند، بیایید یکی از آخرین نگاه هایمان را به سال گذشته انداخته و در مورد برخی اتفاقات خوب آن صحبت کنیم که در اینجا منظورمان بهترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ است.

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

یکی از بهترین و محبوب ترین ژانرهای سینمایی ژانر علمی تخیلی است، قلمرویی در فیلمسازی که اغلب اوقات برخی از هیجان انگیزترین و تعمق برانگیزترین فیلم های سال را به خود اختصاص می دهد و سال ۲۰۲۰ نیز از این قاعده مستثنی نبود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۱۰- The Color Out Of Space

تاکنون شاهد فیلم های باکیفیت با اقتباس از اچ پی لاوکرافت بوده ایم از جمله Re-Animator  و حتی Underwater  که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و در این فهرست ناچار شدیم از نام آن بگذریم. با این وجودعناوین بسیاری اندکی بوده اند که توانسته اند دنیای کهکشانی پر از خشون و خونریزی داستان های لاوکرافت را به شکلی درست به تصویر بکشند. اگر چه بی نقص نیز نیست اما The Color Out of Space یکی از بهترین اقتباس های سینمایی از آثار لاوکرافت است، به ویژه از این جهت که بر اساس یکی از عجیب ترین داستان های افسانه ای ژانر وحشت ساخته شده است. داستان این فیلم علمی تخیلی در مورد مزرعه ای است که ناگهان هدف یک شهاب سنگ قرار می گیرد اما چیزی فراتر از یک سنگ از فضا به زمین آمده است.

خانواده ای که مالکیت این مزرعه را دارد خیلی زود تهدیدات فرازمینی عجیبی را تجربه می کند و زندگی آن ها با یک کابوس کهکشانی در هم می آمیزد. این فیلم به خوبی خونریزی یک فیلم درجه دوم را با جنبه های زیبایی شناختی فراوان ترکیب کرده و بازی همیشه جذاب نیکلاس کیج نیز بیش از هر چیز دیگری تماشای فیلم را جذاب می سازد. کارگردان این فیلم نیز ریچارد استنلی است که بزرگ ترین پروژه قابل اعتنای او فیلم بسیار ناموفق و افتضاح The Island of Doctor Moreau بود. فیلم The Color Out of Space بازگشت موفق کارگردان به ژانر وحشت بوده و به گفته استنلی تنها شروع یک سه گانه بر اساس رمان های لاوکرافت است که با یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ آغاز شده است.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۹- Save Yourselves!

فیلم علمی تخیلی Save Yourselves! یک فیلم غافلگیر کننده اما جذاب است که در سال ۲۰۲۰ ساخته شده و فیلمی که پر از صحنه های کمیک و ساختارهای خلاقانه. اگر چه این فیلم نیز گاهی اوقات ضعیف عمل می کند و بعضی اشکالاتش بیننده را گیج می کند اما در کل از تماشای این کمدی علمی تخیلی هتاکانه لذت خواهید برد به نحوی که خیلی زود مشکلات سال ۲۰۲۰ را فراموش خواهید کرد. داستان فیلم در مورد سو و جک است، زوجی که تصمیم می گیرند به یک کلبه متروکه بروند تا از دست تلفن های هوشمندشان خلاص شده و بار دیگر رابطه خوبشان را پیدا کنند. به نظر می رسد که همه چیز در مسیر درست برای این دو پیش می رود اما وقتی سو و جک در مسیر پیشرفت قرار دارند زمین توسط موجودات فرازمینی مورد حمله قرار می گیرد و آن ها برای زنده ماندن تنها باید به خود اتکا کنند.

ارتباط بین این زوج توسط بازی های بی نقص جان رینولدز و سونیتا مانی به تصویر کشیده می شود. هر دو این بازیگران جایگاه قابل توجهی در تلویزیون داشته اند اما از طریق این بازی هایشان می توان دید که کارهای بزرگ تری در سینما در انتظار آنان خواهد بود. فیلم Save Yourselves! را نمی توان تجربه ای تغییر دهنده دیدگاه دانست اما گاهی اوقات کمی شلخته و ساده انگار می شود به ویژه وقتی از دنیای مدرن انتقاد می کند. با این وجود، تماشای این فیلم می تواند به راحتی حواس شما را از دنیای مدرن دور کرده و تجربه ای بامزه و کمیک باشد که نمونه اش را قبلاً ندیده اید.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۸- Sonic The Hedgehog

یکی از موفق ترین داستان های غیرمنتظره سال ۲۰۲۰ انتشار فیلم Sonic The Hedgehog بود. این فیلم برای ساخت از یک مسیر تولید بسیار بحث برانگیز و پرآشوب گذشت و بسیاری از طرفداران این شخصیت بازی های ویدیویی نیز از علاقه خود برای دیدن نسخه سینمایی این شخصیت مطمئن نبودند. اوضاع بعد از انتشار اولین تریلر و فاش شدن طراحی شخصیت بدتر نیز شده و طرفداران به شدت اعتراض کردند. با این وجود، فیلم Sonic The Hedgehog به یک نمونه خارق العاده از این موضوع تبدیل شد که استودیوهای فیلمسازی تا چه اندازه به باورهای طرفداران اهمیت می دهند زیرا ظاهر شخصیت سونیک بیش از حد تغییر کرده و طرفداران می خواستند که شباهت بیشتری به شخصیت اصلی اش در نسخه بازی ویدیویی داشته باشد.

فیلم Sonic The Hedgehog به سراغ مسائل مختلفی می رود و سعی نمی کند در یک موضوع زیاده روی کند. فیلم به سادگی می چسبد و به همین دلیل می تواند حال و هوا و انرژی شخصیت مشهور بازی های ویدیویی را مورد بررسی قرار می دهد بدون اینکه چیزی در مسیر آن قرار گرفته و بدین ترتیب به خوبی مطابق عنوان خود از آب در می آید. اما بزرگ ترین نقاط قوت این فیلم علمی تخیلی بازی های آن است، از بن شوارتز در نقش سونیک گرفته تا جیم کری در نقش دکتر روبوتنیک که هر دو انرژی و جذابیت بالایی به جایگاه خود می بخشند. در حالی که شوارتز راه خود را برای ایفای یک نقش اصلی در فیلم های بعدی اش باز می کند کری بازگشتی واقعی به ریشه های کمیک جذاب خود دارد.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۷- Tenet

بسیاری از افراد شاید از دیدن اسم فیلم Tenet در این لیست غافلگیر شده و انتظار آن را نداشته باشند زیرا واکنش ها به فیلم جدید کریستوفر نولان با انتقادهای تند همراه بوده که بیش از همه به میکس صدای ضعیف فیلم مربوط می شود. اما اگر چه نقص های این فیلم در بحث صداگذاری کاملاً مشهود هستند اما به عنوان یک فیلم علمی تخیلی و بر اساس داستان خود کیفیت و اصالت بیشتری نسبت به ساخته های مشابه دارد. فیلم داستان شخصیت قهرمانی با بازی جان دیوید-واشنگتن را روایت می کند که مسلح به واژه «انگاره» وارد دنیای بین المللی جاسوسی می شود تا بقای زمین را تضمین کند، آن هم در یک ماجراجویی دیوانه کننده همراه با دستکاری در زمان که انتظارش را از کریستوفر نولان داشتیم.

فیلم Tenet به عنوان یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ یک اثر بسیار باکلاس و عمیق است که از سبک کاری خاص کارگردان سود می برد و همزمان به دلیل داستان منحصربفرد خود متفاوت از دیگر فیلم های نولان است. بازی های زمانی نولان باعث می شود که درک و دنبال کردن اتفاقات فیلم کمی دشوار باشد و این چیزی است که همه را به یاد فیلم تاریخ ساز Memento می اندازد. تماشای فیلم Tenet کمی دشوار است اما با پیشرفت داستان بهتر و بهتر می شود زیرا کارگردان و فیلم به هوش مخاطب خود باور دارند. وقتی که گرد و خاک ها فرو نشست، می توان دید که این فیلم نیز مورد توجه مخاطبان عام قرار خواهد گرفت.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۶- The Platform

این تریلر علمی تخیلی اسپانیایی یک داستان پرتنش است که با مسائل بنیادینی مانند علوم اجتماعی سروکار داشته و به همین دلیل در مورد ماهیت انسانی حرف های زیادی برای گفتن دارد. داستان ساده فیلم The Platform تصویرگر دقیق خودخواهی و تلاش برای بقا به هر قیمتی است. روایت فیلم در یک «مرکز خودمدیریتی عمودی» می گذرد، جایی که ساکنان توسط یک پلتفرم تغذیه می شوند. در این سازه ۳۰ طبقه وجود دارد و غذا به کسانی داده می شود که در طبقات بالاتر قرار داشته و اول از همه آن را دریافت می کنند. هر سی روز یکبار، جایگاه ساکنان تعویض شده و یک سیکل جدید آغاز می شود.

The Platform فیلمی پر از درگیری است، در حالی که ساکنان طبقات بالایی سازه در غذا خوردن زیاده روی می کنند و به ندرت چیزی برای ساکنان طبقات پایین باقی می گذارند و این موضوع به واکنش مشابهی منتج می شود وقتی که اوضاع کاملاً تغییر می کند. این سبک روایی باعث می شود که داستان بسیار پیش تر از آن چیزی برود که انتظار دارید و همین موضوع تمام طول فیلم را تکان دهنده و تاثیرگذار می سازد. فیلم علمی تخیلی به سادگی و به حق جایگاه خود را در این فهرست دارد زیرا منظره ای تاریک و جذاب از شرایط سلسله مراتبی در جامعه و یک داستان علمی تخیلی کاملاً منحصربفرد است.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۵- Love And Monsters

توسعه فیلم Love And Monsters از سال ۲۰۱۲ آغاز شد اما تا سال ۲۰۱۸ وارد مرحله تولید نشد بعد از آنکه دیلان اوبراین برای بازی نقش اصلی قرارداد امضا کرده و مایکل متیوز در جایگاه کارگردان فیلم نشست. خوشبختانه نتیجه نهایی ارزش این همه سال صبر را داشته و نتیجه یک فیلم منحصربفرد آخرالزمانی است که مملو از هیولاهای جذاب بوده و توانسته آنچه در عنوان آمده را به تمامی نشان دهد. این فیلم علمی تخیلی داستان جهانی را روایت می کند که بعد از جهش موجودات زمینی و رشد غیرطبیعی و بدنبال آن کشته شدن ۹۰ درصد از جمعیت انسان ها، به یک آخرالزمان هیولایی تبدیل شده است. شخصیت جوئل با بازی اوبراین نقش قهرمان داستان را دارد که امنیت پناهگاه زیرزمینی خود را به خاطر پیدا کردن نامزدی که پیش از پایان دنیا داشته رها می کند.

فیلم Love And Monsters انرژی و حال و هوایی شبیه Zombieland دارد با شخصیت اصلی دست و پا چلفتی و عجیب ، فضایی ویران شده، حس بی نقص زمانبندی کمیک و حتی یک نیروی راهنمای جذاب در قالب شخصیت کلاید داتن با بازی مایکل روکر. با این وجود فیلم یک دنیای کاملاً اورجینال را به تصویر می کشد که تمام بخش های آن قابل باور و همزمان فوق العاده به نظر می رسند. علاوه بر فضای با ساختار مناسب، بازی اوبراین در نقش اصلی باعث می شود که مخاطب در ماجراجویی های فیلم غرق شده و معرفی این شخصیت دوست داشتنی صاحب سگ خیلی زود انتظارات را برآورده می سازد.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۴- Possessor

دنیای دیوید کراننبرگ برخی از عجیب ترین اما جذاب ترین فیلم های علمی تخیلی تمام دوران را ساخته است و می تواند دل آسوده باشد که میراثش امن خواهد بود. با چنین سایه قوی که روی او سنگینی می کند، برای پسرش برندون کراننبرگ بسیار سخت و حیاتی بود که اولین تجربه کارگردانی اش بتواند انتظارات را برآورده کند و خوشبختانه Possessor نیز همین اتفاق را رقم زد. داستان این فیلم علمی تخیلی در دنیایی می گذرد که یک سازمان مخفی آدمکش هایی را برای نفوذ به زندگی اهداف خود استخدام می کند و در ادامه این نفوذ، اهداف مذکور به قتل می رسند. آن ها این کار را با استفاده از علم و تسخیر کردن جسم یکی از نزدیکان هدف خود انجام می دهند که بدین ترتیب یک نقشه بی نقص برای انجام قتل شکل گرفته و و بعد از کشتن میزبان خود به کالبد واقعی شان باز می گردند.

شخصیت اصلی فیلم واس نام دارد و او زنی خبره در این حوزه است اما به لطف میلی که به ماندن در رابطه عاشقانه با همسر و پسرش دارد دچار مشکلاتی شده است. به همین دلیل، او کنترل یکی از اهداف را از دست داده و در ذهن خودآگاه هدفی که تسخیر کرده گرفتار می شود. فیلم بسیار پرتنش و مملو از جلوه های بصری خارق العاده است. فیلم Possessor همچنین خشن ترین فیلم سال است در حالی که از جلوه های ویژه برای تکان دهنده تر کردن خشونت استفاده شده و این همان چیزی است که از کراننبرگ ها انتظار می رفت.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۳- Bill And Ted Face The Music

در اولین فیلم این فهرست در مورد نادر بودن فیلم های خوب بر اساس رمان های لاوکرافت گفتیم اما از آن نادرتر دنباله ای است که بعد از سالیان دراز ساخته شده و بتواند عدالت را در مورد دنباله های قبل از خود ادا کند. طرفداران بیش از سه دهه نتوانسته بودند دو شخصیت شگفت انگیز بیل و تد با سفرهایشان در زمان را داشته باشند و همین موضوع باعث شد که خبر انتشار قسمت سوم Bill And Ted بسیاری را شوکه کند. اما موفقیت و جذابیت فیلم بیش از هر چیز دیگری طرفداران این فرانچایز را حیرت زده کرد. سومین فیلم با عنوان Bill And Ted Face The Music با شخصیت های بسیار مسن تر بیل و تد سروکار دارد که به دنبال آهنگ صدای خاصی هستند که قرار است دنیا را متحد سازد.

برای پیدا کردن این آهنگ قبل از این که واقعیت از بین برود، این دو به آینده سفر می کنند و همان طور که انتظار می رود خرابکاری ها و بدبیاری های بسیاری در این مسیر رخ می دهد. فیلم Bill And Ted Face The Music به شکلی خلاقانه شخصیت های اصلی فیلم را بعد از سال ها باز می گرداند و کاری فوق العاده در معرفی شخصیت های جدید به جهان انجام می دهد، شخصیت هایی مانند دختران بیل و تد و دنیس کیلب مک کوی همان ربات قاتلی که برای کشتن این دو فرستاده می شود. همه چیز در این دنباله بسیار مورد انتظار به خوبی کنار هم قرار گرفته و داستان نیز پایانی راضی کننده دارد، در حالی که بهترین بازی ها توسط ریوز و وینتر در نقش های مشهورشان صورت می گیرد.

قصد داریم شما را با 10 عنوان از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا کنیم که تماشای آن ها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی لذت بخش خواهد بود.

۲- Sputnik

فیلم ترسناک علمی تخیلی Sputnik که در سینمای روسیه ساخته شده اولین تجربه کارگردانی ایگور آبرامنکو بوده و مخاطبان بسیاری در سراسر جهان را به خود علاقمند کرده است. با تماشای فیلم متوجه شباهت های بسیاری بین این فیلم و تریلر فضایی کلاسیک ریدلی اسکات با نام Alien خواهید شد که البته تاثیر منفی بر روی خلاقیت و اورجینال بودن این فیلم ترسناک علمی تخیلی داشته است. فیلم داستان تاتیانا را روایت می کند، پزشکی جوان که برای معاینه یک فضانورد که به تازگی بعد از یک ماموریت فضایی و نفوذ یک ارگانیسم فرازمینی به بدنش به زمین بازگشته، فرا خوانده می شود.

بعد از آن است که یک توطئه نظامی آشکار شده در حالی که تاتیانا بیش از پیش با واقعیت پشت این تهدید آشنا می شود. تماشای این فیلم تجربه جذابی است زیرا بسیاری از ما از دید لنز غرب با ماجرای جنگ سرد آشنا شده ایم و دیدن این تصویر جایگزین و متفاوت از آن دوره باعث می شود که این فیلم ارزش تماشا کردن را داشته باشد. علاوه بر این، فیلم علمی تخیلی Sputnik پر از تنش است و در نهایت نیز همه چیز به شکلی جذاب و مناسب افشا می شود. استفاده هوشمندانه از رنگ ها نیز بر جذابیت های این فیلم روسی می افزاید.

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

۱- The Vast Of Night

The Vast Of Night فیلمی است در مورد یک مفهوم بسیار ساده اما منحصربفرد است که آن را به نسخه ای سینمایی از Twilight Zone شبیه می سازد. این درام خوش ساخت با سناریو هوشمندانه و بازی های خوب یک داستان انسانی راضی کننده است که برای جذابیت بیشتر وارد مسیری فانتزی می شود. همچنین الهام گیری داستان فیلم از اتفاقات واقعی نیز بر جذابیت فیلم می افزاید. داستان فیلم در مورد یک دی جی جوان به نام اورت و دوستش، فی است. شو رادیویی که اورت در حال اجرای آن است در اثر یک سیگنال رادیویی عجیب دچار اختلال می شود که باعث می شود اورت و فی سعی در کشف رمز آن کنند و بدین ترتیب رازی عجیب افشا می شود که ممکن است تهدیدی از طرف موجودات فرازمینی باشد.

این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ کاری فوق العاده در ثبات کیفیت خود انجام می دهد که مرهون بازی های خوب بازیگران نقش های اصلی است و علیرغم پیش زمینه کیهانی، این بخش انسانی داستان است که مخاطب را به خود جذب می کند. ماجراجویی اورت و فی برای کشف واقعیت نیز به طور مداوم جذاب و درگیر کننده بوده و براحتی مخاطب را در داستان غرق می کند. فیلم علمی تخیلی The Vast of Night اولین تجربه کارگردانی اندرو پترسون است و نشان می دهد که بزودی از این کارگردان بسیار بیشتر خواهیم شنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ ؛ از Alice In Borderland تا Snowpiercer

۱۰ سریال علمی تخیلی برتر یک دهه اخیر تلویزیون؛ از The Mandalorian تا Westworld

منبع: whatculture
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • amir دی ۲۰, ۱۳۹۹

    خیلی جذاب و مفید بود ممنون از آقای علی پناهی برای تهیه کردن این مطلب

  • بهروز دی ۲۸, ۱۳۹۹

    حالم از سینمای روسیه بهم میخوره بیشتر فکر کنم واسه ذات کثیف سیاست مدار های این کشوره، همینطور چین

  • محمد حسین دی ۲۹, ۱۳۹۹

    Bill And Ted Face The Music

    من به هیچ وجه با این فیلم نتونستم ارتباط برقرار کنم!
    بعد از ۲۰ دقیقه قطع کردم!