راهنمای خرید ماشین لباسشویی؛ نکاتی که قبل از خرید باید به یاد داشته باشید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی؛ نکاتی که قبل از خرید باید به یاد داشته باشید

خرید ماشین لباسشویی یکی از سخت ترین خریدها در میان لوازم خانگی است. انتقال دادن آن به خانه دشوار بوده و بازار پر از واژه های گیج کننده در مورد نام و قابلیت آن ها و همچنین نوآوری های جذاب است که تصمیم در مورد انتخاب ماشین لباسشویی مناسب شما را دشوار کرده که شما را دچار استرس کرده و البته مبلغ قابل توجهی را نیز برای خرید انتخاب نهایی تان بپردازید که بر عذاب آور بودن فرآیند خرید ماشین لباسشویی می افزاید. خبر خوب این است که یک ماشین لباسشویی باکیفیت مدت زمان زیادی عمر خواهد کرد پس هوشمندانه انتخاب کنید و مطمئن باشید که برای سال های زیادی یک ماشین لباسشویی خوب بدون نیاز به نگرانی خواهید داشت. اما خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش باید همه چیز را در مورد بهترین ماشین های لباسشویی یاد بگیرید.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

قبل از خرید ماشین لباسشویی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

بسته به مقدار استفاده ای که از ماشین لباسشویی آینده خود خواهید داشت می توان انتظار داشت که عمر مفید آن بین ۸ تا ۱۴ سال باشد. قبل از خرید، مدتی را به برنامه ریزی در مورد خرید و تحقیق در مورد ماشین لباسشویی مورد نظرتان اختصاص دهید. ماشین لباسشویی ها ویژگی های مختلفی دارند که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

کارآیی: کاهش مصرف انرژی و به عبارت دیگر مصرف بهینه یک دستگاه در طول عمر خود نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. اکثر ماشین های لباسشویی که اکنون در بازار یافت می شوند همگی از ستاره انرژی تایید شده برخوردارند. پس ماشین لباسشویی را انتخاب کنید که مصرف انرژی بهینه تری دارد. همچنین ماشین لباسشویی شما بهینه تر خواهد بود اگر آب کمتری نیز مصرف نماید.

ظرفیت: آیا خانواده شما در حال بزرگ شدن است؟ آیا فرزندان شما بعد از رسیدن به جوانی خانواده را ترک خواهند کرد؟ آیا یک تختخواب بزرگ خریده اید و می خواهید رویه آن را بشورید؟ اگر اقلام بزرگ و پرحجم را در ماشین لباسشویی می اندازید باید به فکر یک نوع با ظرفیت بالا باشید. علیرغم سایز بزرگشان، ماشین  لباسشویی های با ظرفیت بالا می توانند به اندازه نمونه های کوچکتر در زمینه مصرف انرژی بهینه باشند و همان ویژگی ها و سیکل های شستشو را نیز دارا باشند. ظرفیت ماشین لباسشویی به فضای رختشویی داخل ماشین لباسشویی اطلاق می شود که بر اساس فوت مربع یا کیلوگرم اندازه گیری می شود.

فضا: بری یک ماشین لباسشویی یا خشک کن چقدر فضا دارید؟ علاوه بر فضای مورد نیاز خود دستگاه به فضایی برای باز کردن در آن نیز نیاز خواهید داشت. گزینه هایی برای خرید ماشین های لباسشویی و خشک کن به صورت ترکیبی وجود دارد. اگر یک ماشین لباسشویی با در بالا دارید و می خواهید یک دستگاه دیگر از نوع در کناری بگیرید مطمئن شوید که فضای کافی برای باز کردن در آن از کنار را در خانه دارید.

عادت های لباس شستن و چالش های تمیز کاری: آیا بعد از شروع شستشو لباس ها را اضافه می کنید؟ آیا بعد از پایان فرآیند شستشو برای چند ساعت لباس ها را در داخل لباسشویی به حال خود رها می کنید؟ امروزه ماشین های لباسشویی ساخته شده اند که ویژگی های مختلف و متفاوتی برای پاسخگویی به نیازهای شما دارند. لباس ها و پارچه های لطیف به مراقبت های خاص و سیکل شستشوی حساس نیاز دارند و لکه ها و ذرات آلرژی زا به بخار.

خفه کردن صدا: ماشین لباسشویی را کجا قرار خواهید داد؟ یک ماشین لباسشویی بدون صدا ضروری خواهد بود اگر ماشین لباسشویی شما نزدیک اتاق خواب یا نشیمن شما باشد. به دنبال ماشین لباسشویی هایی باشید که خاصیت کاهش لرزش دارند و همچنین عایق کاری اضافی و سیستم تعلیق پیشرفته برای کاهش سروصدا.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

انواع ماشین لباسشویی

باید با تفاوت بین ماشین های لباسشویی غیرمتصل، لباسشویی های اتصالی که پشت در قفسه ها نصب می شوند، ماشین های لباسشویی باز شونده از بالا و ماشین های شستشو و خشک کردن آشنا شوید.

در اینجا می خواهیم در مورد ماشین های لباسشویی مستقل و غیرمتصل صحبت کنیم، همانی که در همه خانه ها یافت می شود. این نوع ماشین لباسشویی خود به چند گونه تقسیم می شوند که بارزترین آن ها ماشین های لباسشویی دارای در بازشونده از بالا یا روبرو هستند.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

بارگیری از بالا یا از جلو؟

ماشین های لباسشویی معمولی به دو دسته در باز شونده از بالا یا از جلو تقسیم می شوند که ویژگی های کارکردی بسیار مشابهی دارند هر چند تفاوت هایی نیز با هم دارند. بهترین ماشین لباسشویی بسته به شرایط و ترجیحات شما دارد؛ برای مثال تجربیات استفاده از ماشین لباسشویی قبلی، فضایی که در اختیار دارد یا حتی قابلیت تحرک.

ماشین های لباسشویی با قابلیت بارگیری و در از جلو معمولاً هزینه بیشتری نسبت به ماشین های لباسشویی با قابلیت بارگیری و در از بالا دارند اما همزمان عملکرد بهتری داشته و آب و انرژی کمتری نیز مصرف می کنند. این ماشین ها خیلی ساده کار می کند و با چرخاندن متوالی لباس ها و کوبیدن آن ها روی هم، بلند کردن آن ها و انداختنشان به درون آب لباس ها را می شوید. اگر چه این فرآیند بسیار خشن به نظر می رسد اما این نوع ماشین های لباسشویی خیلی آرام و با حساسیت با لباس ها رفتار می کنند. همچنین این ساختار برای بارهای غیرمتوازن مناسب تر است. از آنجایی که این ماشین های لباسشویی از آب کمتری استفاده می کنند، معمولاً فرآیند شستشو با آن ها مدت زمان بیشتری نسبت به نوع دیگر زمان می طلبد اگر چه اکثر آن ها از قابلیت «شستشوی سریع» نیز برخوردار هستند. بیشتر ماشین های لباسشویی دارای هیتر داخلی هستند که آب را گرم می کنند.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

فواید ماشین های لباسشویی با قابلیت بارگیری از جلو:

  • آسیب رساندن کمتر به لباس ها
  • مصرف آب کمتر
  • مصرف بهینه تر انرژی هنگام استفاده از آب گرم
  • استفاده کمتر از پودر یا مایع لباسشویی
  • برنامه های بیشتر و گزینه هایی برای دمای بالاتر آب
  • هزینه کمتر استفاده
  • سرعت چرخش بالاتر که به معنای خشک کردن سریع تر است و در صورت استفاده از خشک کن هزینه ها کاهش خواهد یافت
  • بهترین گزینه برای فضاهای کوچک
  • ظاهر مدرن
  • گزینه انتخاب ضدعفونی کردن با بخار برای شستشوی عمیق تر و بهتر
  • داشتن فضای اضافی در زیر برای لباسشویی های کشویی

نقاط ضعف ماشین های لباسشویی با قابلیت بارگیری از جلو:

  • سیکل شستشوی طولانی تر- در برخی از موارد تا سه ساعت و حتی بیشتر
  • بیرون کشیدن کلید، تلفن یا چیزهایی که در جیب لباس ها جا گذاشته اید دشوار یا تقریباً غیرممکن است
  • قیمت گران تر
  • عموماً نداشتن قابلیت اضافه کردن لباس در حین شستشو که تنها در نمونه های مدرن امکانپذیر است
  • سنگین بودن
  • نیاز به ثابت کردن
  • سروصدای بیشتر
  • خشک کردن نامناسب به دلیل استفاده از آب سرد

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

در مقابل، ماشین های لباسشویی با قابلیت بارگیری و در از بالا در کل قیمت کمتری دارند، وزن کمتری نیز داشته و نسبت به ماشین های با قابلیت بارگیری از جلو سریع تر عملیات شستشو را انجام می دهند اما آب بیشتری مصرف کرده، با لباس ها خشن تر بوده و کیفیت شستشوی کمتری نیز دارند. برخلاف ماشین های لباسشویی با سیستم در جلویی که از جاذبه برای شستشوی لباس ها استفاده می کنند، این ماشین های لباسشویی از آب زیادی برای غوطه ور کردن لباس ها استفاده کرده و سپس از ایمپلر یا همزن برای چرخاندن و شستن لباس ها استفاده می کنند. ایمپلر یک دیسک برجسته در ته فضای شستشوی ماشین لباسشویی دارای برآمدگی و پره است که از مرکز چرخیده تا آب داخل استوانه را هنگام چرخیدن به هم بزند.

همزن نیز یک ابزار بزرگ، مخروطی و شبیه پیچ است که از مرکز استوانه ماشین لباسشویی بالا آمده و با پیچ و تاب شدید باعث حرکت لباس ها در درون دستگاه می شوند. آن ها به سرعت کثیفی را جدا کرده اما می توانند به لباس ها آسیب برسانند. ایمپلرها معمولاً آب و انرژی بیشتری نسبت به همزن ها استفاده کرده اما فضای کمتری گرفته و به همین دلیل فضای بیشتری در درون استوانه برای شستشوی لباس ها باقی می ماند.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

فواید ماشین های لباسشویی با قابلیت بارگیری از بالا:

  • کارآمدتر و قابل اعتمادتر از ماشین های لباسشویی با در از جلو
  • سیکل های شستشوی کوتاه تر
  • ارزان تر بودن
  • سبک تر بودن و قابلیت تحرک آسان تر
  • راحتی اضافه کردن لباس به استوانه در حین شستشو
  • آسان بودن بیرون آوردن کلید، دستمال کاغذی و تلفن از جیب لباس ها در حین شستشو
  • خشک کردن بهتر لباس ها

نقاط ضعف ماشین های لباسشویی با قابلیت بارگیری از بالا:

  • آسیب رساندن و خشن بودن با لباس ها
  • مصرف آب بیشتر
  • مصرف انرژی بیشتر در صورت استفاده از آب گرم
  • استفاده بیشتر از مایع یا پودر لباسشویی
  • هزینه بالاتر استفاده

ماشین های لباسشویی خشک کن ترکیبی

همانطور که نامشان نشان می دهد، این نوع از ماشین های لباسشویی در واقع ترکیبی از ماشین های لباسشویی در جلو و یک خشک کن در یک دستگاه است. داشتن چنین لباسشویی فوق العاده است اما هزینه بیشتری باید برای خرید آن ها متحمل شوید و احتمال خرابی آن ها نیز بیشتر است. همچنین این دستگاه ها برای خشک کردن لباس به زمان بسیار قابل توجهی نیاز دارند. در برخی از نمونه ها نیز مصرف آب برای خشک کردن لباس ها بیشتر از مقدار مورد نیاز برای شستن آن هاست؛ حتی تا ۲۱۰ لیتر. در حالی که تکنولوژی ماشین های لباسشویی دارای خشک کن ترکیبی به سرعت در حال پیشرفت است اما بهتر است از همان نمونه های بدون خشک کن ترکیبی استفاده کنید.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

ماشین های لباسشویی کشویی

علاوه بر نمونه های فوق، برخی ماشین های لباسشویی قابلیت اضافه کردن یک شوینده کشویی دیگر را نیز دارند که کوچکتر بوده و زیر ماشین لباسشویی اصلی اضافه می شود و با استفاده از آن می توانید همزمان دو سری لباس را بشویید. مزیت این نوع لباسشویی این است که ماشین لباسشویی اصلی را چند ده سانتیمتر از سطح زمین بلند می کنند که دسترسی به دریچه را آسان تر می سازد. با این وجود این نوع فضای بیشتری را اشغال می کند. در ضمن همه ماشین های لباسشویی با در از جلو دارای قابلیت اضافه کردن لباسشویی کشویی را ندارند.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

هنگام خرید ماشین لباسشویی باید به دنبال چه چیزی باشیم؟

ظرفیت

ظرفیت ماشین های لباسشویی از حدود ۳ کیلوگرم تا ۱۸ کیلوگرم متفاوت است و به همین دلیل به احتمال فراوان مشکلی در پیدا کردن ماشین لباسشویی دارای ظرفیت مناسبتان را نخواهید داشت. در حالی که ماشین های لباسشویی بزرگ تر برای خانواده های بزرگ یا شستن چیزهای حجیم مانند تختخواب و پتوهای بزرگ بسیار کارآمد هستند نباید به سراغ دستگاه های بسیار بزرگ بروید. بیشتر ما همیشه ماشین لباسشویی را در حالی که کمتر از نیمی از گنجایش آن را پر از لباس کرده ایم راه می اندازیم، به طور متوسط ۳.۵ کیلوگرم در هر بار شستشو. میزان شستشویی که به طور معمول در هر بار دارید را اندازه گیری کنید و سپس در مورد ظرفیتی که می خواهید و مناسب شماست تصمیم گیری کنید. این موضوع مهم ترین چیزی که است هنگام خرید ماشین لباسشویی باید به آن توجه کنید.

زمان شستشو

به طور کلی ماشین های لباسشویی با دری که به سمت بالا باز می شود سریع تر از ماشین های لباسشویی در جلو عملیات شستشو را انجام می دهند زیرا از آب بیشتری استفاده می کنند. اگر ماشین های لباسشویی با در جلو را ترجیح می دهید به سراغ دستگاه هایی بروید که ویژگی «شستشوی سریع» دارند. اما این گزینه برای مقادیر زیاد لباس یا لباس های بسیار کثیف مناسب نیست. همچنین باید به زمان خشک کردن نیز توجه داشته باشید. با سرعت چرخش بالاتر، ماشین های لباسشویی در جلو آب بیشتری از لباس ها می گیرند و به همین دلیل مدت زمان گرفتن آب آن ها سریع تر است و این موضوع در صورت استفاده از خشک کن هزینه های شما را کاهش خواهد داد.

فضا

چه مقدار فضا برای جای دادن ماشین لباسشویی در اختیار دارید؟ ماشین لباسشویی کجای خانه قرار خواهد گرفت؟ برای باز کردن در یا محفظه مایع و پودر رختشویی، پر کردن یا خالی کردن ماشین لباسشویی، حرکت کردن با یک سبد پر از لباس های خیس و باز و بسته کردن در فضایی که ماشین لباسشویی در آنجا قرار دارد به چه مقدار فضا نیاز دارید؟ آیا مکان مورد نظر به برق، آب و گاز دسترسی دارد؟ آیا ماشین لباسشویی جدیدتان به ورودی آب گرم نیاز دارد؟ همه این مسائل را در نظر بگیرید و اندازه گیری فواصل و ابعاد را فراموش نکنید. اگر فضای اندکی در اختیار دارید پس بهتر است ماشین های لباسشویی با در جلو را انتخاب کنید زیرا می توانید از فضای بالای آن نیز استفاده کنید. اکثر این نوع لباسشویی ها طوری طراحی شده اند که داخل یک کابینت استاندارد آشپزخانه قرار گیرند.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

سروصدا

به عنوان یک قانون کلی، ماشین های لباسشویی در جلو پرسروصداتر از نمونه های در بالا هستند زیرا با سرعت بیشتری می چرخند. اگر اتاق رختشویی به محل خوابیدن یا استراحت کردنتان در طول روز یا شب نزدیک باشد این موضوع می تواند بسیار مهم باشد و بر تصمیمتان تاثیر بگذارد.

اتصالات آب داغ و/یا سرد

برخی ماشین های لباسشویی برای کارکرد مناسب هم به آب گرم و هم سرد نیاز دارند یا شاید به یک اتصال خاص یا سرپوش عایق برای ورودی آب داغ نیاز داشته باشید اگر بخواهید آن را تنها به آب سرد متصل کنید. ماشین های لباسشویی دارای هیتر یا آبگرمکن (فقط لباسشویی های با در جلو) در صورت استفاده از آب سرد بسیار مفید خواهند بود، زیرا در صورت نیاز، امکان شستشو با آب داغ را برای شما فراهم خواهند کرد. برای مدل های با اتصال دوگانه، بسیاری از سازندگان دمای کمتر از حداکثر را توصیه می کنند. لکه ها معمولاً با آب گرم تمیز می شوند از این رو استفاده از آب سرد و گرم کردن آرام آن تا دمای مناسب می تواند به از بین بردن لکه ها کمک کند.

قفل بچه

برخی ماشین های لباسشویی دارای قابلیت «قفل بچه» هستند که می تواند روی در باشد تا در حین کار کردن باز نشود یا برنامه ای که نتوان آن را در حین کار کردن تغییر داد. اگر در خانه بچه ندارید توصیه می شود در لباسشویی را هنگام کار نکردن باز بگذارید تا از رشد قارچ در حاشیه های در جلوگیری شود.

سیستم سنسور اتوماتیک سطح آب

این قابلیت به شما در صرفه جویی در مصرف آب، انرژی و زمان کمک کند زیرا ماشین لباسشویی به شکل خودکار سطح آب را بر اساس مقدار لباسی که در آن قرار داده اید یا نوع آن ها تنظیم می کند. برخی از ماشین های لباسشویی دارای گزینه هایی هستند که نوع شتسشو را بر اساس مقدار لباسی که درون آن قرار داده اید انتخاب می کنند که البته تجربه نشان داده چندان موثر نیست.

برنامه های لباس های ظریف یا شستشوی دستی

برخی ماشین های لباسشویی دارای یک سیکل شستشوی بسیار ملایم برای لباس هایی هستند که گفته شده تنها با دست شسته شوند، برای مثال لباس های پشمی، ابریشمی و کشمیری.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

شستشوی سریع

این نوع شستشو برای لباس های کمتر کثیف یا مقدار کمی لباس طراحی شده و طول مدت شستشو را کاهش می دهد یا خود سیکل سریع تری دارد. میزان این سرعت از ماشینی به ماشین دیگر متفاوت است اما در صورتی که عجله داشته باشید بسیار مفید خواهد بود.

تصحیح عدم توازن

این ویژگی به صورت خودکار مقدار لباسی که در ماشین لباسشویی ریخته اید را بررسی کرده و در صورت نامتوازن بودن ترتیب آن ها را به هم می زند و بدین ترتیب از متوقف شدن فرآیند شستشو در نیمه راه جلوگیری می کند. این کار از طریق چرخشی کوتاه قبل از شروع چرخه کامل شستشو یا با وارد کردن مقدار بیشتری آب انجام می شود، کاری که بیشتر در ماشین های لباسشویی در بالا رخ می دهد. اگر نگران استفاده بیش از حد از آب هستید، ماشینی را انتخاب کنید که این ویژگی را نداشته باشد یا به سراغ ماشین های لباسشویی در جلو بروید.

ضد چروک

اگر می خواهید کمتر مجبور به اتو کردن شوید، سیکل پرس دائمی یا «ضد چروک» را انتخاب کنید که برای کاهش چین و چروک لباس ها طراحی شد و اتو کردن آن ها را آسان می سازد. این کار از طریق خارج نکردن آخرین مرحله آب از لباس، نچرخاندن بعد از آخرین آب گیری لباس ها، کاهش دمای آبی که برای آب کشیدن استفاده می شود بعد از شستشو با آب داغ یا گرم یا در برخی از ماشین های در جلو، ادامه چرخاندن آرام لباس ها در پایان سیکل شستشو.

سرعت چرخش قابل تنظیم

در برخی از برنامه های ماشین های لباسشویی می توانید سرعت چرخش را انتخاب کنید. سرعت بالاتر باعث می شود آب بیشتری از لباس ها بعد از شستشو گرفته شود و زمان آب کشیدن آن ها کاهش می یابد که با کاهش هزینه همراه است. در مورد لباس های ظریف یا لباس هایی که بیشتر چروک می شوند باید سرعت دور کمتر را انتخاب کنید. هر چه سرعت چرخش ماشین لباسشویی بیشتر باشد امکان اینکه لباس ها خشک تر و سفت تر خارج شوند بیشتر است که به یک یا چند تکان سریع برای کاستن از چروک ها نیاز خواهند داشت.

خرید ماشین لباسشویی نیازمند آن است که قبل از هر کاری در مورد آن تحقیق کنید. از سایز درام گرفته تا سرعت چرخش و بسیاری چیزهای دیگر.

اضافه کردن لباس حین کار

بعد از اینکه در ماشین لباسشویی بسته شده و فرآیند شستشو آغاز شد، در دیگر باز نمی شود که گزینه ایمنی مناسبی است. اما در برخی ماشین های لباسشویی جدید قابلیت اضافه کردن لباس دیگر حین شستشو نیز وجود دارد که در این موارد، ماشین لباسشویی دارای یک در جداگانه است که انداختن لباس های فراموش شده حین شستشو را ممکن می سازد.

از گزینه های دیگر ماشین های لباسشویی می توان به اتصال وای فای اشاره کرد که امکان راه اندازی دستگاه از راه دور را ممکن می سازد. همچنین قابلیت Deep Fill/Deep Water که باعث می شود آب بیشتری وارد استوانه شده و فرآیند تمیزتری هنگام شستشو و آبکشی صورت گیرد. از گزینه های دیگر نیز می توان به گرم کننده آب داخلی، سیستم برنامه شستشو انتخابی، فیلتر کتانی و آبکشی مضاعف اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ۹ نکته بسیار مهمی که هنگام خرید تلویزیون باید به آن ها توجه کرد

منبع: choice
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود