استانداردهای خدمات پس از فروش لوازم خانگی در ایران

استانداردهای خدمات پس از فروش لوازم خانگی در ایران

این روزها که استفاده از لوازم خانگی به بخشی از سبک زندگی ما تبدیل شده ‌است، باید بدانیم که چه استانداردهای خدمات پس از فروشی برای لوازم خانگی در نظر گرفته می‌شود. استانداردهای خدمات پس از فروش لوازم خانگی در ایران چیست؟ شما با به دست آوردن اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانید قبل از خرید یک محصول مرتبط با لوازم خانگی در مورد خدماتی که باید انتظار داشته باشید، توقعات واقع بینانه‌تری داشته باشید!

این استانداردها بنابر قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تعیین شده‌ است که در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسیده ‌است. این قوانین و استانداردها باید در رابطه با تمام تولید کننده‌های لوازم خانگی داخلی و خارجی (که در آن محصولات خود را به فروش می‌رسانند) رعایت شود تا حقوق مصرف کنندگان رعایت شود.

استانداردهایی که باید توسط تولیدکنندگان داخلی و خارجی در زمینه خدمات پس از فروش رعایت شوند!

بر اساس مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه خدمات پس از فروش لوازم خانگی کاشف به عمل اومده است که اهداف این قوانین و استانداردها، تعیین حداقل شرایط کمی و کیفی از سوی عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط به مسئولیت نمایندگی‌های آنان در سراسر کشور است. این طرح از زمان اجرای خود کمک کرده ‌است که الزامات موجود در آن توسط تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان رعایت شود و نتیجه آن رضایت ۷۰ درصدی عموم مردم از خدمات پس از فروش محصولاتی است که خریداری کرده‌اند.

این موضوع همچنین در ایجاد یک فضای رقابتی میان تولید کنندگان موثر بوده‌است تا کیفیت بهتری از خدمات را ارائه کنند. به عنوان مثال اسنوا به عنوان صنعت پیشران و گروه کارخانجاتی که قادر به بومی سازی لوازم خانگی در ایران بوده‌است، توانسته با توان ملی ایرانی را به عرصه نمایش بگذارد و با برندهای خارجی در داخل و خارج ایران به خوبی رقابت کند.

چه وظایف و تکالیفی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولیدکنندگان و واردکنندگان اعمال شده‌است؟

بر اساس این طرح لازم است که در ابتدا تمامی عرضه کنندگان و نمایندگان آن‌ها از یک شبکه قیمت گذاری واحد استفاده کنند تا شاهد تفاوت قیمت در قسمت‌های مختلف کشور با اختلاف زیاد نباشیم. در این زمینه پس از شبکه قیمت گذاری در این طرح اشاره شده‌ است که حتما قبل از عرضه یک محصول به بازار لوازم خانگی حتما آن را از نظر ایمنی، کیفیت، سلامت کالا و … تست و آزمایش کنند. البته ارائه ضمانت‌های معتبری که بتواند به خریداران حق اعتراض و تعویض محصول را بدهد نیز الزامی است.

برای دریافت استانداردها و تعیین کیفی خدمات لازم است که حتما عرضه کنندگان و تولیدکنندگان آن‌ها به شرکت بازرسی مراجعه کنند و گواهینامه‌های لازم در این حوزه را دریافت کنند. در واقع تایید مشخصات کمی و کیفی شبکه توزیع لوازم خانگی در کشور بر عهده این سازمان است و باید قادر باشید تا با فشار آوردن بر روی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان از آن‌ها توقع محصولات باکیفیت برای مشتریان ایرانی داشته باشید.

البته شفاف سازی جزو دیگر بخش‌های این مصوبه است که در آن قید شده ‌است، تمامی فروشندگان و عرضه کنندگان باید حتما تمامی مشخصات فنی محصول را از جمله قیمت، تجهیزات و وسایل اضافی موجود در بسته بندی، قیمت و … فضایی برای مشتریان بوجود آورند تا همه مصرف کنندگان قادر باشند بر اساس نیاز و بودجه خود محصولی را تهیه کنند که ارزشش را داشته باشد!

چرا خدمات پس از فروش برای مصرف کنندگان مهم است؟

همه مصرف کنندگان براساس نیاز خود محصولاتی را خریداری می‌کنند که دارای خدمات پس از فروش حرفه‌ای باشد. این موضوع به آن معناست که خدمات پس از فروش نشان می‌دهد که چگونه در انتخاب یک محصول به مصرف کننده کمک می‌کند. اگر شرکت ایرانی یا خارجی قابلیت خدمات پس از فروش برای مصرف کنندگان داشته باشد نه تنها بازار بیشتری می‌تواند برای خود ایجاد کند، بلکه می‌تواند اعتبار برند خود را نیز افزایش دهد.

در واقع خدمات پس از فروش و انجام آزمایشات لازم بر روی محصولات قبل از رساندن آن به بازار، نشان می‌دهد که شرکت تولید کننده یا عرضه کننده به مصرف کنندگان خود اهمیت می‌دهد و به آن‌ها خدماتی را ارائه می‌کند که رضایتمندی بیشتری داشته باشد، اما در ایران چگونه این طرح توسط تولید کنندگان لوازم خانگی اجرا شده‌است؟

اسنوا، پرچم دار لوازم خانگی

گروه کارخانجات اسنوا با بومی سازی لوازم خانگی و نشان دادن توان ملی خود در این زمینه توانسته به عنوان پرچم دار این نوع محصولات در ایران و خاورمیانه فعالیت کند. از جمله دلایلی که باعث شده‌است اسنوا بتواند در چند سال اخیر رشد زیادی داشته باشد، ارائه خدمات پس از فروش محصولات خود به صورت حرفه ای بوده‌است.

آیا تابحال از اسنوا خرید کرده‌اید؟ چه تجربه ای در رابطه با خدمات پس از فروش این شرکت و مجموعه داشته‌اید؟

منبع: springer
دیجیاتو
بدون نظر

ورود