روستایی در نپال که ساکنان آن فقط یک کلیه دارند

روستایی در نپال که ساکنان آن فقط یک کلیه دارند

از ۷۵ خانواده این روستا، حداقل یکی از اعضای خانواده یکی از کلیه‌های خود را فروخته است. هوکسه، روستایی کوچک واقع در شرق کاتماندو، پایتخت کشور نپال است که به خانه‌های خشتی موجود در آن معروف است. کار در مزارع کوچک این روستا حقوقی معادل ۲ دلار در روز را برای اهالی این منطقه به همراه دارد به همین دلیل این روستاییان هر روز برای کار کردن به شهر رفت و آمد می‌کنند. اما این روستای کوچک علاوه بر ظاهر معمولی آن یک حقیقت ناراحت کننده و تاریک در خود دارد.

داستان از آن جایی شروع شد که قاچاقچیان اعضای بدن طی یک دهه به طور معمول به روستاهای کوچکی مانند هوکسه سر می‌زدند. آن‌ها سعی داشتند ساکنان فقیر و تحصیل نکرده را فریب داده و برای سرقت اعضای بدنشان آن‌ها را به جنوب هند بفرستند. یکی از ترفندهای آن‌ها این بود که از سادگی این مردم سو استفاده کنند و به آن‌ها بگویند جای کلیه برداشته شده، دوباره کلیه‌ای رشد خواهد کرد! برخی از قربانیان این جنایت، ربوده شده و مجبور به از دست دادن عضوشان شدند و بعضی دیگر بدون اطلاع از این که چه کاری قرار است انجام شود با پای خود به اتاق عمل رفته و کلیه‌شان را از دست دادند.

بعضی از این روستاییان نیز که از خطرات از دست دادن عضو آگاه بودند بخاطر بدست آوردن یک قطعه زمین و ساخت خانه خوب در آن به این کار روی آوردند. کلاهبرداران کلیه‌های این روستاییان را در ازای ۲۲۰ دلار از آن‌ها سرقت می‌کردند و به قیمت گزاف ۹۰۰۰ دلار به گیرندگان دیگر می‌فروختند. طبق نظر سازمان جهانی بهداشت سالانه ۱۰ هزار عمل پیوند عضو در بازار سیاه و سرتاسر دنیا انجام می‌شود و ۹۰۰ میلیون دلار سود به حساب دلالان واریز کند.

در هوکسه اوضاع به این شکل است که یا افراد خودشان کلیه‌شان را از دست داده‌اند یا یکی از افراد خانواده‌شان کلیه‌اش را از دست داده است. اکثر افرادی که با یک کلیه زندگی می‌کنند باید وضعیت بدن و کارکرد کلیه آن‌ها بطور منظم معاینه شود. اما احتمالا ساکنان روستای هوکسه این کار را هم بخاطر عدم دانش در حوزه پزشکی و سلامت و هم هزینه‌های آن انجام نمی‌دهند. متاسفانه تنها افرادی که توانستند از این راه پول حسابی به جیب بزنند دلال‌ها و واسطه‌هایی بودند که از اعضای بدن مردم نپال نهایت بهره را بردند.

اما این داستان ناراحت کننده همینجا به پایان نمی‌رسد. زلزله‌ی‌ ۷.۹ ریشتری در سال ۲۰۱۵ و در حدود ۲۹ کیلومتری جنوب شرقی لامجونگ نپال و در عمق ۱۵ کیلومتری سطح زمین رخ داد و حتی باعث سقوط بهمن در کوه اورست شد. این بزرگترین زلزله پس از زلزله سال ۱۹۳۴ در نپال بود. حادثه رخ داده تلفات بسیار زیادی داشت که علاوه بر کشور نپال، شامل آن‌سوی مرزها یعنی هند و چین هم می‌شد. به هر طریق این زلزله بزرگ صدمات بسیار زیادی به خانه‌ها و ساختمان‌ها، مخصوصا از نوع قدیمی آن‌ها زد. خیل عظیمی از مردمان این روستا نیز از این بابت مجبور به فروش کلیه خود شدند تا بتوانند خسران مالی مانند از دست دادن خانه و زندگی خود در سال ۲۰۱۵ را جبران کنند.

بیشتر بخوانید:

۱۰ عادت به ظاهر ساده ای که برای کلیه ها بسیار مضر هستند

سنگ کلیه و روش های پیشگیری از آن

منبع: historyofyesterday
دیجیاتو
بدون نظر

ورود