ماجرای سلطان موز و واکنش پدر داماد دکتر حسن روحانی به شایعات

ماجرای سلطان موز و واکنش پدر داماد دکتر حسن روحانی به شایعات

در روزهای اخیر افزایش سرسام آور قیمت موز باعث شده این میوه نیز مانند بسیاری از اقلام خوراکی دیگر از سبد مصرف بسیاری از ایرانیان رخت بر ببندد و این بار نام سلطان موز مطرح شود. روزگاری نه چندان دور، موز یکی از معمولی ترین و ارزان ترین میوه ها بود اما اکنون در میوه فروشی ها فقط باید نگاهش کرد و میوه ای فرالاکچری به شمار می آید. فروشندگان علت افزایش قیمت موز را کاهش عرضه اعلام می کنند که باعث افزایش تقاضا و در نتیجه گرانی می شود. اما گفته می شود موز با قیمت هر کیلو ۷۰ سنت وارد می شود که با نرخ دلار روز باید ارزشی برابر با ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان داشته باشد و در نهایت با سود وارد کننده باید حداکثر قیمتی ۲۵ هزار تومانی عرضه شود اما در بازار قیمت آن تا ۶۰ هزار تومان هم دیده شده است.

افزایش سرسام آور قیمت موز باعث شده بسیاری از محمد حسین بهشتی پدر داماد رییس جمهور با عنوان سلطان موز یاد کنند
محمد حسین بهشتی پدر داماد حسن روحانی

در این میان نام پدر داماد حسن روحانی، رییس جمهور، به میان آمده و بسیاری او را سلطان موز نامیده اند. افزایش قیمت موز و مطرح شدن نام پدر داماد حسن روحانی به عنوان یکی از عوامل این گرانی باعث شد تا محمد حسین بهشتی به این شایعات واکنش نشان دهد. بهشتی مدعی شده که «بر اساس تصویب‌ هیئت وزیران، واردات موز در ازای صادرات یک ‌و نیم برابری سیب یا سایر اقلام و مقادیر مشخص شده امکان‌پذیر است؛ لذا به طور مثال، ارز مورد نیاز برای واردات موز از ارز حاصل از یک‌ونیم برابر سیب صادر شده تامین می‌شود تا نه تنها بار ارزی بر کشور تحمیل نکند، بلکه از باغداران و فروش محصولات آنها نیز حمایت گردد». پدر داماد رییس جمهور با اشاره به اینکه حدود نیم قرن است در زمینه صادرات و واردات میوه و سبزیجات فعالیت می کند و ارزهای تعلق گرفته را برای واردات موز استفاد کرده است، می گوید که اشتغال زایی قابل توجهی انجام داده است.

افزایش سرسام آور قیمت موز باعث شده بسیاری از محمد حسین بهشتی پدر داماد رییس جمهور با عنوان سلطان موز یاد کنند
محسن بهشتی داماد رییس جمهور

بهشتی در ادامه می افزاید: «بنده از پیش از انقلاب در بازار میوه فعال بودم. در واقع کارت بازرگانی بنده در سال ۱۳۴۵ صادر شده است. آن زمان هم بنده یکی از افراد مطرح در صنف خودم بودم و به قولی دستمان به دهنمان می‌رسید. کار بنده از ابتدا همین بارفروشی بوده و دو سال نیز اجاره‌داری دشت مغان را انجام داده‌ام. پسر من داماد آقای روحانی است و سابقه دوستی و رفاقت من و آقای روحانی نیز بسیار قدیمی است، بنده با رئیس‌جمهوری از سال ۱۳۵۸ دوست هستیم. فرزندان ما نیز در سال ۱۳۷۰ ازدواج کردند. اما اگر بنا بود سوءاستفاده از این موقعیت شده باشد باید در آن سال‌ها رخ داده بود؛ کما اینکه هر ۴ فرزند من پزشک هستند و با وجود این نسبت فامیلی، هیچگاه تمایلی به حضور در یک ارگان دولتی یا استفاده از امتیازی خارج از آنچه در توان ذاتی خانوادگی ما از پیش از انقلاب وجود داشته، نداشته‌ایم».

افزایش سرسام آور قیمت موز باعث شده بسیاری از محمد حسین بهشتی پدر داماد رییس جمهور با عنوان سلطان موز یاد کنند

پدر داماد حسن روحانی در ادامه با رد کردن شایعات مبنی بر اینکه وی سلطان موز و دارای رانت است، گفت:«خواهش من این است که اگر کسی می‎داند من از رانت استفاده کرده‌ام، مدرکش را به قوه قضائیه اعلام کند تا بدون هیچ اغماضی به آن رسیدگی شود. در حالی به من برچسب سلطان موز می‌زنند که در هفته در نهایت ۵ تریلی واردات موز دارم که از هفته آینده دیگر ندارم». لازم به ذکر است که دکتر محسن بهشتی داماد رییس جمهور بوده که در زمینه پزشکی هسته ای فعالیت داشته و در بیمارستان جم تهران و بیمارستان سنت وینست اتریش مشغول به کار است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود