ارتش آمریکا در حال ساخت قویترین لیزر دنیا

ارتش آمریکا در حال ساخت قویترین لیزر دنیا

ارتش آمریکا در حال توسعه قویترین لیزر دنیا است که میلیون ها بار از سیستم فعلی قوی تر خواهد بود.

بیشتر سلاح های لیزری یک پرتو مستقیم را تا وقتی که هدف ذوب شده یا آتش بگیرد شلیک می کنند. اما لیزر تاکتیکی فوق کوتاه پالسی ارتش می تواند انفجارهای کوچک و به شکل پالس ایجاد کند.

قوی ترین لیزر دنیا برای رسیدن به یک تراوات در ۲۰۰ فمتوثانیه (برابر با ۱۵۱۰ ثانیه) طراحی شده و با بیشترین حد توان سیستم های کنونی که ۱۵۰ کیلووات است مقایسه می شود. در این مقدار زمان بسیار کم نیز این لیزر می تواند سطح یک هواپیمای بدون سرنشین را به طور کامل تبخیر کند.

قویترین لیزر دنیا

گفته می شود با هر بار شلیک این لیزر، سیستم های الکترونیکی نزدیک محل شلیک دچار اختلال می شوند و اگر انسان در مجاورت آن باشد می تواند دچار صدمات مختلفی از جمله مشکلات پوستی و نابینایی دائمی شود.

ارتش آمریکا برنامه ریزی کرده که نمونه اولیه واقعی این لیزر را تا اوت سال ۲۰۲۲ رونمایی نماید. همچنین ارتش آمریکا سرمایه گذاری کلانی در سلاح های لیزری خود انجام داده که هدف از آن ها از بین بردن هواپیمای بدون سرنشین، خمپاره و موشک دشمن از فاصله دور و بدون تلفات جانی است.

این نوع لیزر می تواند باعث سوختن و ذوب و داغ شدن بیش از حد حسگرهای نوری شود. نمونه اولیه ساخته شده از این لیزر می تواند در هر ثانیه ۲۰ تا ۵۰ پالس یا ۲۰ تا ۵۰ وات تولید کند که ۱۰ برابر از یک لامپ LED بیشتر است.

قویترین لیزر دنیا

ارتش آمریکا امیدوار است سلاحی در اختیار داشته باشد که قابلیت از کارت انداختن حسگرهای دشمن، تولید موج های انفجار قدرتمند و مسدود کننده سیستم های الکترونی را داشته باشد.

صحبت در مورد سلاح های لیزری به دهه ۸۰ میلادی و ایده رونالد ریگان در مورد استفاده از استراتژی های استفاده شده در سری جنگ ستارگان باز می گردد.

در دولت ترامپ، ارتش آمریکا استراتژی جدیدی را در رابطه با ضرورت سرعت بخشیدن به فرایند ساخت نمونه اولیه تسلیحاتی از قبیل لیزر را در پیش گرفت تا این تسلیحات هر چه سریعتر وارد فاز استفاده عملیاتی شوند.

در ماه اکتبر شرکت بوئینگ و جنرال اتمیکس از همکاری در ساخت لیزر هایی با قابلیت شلیک به موشک های در آسمان خبر دادند.

نیروی دریایی این کشور همچنین در حال توسعه لیزرهایی با قدرت متوسط است که “لیزر پرانرژی” نامیده شده، می توانند به ۶۰ کیلو وات برسند و روی انواع مختلفی از کشتی های بزرگ مانند ناوشکن ها نصب شوند.

سیستم لیزر پرانرژی به پرتوهای ۱۰۰ کیلوواتی مجهز شده که می تواند تا ۲۵۰ کیلووات نیز افزایش یابد و در حوزه دفاع هوایی و موشکی استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که باید در مورد ناوشکن های پنهانکار و پیشرفته کلاس «USS Zumwalt» بدانید

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود