راهنمای خرید یخچال فریزر ؛ هر آنچه که هنگام خرید این قلم از لوازم خانگی باید بدانید

راهنمای خرید یخچال فریزر ؛ هر آنچه که هنگام خرید این قلم از لوازم خانگی باید بدانید

یخچال فریزر یکی از اصلی ترین، کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی هر خانه بوده که هزینه خرید بالایی داشته و با رعایت برخی نکته های ساده می توان امیدوار بود دستکم ۱۰ سال بدون مشکل خاصی از آن استفاده کرد. یخچال فریزرهای امروز از لحاظ کارآیی و مقرون به صرفه بودن از هر زمان دیگری بهتر هستند و تکنولوژی های جالب بسیاری در آن ها به کار رفته تا بهترین خروجی در زمینه محافظت از اقلام غذایی را داشته باشند.

همانند دیگر لوازم خانگی، یخچال فریزرها نیز در اندازه ها، قابلیت ها و قیمت های مختلفی عرضه می شوند. این روزها استفاده از یخچال فراتر از داشتن یک لیوان آب سرد یا چند تکه یخ  بدون باز کردن در آن بوده و قابلیت های بسیار دیگری به آن ها اضافه شده است. با پنل های شخصی می توانید یخچال فریزری داشته باشید که با کابینت های آشپزخانه شما سازگار بوده و برخی از یخچال های جدید دارای بیش از ۵ در هستند. در ادامه می خواهیم شما را با انواع یخچال فریزرها و نکاتی که در خرید یک یخچال فریزر مناسب به یاد داشته باشید آشنا کنیم.

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

چیزهایی که در هنگام خرید یک یخچال فریزر باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • ظرفیت
  • فضا
  • یخ زدایی
  • انواع یخچال ها
  • میزان مصرف انرژی
  • کمپرسور
  • قابلیت های اضافی

ظرفیت

اگر چه در ایران یخچال ها را بر اساس فوت خریداری می کنند اما باید بدانید که ظرفیت واقعی یخچال ها بر اساس لیتر است. کوچکترین یخچال ها از ۴۰ لیتر ظرفیت آغاز شده و بزرگ ترین یخچال های خانگی تا ۸۵۰ لیتر نیز ظرفیت دارند هر چند این ظرفیت هر روزه در حال افزایش است. مهم ترین فاکتور در انتخاب ظرفیت یخچال اندازه خانواده است زیرا ظرفیت یک یخچال بر اساس مقدار غذایی که می توان در آن نگهداری کرد تعیین می شود. بدین ترتیب هر چه تعداد اعضای خانواده بیشتر باشد باید یخچال بزرگتر و با ظرفیت لیتری بیشتری خریداری کرد. برای زن و شوهری که یک فرزند دارند، یک یخچال فریزر با ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیتر کافی به نظر می رسد.

برای خانواده های بزرگ تر ۵ نفره باید به سراغ یخچال فریزرهای ۲۵۰ تا ۵۰۰ لیتری بروید. اما اگر خانواده ای چهار نفره متشکل از والدین و دو فرزند هستید، یک یخچال فریزر ۲۵۰ تا ۳۵۰ لیتری (۱۹ تا ۲۲ فوت) نیز کافی خواهد بود. خانواده های شش و هفت نفره نیز به وضوح به یخچال فریزرهای بزرگ تری نیاز داشته که بین ۵۵۰ تا ۸۵۰ لیتر گنجایش خواهند داشت. کوچکترین یخچال فریزرها نیز بین ۴۰ تا ۱۰۰ لیتر گنجایش دارند که برای یک نفر مناسب هستند. اما گاهی اوقات با داشتن خانواده ای کم جمعیت به یک یخچال با ظرفیت بالاتر نیاز خواهید داشت زیرا تعداد اعضای خانواده تنها فاکتور در بزرگی یا کوچکی یک یخچال فریزر نیست.

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

فضا

مقدار فضایی که در خانه دارید نیز نقش مهمی در انتخاب یخچال فریزر مناسب دارد. همیشه می توانید ابعاد یخچال فریزر انتخابی تان را مشاهده کرده و ببینید آیا با فضای آشپزخانه شما سازگار است یا خیر. هنگام اندازه گیری ابعاد یخچال و فضایی که در آشپزخانه برای آن در نظر گرفته اید به یاد داشته باشید که درهای یخچال فریزر نیز برای باز شدن آزادانه به مقداری فضا نیاز دارند و همچنین دستکم به چند سانتیمتر فضای اضافی در بالا و پشت یخچال برای دور شدن سریع گرما از یخچال فریزر نیاز خواهید داشت. گاهی اوقات آوردن یخچال فریزر خریداری شده به خانه نیز می تواند به دلیل کمبود فضا در راه پله یا آسانسور مشکل ساز باشد. داشتن فضای کافی یکی از مهم ترین عوامل و فاکتورها در هنگام خرید یخچال فریزر جدید است که باید به آن توجه داشت.

یخ زدایی: سرمای مستقیم (direct cool) در مقابل بدون برفک (frost free)

تمامی یخچال فریزرها به جریان هوای سرد در داخل بخش های مختلف خود نیاز دارند تا مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات را خنک و تازه نگه دارند. وقتی پای گزینه های سرمای مستقیم به میان می آید، این کار از طریق همرفت طبیعی رخ می دهد بدون اینکه کمکی از خارج در میان باشد. یکی از نقاط ضعف این روش انتشار ناموزون و نامساوی دما است که به شکل گیری یخ در یخچال می انجامید. بدین ترتیب لازم خواهد بود هر چند وقت یکبار به طور دستی برفک یخچال را پاک کرده و به اصطلاح برفک زدایی کنید. از فواید این تکنولوژی می تواند به اقتصادی بودن و مصرف برق کمتر اشاره کرد.

عبارت بدون برفک نیز خود به ما می گوید یخ یا برفکی در کار نخواهد بود که بخواهیم از دست آن خلاص شویم. یخچال فریزرهای دارای این تکنولوژی هوای خنک را به طور یکسان و با کمک پنکه های الکتریکی در داخل فضای یخچال پراکنده کرده و بدین ترتیب دمای داخل یخچال در تمام نقاط یکسان خواهد بود. این روش از شکل گیری یخ و برفک در درون بخش های یخچال جلوگیری کرده و بدین ترتیب مواد غذایی دچار یخ زدگی و سیاه شدن نخواهند شد. یخچال های دارای این تکنولوژی نسبت به مورد قبلی گرانقیمت تر بوده و به دلیل استفاده از پنکه های الکتریکی، مصرف برق بیشتری نیز دارند.

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

انواع یخچال فریزر

یخچال های باید عمق استاندارد

این یخچال ها از نظر سبک، سازنده و مدل با هم متفاوت هستند اما به طور کلی حدود ۳۰ تا ۳۴ اینچ عرض و تا ۷۰ اینچ ارتفاع دارند. یخچال های با عمق استاندارد حجیم تر بوده و عمیق تر از یخچال های کم عمق هستند و این به معنای داشتن فضای بیشتر در داخل یخچال است.

یخچال های توکار

این یخچال ها بسیار پیشرفته و مدرن بوده و با فضای آشپزخانه شما بسیار هماهنگ هستند. این یخچال ها به ندرت عمق یخچال های معمولی و استاندارد را داشته اما معمولاً طول و عرض بیشتری دارند. برخی نیز دارای پنل هایی روی در خود هستند که با ظاهر آشپزخانه شما هماهنگ تر باشند. این نوع یخچال ها به نصب ویژه نیاز دارند.

یخچال های کم عمق

این نوع یخچال ها گزینه هایی اقتصادی تر از یخچال های توکار بوده و سیستم لوله کشی دارند که در مدل های معمولی دیده نشده و معمولاً نصب استانداردی دارند. این یخچال ها از یخچال های معمولی عمق کمتری داشته و ظاهر زیباتری به آشپرخانه شما می بخشند زیرا در فضاهای کم عمق به خوبی جای می گیرند. از دیگر مزایای این یخچال ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضای کمتری نسبت به یخچال های استاندارد گرفته و فضای بیشتری برای باز کردن درها وجود دارد
  • ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارند
  • دسترسی به اقلام غذایی در انتهای قفسه ها بسیار راحت تر است زیرا عمق کمتری دارند
  • معمولاً پهن تر از یخچال های استاندارد هستند و می توانند صفحات و قفسه های پهن تری را در خود جای دهند

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

طبقه بندی یخچال ها بر اساس سبک ظاهری

فریزر در بالا

اگر قیمت، تنوع، کارآیی و ارزش مهم ترین دغدغه های شما در خرید یخچال فریزر جدید هستند پس یخچال فریزری که قسمت فریزر آن در بالا قرار دارد بهترین گزینه شما خواهد بود.

مزایا

  • ارزان ترین یخچال ها برای خرید
  • ارزان ترین یخچال ها از لحاظ هزینه نگهداری و مصرف
  • تنوع فراوان

معایب

برای دسترسی داشتن به طبقات یخچال باید خم شوید در حالی که این بخش پراستفاده ترین بخش یخچال فریزر به شمار می آید

فریزر در پایین

یخچال هایی که فریزر آن ها در قسمت پایین قرار دارد بسیار راحت هستند و شما را از کمر درد نجات می دهند

مزایا

  • طراحی منطقی یخچال زیرا بیشترین چیزی که استفاده می کنید همطراز با سطح چشم شما قرار دارد
  • فریزر اغلب دارای سبدهای دسته داری است که راحت باز و بسته می شوند
  • تنوع و ظرفیت یخچال هایی که فریزر آن ها در قسمت پایین است در حال بیشتر شدن می باشد

معایب

  • گرانقیمت تر از یخچال هایی که فریزر آن ها در قسمت بالا قرار دارد
  • کمی پرهزینه تر از یخچال هایی که فریزر آن ها در قسمت بالا قرار دارد
  • سرد شدن آن ها دیرتر اتفاق می افتد به خصوص در بخش فریزر

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

یخچال ساید بای ساید (یخچال و فریزر در کنار هم)

فضای فراوان و قابلیت های متنوع و بیشتر باعث شده که یخچال های ساید بای ساید گزینه مناسبی برای خانواده های پرجمعیت تر  و آشپرخانه های با فضای اندک می باشند زیرا نیازی به باز کردن کامل درها نیست. یخچال های ساید بای ساید گران ترین نوع یخچال ها هستند اما از بروزترین تکنولوژی ها نیز بهره می برند. ظرفیت این یخچال فریزرها بین ۵۵۰ تا ۸۵۰ لیتر است و دارای ظرفیت و بخش های مختلف هستند. این یخچال فریزرها نیز بدون برفک بوده و از قفسه های شیشه ای محکم سود می برند.

مزایا

  • قابلیت های مختلف مانند محفظه آب و یخ
  • مناسب برای آشپزخانه های راهرویی (گالی)، آشپزخانه هایی که در مناطق پررفت و آمد و با فضای کم قرار دارند و مناطقی که نمی توانید فضای زیادی برای باز کردن درها در اختیار داشته باشید
  • ظرفیت بسیار بالا برای نگهداری مواد غذایی
  • بهترین دسترسی برای افراد دارای ناتوانی جسمی

معایب

  • یخ ساز و آب سرد کن می توانند بخش قابل توجهی از فضای فریزر را به خود اختصاص دهند
  • فضای داخلی معمولاً باریک و کم عرض بوده و مناسب قابلمه ها یا صفحات پهن نیست
  • حجم و فیزیک بسیار بزرگ که بخش زیادی از آشپزخانه را اشغال کرده و نمی توان آن را در فضایی تنگ در گوشه ها قرار داد
  • دمای بین قسمت بالا و پایین یخچال فریزر ثابت و یکسان نیست

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

یخچال با در فرانسوی (فریزر در پایین با یخچال دو در در بالا)

یخچال های دارای در فرانسوی راحتی و فریزر در قسمت پایین را با ظرفیت مناسب و قابلیت های مختلف ترکیب کرده اند. این مدل ها غذاها را کاملاً در دسترس نگه داشته و از ساختار ۴ یا ۵ دری برخوردار هستند که فضاهای اضافی مناسبی ایجاد می کنند.

مزایا

  • قابلیت های مختلف مانند یخ ساز و آب سرد کن
  • ظرفیت و گنجایش بسیار بالا
  • عرض مناسب یخچال و فریزر برای صفحه ها و قفسه های بزرگ و غذاهای حجیم
  • دارای تمامی مزایای یخچال فریزرهایی که فریزر در قسمت پایین قرار دارد

معایب

  • یخ ساز و آب سرد کن فضای زیادی از یخچال را به خود اختصاص داده اند
  • حجم فیزیکی بسیار بالا که بخش زیادی از آشپزخانه را اشغال کرده و در یک گوشه باریک جا نمی شود
  • قیمت گران تر

یخچال های جفت کبوتری (جدا از هم اما یخچال و فریزر به یک اندازه بوده و کنار هم قرار می گیرند)

یخچال های کبوتری ظرفیت بالا را با انعطاف پذیری در جای یابی ترکیب کرده اند

مزایا

  • می توان آن ها را جدا از هم نگه داشت (فریزر در بخش دیگری از خانه مانند گاراژ یا بخش های دیگر) که برای آشپزخانه های کوچک مناسب است
  • ظرفیت بسیار مناسب

معایب

  • اشغال فضای کلی فراوان

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

یخچال های تک در

همانطور که نام این یخچال نشان می دهد، این یخچال های کوچک تنها یک در داشته و ظرفیت آن ها بین ۱۵۰ تا نهایتاً ۲۵۰ لیتر است. این یخچال ها از لحاظ اقتصادی به صرفه ترین بوده و علاوه بر فضای یخچالی، یک فضای کوچک فریزری نیز در خود دارند. یخچال های تک در عموماً دارای قابلیت خنک کنندگی مستقیم بوده اما برخی کمپانی های سازنده این نوع یخچال فریزرها گزینه های برفک زدایی دیجیتالی را نیز در مدل هایی به کار گرفته اند.

یخچال های دو در

این یخچال ها دارای دو در بوده که یکی در بالا و دیگری در پایین یخچال فریزر قرار می گیرد. در حالی که قسمت بالایی به عنوان فریزر به کار گرفته می شود، قسمت پایین یک یخچال معمولی است. بدین ترتیب فضای فریزر در این یخچال ها از نوع تک در بیشتر است. این یخچال فریزرها معمولاً ظرفیتی ۲۵۰ تا ۵۰۰ لیتری داشته و انرژی کمتری مصرف می کنند و البته بدون برفک هستند. مدل های دو در از لحاظ مصرف انرژی نیز به صرفه بوده و قفسه های شیشه ای محکمی نیز دارند.

یخچال های سه در

یخچال های سه در بلند تر و باریک تر از مدل های دیگر بوده و مناسب خانه و آشپرخانه هایی هستند که فضای کف کمتری دارند. ظرفیت این یخچال فریزرها نیز معمولاً ۲۵۰ تا ۳۵۰ لیتر است. در بالایی عموماً فریزر بوده، در وسطی یخچال معمولی و در پایینی نیز برای نگهداری میوه و سبزیجات است. یخچال های سه در دارای تکنولوژی بدون برفک بوده و قفسه های شیشه ای محکمی دارند.

مینی یخچال ها

مینی یخچال ها سایز بسیار کوچکی داشته و تنها خنکی لازم برای تازه نگه داشتن اقلام خوراکی را تامین می کنند. ظرفیت این نوع یخچال نهایتاً ۱۰۰ لیتر بوده و ممکن است یک فریزر بسیار کوچک نیز در داخل آن ها وجود داشته باشد. این یخچال ها نیز دارای سیستم خنک کنندگی مستقیم هستند.

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

بر اساس جنس و رنگ بدنه چه یخچال فریزری با باید انتخاب کنم؟

فولاد ضد زنگ

یخچال هایی که بدنه آن ها از فولاد ضدزنگ ساخته شده ظاهری بسیار جذاب و شیک دارند اما احتمال اینکه جای اثر انگشت یا دیگر لکه ها روی آن ها باقی بماند زیاد است. در این نوع یخچال فریزر به دنبال نمونه های مات یا مقاوم در برابر اثر انگشت باشید. بیشتر یخچال فریزرهای فولاد ضد زنگ بسیار پیشرفته دارای قسمت جلو کاملاً صاف بوده در حالی که نمونه های عمده دارای درهای انحنادار هستند. بسیاری از این یخچال ها نیز خاصیت مغناطیسی نداشته و در واقع خبری از آهنربا در درهای آن ها نیست.

سفید کلاسیک

یخچال فریزرهای سفید راحت تر از نمونه های فولاد ضد زنگ تمیز نگهداری می شوند و هزینه خرید آن ها نیز کمتر است. بدین ترتیب با خرید این نمونه ها کمی در هزینه صرفه جویی کرده و وقت زیادی نیز صرف تمیز کردن وسواسی جای اثر انگشت ها نخواهید کرد.

شیشه ای

جدیدترین طراحی یخچال فریزرها به معنای کنار گذاشتن کامل فلز و ساختن آن ها به تمامی از شیشه است. البته این به معنای پیدا بودن محتوای درون یخچال نیست و می توانید رنگ های مختلفی را انتخاب کنید. جدایی از ظاهر زیبا، یخچال فریزرهای شیشه ای اثر انگشت را خیلی نشان نداده و بیاری کنترل های هوشمندی دارند که در هنگام استفاده روشن می شوند در حالی که در حالت بلااستفاده پنهان می مانند. جنس شیشه ای به معنای صاف بودن کامل جلوی یخچال ، بدون انحنا بوده و خبری از آهنربا در درها نیز نباشد.

مصرف انرژی

یخچال فریزر به طور متوسط ۸ درصد از مصرف الکتریسیته در خانه ها را به خود اختصاص می دهد و به همین دلیل انتخاب یک یخچال فریزر مناسب می تواند هزینه های کلی شما را کاهش دهد. در حالی که یخچال فریزرهای بزرگ تر انرژی بیشتری نسبت به نمونه های کوچکتر مصرف می کنند، میزان مصرف انرژی در قالب ستاره های انرژی به شما کمک می کند که از لحاظ راندمان مصرف یخچال ها را به هم مقایسه کنید. داشتن ستاره های بیشتر به معنای بهتر بودن و راندمان مصرف مناسب تر یک یخچال است.

کمپرسور

کمپرسورها مسئول حفظ دمای داخل یخچال فریزر هستند. یخچال های کوچک معمولاً دارای کمپرسورهای عمومی و معمولی هستند در حالی که یخچال های متوسط و بزرگ از کمپرسورهای اینورتر (inverter) سود می برند. کمپرسورهای معملی با سرعت های بالا شروع به کار کرده و سپس با یک سرعت ثابت به فعالیت ادامه می دهند. بدین ترتیب حتی اگر سرمای داخل یخچال نیز از بین نرود، آن ها با همان سرعت قبلی به کار خود ادامه داده و تنها در صورت رسیدن به دمای تعیین شده و مطلوب خاموش خواهند شد. به همین خاطر است که هر چند وقت یک بار یک صدای «تیک» را از یخچال فریزر خود می شنوید. کمپرسورهای اینورتر اما سازش پذیر هستند و می توانند بسته به میزان دمایی که در درون یخچال مورد نیاز است با سرعت های متفاوتی کار کنند. این کمپرسورها با سرعت های پایین آغاز کرده و تنها زمانی که خروج سرما رخ دهد سرعتشان افزایش پیدا می کند. بدین ترتیب یخچال های دارای کمپرسور اینورتر مصرف بهینه تری دارند.

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

قابلیت ها و ویژگی های اضافی یخچال فریزرها

یخچال فریزرهای مدرن قابلیت ها و امکانات متعددی دارند که زندگی را برای انسان راحت تر ساخته اند.

یخ ساز/ آب سرد کن

یخ ساز و آب سرد کن اغلب در مدل های یخچال ساید بای ساید یافت می شوند و این امکان را فراهم می سازند که بدون باز کردن یخچال به آب سرد و تکه های یخ دسترسی داشته باشید. با فشار دادن لیوان به یک اهرم توکار می توانید آب سرد یا یخ دریافت کنید.

قفسه های شیشه ای تقویت شده

اگر طول عمر یخچال فریزر یکی از نکات مهم برای شماست، همیشه به دنبال یخچال هایی باشید که از قفسه های شیشه ای محکم و تقویت شده استفاده می کنند. این نمونه ها از قفسه های پلاستیکی بادوام تر بوده و وزن بیشتری را می توانند تحمل کنند.

فریزرهای قابل تبدیل

برخی یخچال فریزرها دارای تکنولوژی قابل تبدیل هستند. این یخچال فریزرها زمانی که بخش یخچال شما با کمبود فضا مواجه می شود بسیار بدردتان خواهد خورد. این یخچال ها به شما امکان می دهند که بخشی از فریزر را به یخچال تبدیل کنید.

قفسه های قابل تنظیم

فرض کنید یک کیک بزرگ برای تولد خریده اید و فضای کافی برای قرار دادن آن در داخل یخچال ندارید. قفسه های قابل تنظیم در چنین شرایطی به کمک شما خواهند آمد زیرا می توانید برخی از آن ها را بالاتر یا پایین تر برده و فضای بیشتری از لحاظ ارتفاع ایجاد کنید.

بسته بندی سرمایی (Cool pack)

بسته بندی سرمایی قابلیتی است که امکان سرد نگه داشتن فریزر تا ۱۲ ساعت حتی در صورت قطع شدن برق را فراهم می سازد. یخچال فریزرهای دارای این قابلیت در مناطقی که قطع برق مداوم رخ می دهد بسیار مفید خواهند بود.

تثبیت کننده ولتاژ

اگر در مناطقی زندگی می کنید که تغییر ولتاژ بسیار اتفاق می افتد یخچال فریزری که دارای تثبیت کننده ولتاژ داخلی است بهترین گزینه خواهد بود. این مدل ها می توانند از کمپرسور خود در مقابل تغییرات ولتاژی بالا مراقبت نمایند.

رفع کننده بوی بد

بو برها در واقع همان طور که از اسمشان بر می آید، بوی بد را از یخچال دور می کنند و برای این کار از فیلترهای بسیار قوی سود می برند. این قابلیت اطمینان می دهد که هر بار یخچال را باز می کنید با بوی بدی مواجه نشوید.

یخچال فریزرهای هوشمند

یخچال فریزرهای مدرن با ویژگی ها و قابلیت های هوشمند متعددی مجهز شده اند. همگام سازی با تلفن های هوشمند یکی از این قابلیت هاست اما برخی از نمونه های مدرن خود دارای یک صفحه نمایشگر بسیار بزرگ هستند که وظایف، تقویم ها، تصاویر، ویدیوها و بسیاری اقلام دیگر را در خود دارند.

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

۶ نکته برای بهبود کارآیی یخچال فریزر:

  • یخچال فریزر خود را از منابع گرما دور کنید. با دور نگه داشتن یخچال فریزر از منابع گرمایی مانند، بخاری، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و نور مستقیم خورشید، استفاده از کمپرسور کاهش یافته و در نتیجه هم از طول عمر آن کاسته نشده و هم مصرف برق کمتری خواهید داشت.
  • مواظب غذاهای باقیمانده باشید. بگذارید به دمای اتاق برسند سپس آن ها را در پلاستیک های محافظ یا بسته بندی های خاص پیچیده و سپس در یخچال قرار دهید. این کار باعث می شود که دمای درون یخچال افزایش نیافته و بدین ترتیب فشار کمتری نیز به کمپرسور خواهد آمد.
  • از آب سرد کن و یخ ساز استفاده کنید زیرا با کمتر باز کردن در یخچال و فریزر، کارآیی یخچال را افزایش داده و با کاهش هدر رفت سرما، کار کمتری از کمپرسور خواهید کشید.
  • دمای یخچال را بین ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد و دمای فریزر را بین منفی ۱۵ تا منفی ۱۷ درجه سانتیگراد قرار دهید. این دماهایی است که معمولاً با قرار گرفتن محور دمایی در میانه درجه بندی نشان می دهد و کارآیی یخچال شما را به بالاترین حد خواهد رساند.
  • نظم را در درون یخچال فریزر برقرار کنید. وقتی اقلام درون یخچال مرتب باشند هم ساده تر در دسترس بوده و هم زمان باز ماندن در یخچال نیز کاهش خواهد یافت که انرژی مصرفی را کاهش می دهد.
  • قسمت های بالایی یخچال را از بسته های غلات، نان و غذاهایی که آماده سرو هستند خالی کنید زیرا این آیتم ها گرما را در داخل یخچال گیر می اندازند و باعث می شوند فشار بیشتری به کمپرسور وارد شود.

یخچال فریزر یکی از کاربردی ترین و البته مهم ترین لوازم خانگی بوده و با رعایت برخی نکته های ساده می توان دستکم 10 سال از آن استفاده کرد.

۵ نکته برای افزایش طول عمر یخچال فریزر

  • روکش روی قسمت های مختلف یخچال را از بین نبرید. از استفاده از وسایل تمیز کننده خورنده یا چیزهایی که روی سطح قفسه ها، کشوها و دستگیره ها خراش ایجاد می کنند خودداری کنید. با یک پارچه نرم، مواد شوینده ملایم و کمی جوش شیرین یخچالتان را تمیز کنید.
  • به غذاهای درون یخچال مقداری فضا بدهید. یخچال در حالت پر بودن عملکرد مناسبی دارد اما نه زمانی که غذاهای زیادی را روی هم تلنبار کرده اید و فضای کافی برای گردش هوا وجود ندارد.
  • یخچالتان را سرد نگه دارید. با تمیز کردن عایق درهای یخچال به طور مرتب با آب و صابون، کثیفی و جرمی که از عایق بودن درهای جلوگیری می کند را پاک خواهید کرد. برای امتحان کردن نوارهای عایق در، یک تکه کاغذ را به فضای بین در و بدنه یخچال وارد کنید. اگر تکه کاغذ افتاد زمان جایگزین کردن نوارهای عایق در فرا رسیده است.
  • از رشد کپک و قارچ جلوگیری کنید. درون یخچال خود را با سرکه خالص سفید تمیز کنید تا از رشد باکتری ها جلوگیری کرده باشید. بعد از استفاده از سرکه، سطوح را کامل تمیز کرده و خشک نمایید.
  • سیم پیچی های پشت یخچال را تمیز کنید. یخچال را خاموش کرده، از برق بکشید و به آرامی گرد و خاک روی سیم پیچی کندانسور را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ماشین لباسشویی؛ نکاتی که قبل از خرید باید به یاد داشته باشید

 

منبع: lowes ، pricebaba
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود