با کنترل درست و به موقع، می توان سرطان را تشخیص داد

سابقه بیماری سرطان در خانواده نباید نادیده گرفته شود

با کنترل درست و به موقع، می توان سرطان را تشخیص داد

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

طبق آمار آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطانی ، در سال ۲۰۱۸ ، ۱۸ میلیون مورد سرطان روده بزرگ در سراسر جهان گزارش شده است. بر أساس تخمین‌ها این رقم در سال ۲۰۴۰ به ۲۹۵ میلیون نفر در سراسر جهان خواهد رسید. کشیدن سیگار ، مصرف الکل، استرس، چاقی و سابقه سرطان در خانواده نقش بسیار چشمگیری در افزایش میزان سرطان روده بزرگ دارد.

هفتاد درصد موارد سرطان روده بزرگ پس از ۵۰ سالگی تشخیص داده می شود. متخصص گوارش، پروفسور Nurdan Tözün از گروه بهداشت و درمان آجی بادم با تأکید بر این نکته که بخشی از سرطان ها، به ویژه مواردی که در افراد جوان تشخیص داده می شود، با سابقه خانوادگی مرتبط است.

همچنین ایشان معتقد است که در صورت سندرم پولیپوز خانوادگی یا سرطان ارثی روده بزرگ، شروع غربالگری در سنین بالاتر نه تنها از شروع سرطان جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند باعث افزایش  طول عمر بیمار شود.

سرطان‌های روده بزرگ موروثی ممکن است در سنین خیلی کم یا در حدود ۳۰ تا ۴۰ سالگی رخ دهند. با این وجود، خطر سرطان روده بزرگ به طور متوسط در ۵۰ سالگی ایجاد می‌شود و در ۷۰ و ۸۰ سالگی خطر آن افزایش می‌یابد.

با کلونوسکوپی می توان از وقوع سرطان جلوگیری کرد

آزمایش خون مخفی در مدفوع باید به صورت سالانه یا دوسالانه انجام شود. اگر با استفاده از روش‌های دقیق، خون مخفی در نمونه مدفوع تشخیص داده شد، مرحله بعدی کولونوسکوپی است. کولونوسکوپی یک روش بدون درد و بی خطر است. برای پیشگیری اولیه از سرطان روده بزرگ، معمولاً توصیه های زیر ارائه می‌شود :

  • تغذیه سالم (رژیم غذایی غنی از فیبر حاوی غلات، عدم استفاده از گوشت افزودنی و فرآوری شده، ترجیحاً رژیم مدیترانه ای)
  • ورزش منظم
  • اجتناب از الکل و دخانیات و حفظ وزن مطلوب بدن

*یادآوری این نکته ضروری است که اثرات محافظتی آسپرین، کلسیم و مکمل های غذایی هنوز مورد بحث و تحقیق است.

از غربالگری نباید ترسید

پروفسور باکا با بیان اینکه بیماران ممکن است از انجام کولونوسکوپی و گاستروسکوپی خودداری کنند، تأکید دارد که برخی از مشکلات مانند درد معده ممکن است از طرف بیماران نادیده گرفته شود. اما باید به این دردها توجه کرد. بررسی علت اصلی این علائم به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند. در غیر این صورت، احتمال جراحی در بیماران مبتلا به سرطان در مرحله پیشرفته از بین می رود. بنابراین، نباید از کولونوسکوپی و گاستروسکوپی ترس داشت و انجام این روش در هر زمان ضروری و بسیار مهم است.

کدام معاینات برای کدام سرطان انجام می شود؟

سرطان روده بزرگ: غربالگری برای همه زنان و مردان در محدوده سنی ۵۰ تا ۷۵ سال ضروری است. غربالگری با توجه وضعیت بیمار و ریسک در سن ۷۶ تا ۸۵ سالگی برنامه ریزی می شود، بعد از ۸۵ سالگی این غربالگری دیگر انجام نمی‌شود.  کولونوسکوپی به برداشتن پولیپ و معاینه پاتولوژیک آن نیز کمک می کند.

سرطان دهانه رحم: سرطان دهانه رحم با آزمایش PAP اسمیر در زنان ۲۱ تا ۶۵ سال غربال می شود. این آزمایش می تواند در فواصل سه تا پنج ساله تکرار شود و ممکن است خطر مرگ را تا ۶۰درصد کاهش دهد.

سرطان پستان: غربالگری خانمهایی که ۵۰ تا ۷۵ سال دارند با ماموگرافی هر سال یا هر دو سال یکبار بسیار مهم است. علاوه بر ماموگرافی سونوگرافی پستان نیز باید انجام گیرد.

سرطان پروستات: با PSA می توان سرطان پروستات را غربال کرد.

مشاوره با تیم آجی بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی‌ خدمات پزشکی را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM  با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید. آنها به فارسی پاسخگوی شما خواهند بود.

راه‌های ارتباطی
ایمیل: KDAF@acibadem.com
تلگرام: acibadem_iran@
واتس اپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

دیجیاتو
بدون نظر

ورود