افزایش شانس بهبودی در سرطان معده با درمان ایمونوتراپی

افزایش شانس بهبودی در سرطان معده با درمان ایمونوتراپی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به رغم اینکه سرطان معده از لحاظ شایع بودن در رتبه پنجم در جهان قرار دارد. این بیماری  دومین جایگاه را در میان انواع سرطان از لحاظ علت مرگ و میر  به خود اختصاص می‌دهد.

تقریباً یک میلیون نفر سالانه در سراسر جهان به سرطان معده مبتلا می‌شوند و از این تعداد، در حدود ۷۸۰ هزار نفر به‌دلیل سرطان معده جان خود را از دست می‌دهند. مهمترین علت  بالا بودن تعداد مرگ و میر در این نوع سرطان عدم وجود علائم در مراحل اولیه، تشخیص دیر هنگام  آن و همچنین ناآگاهی از عوارضی است که هنگام رشد تومور به‌ وجود می‌آیند. اکثر بیماران علایم آن را با سوءهاضمه اشتباه می‌گیرند. خوشبختانه در سالهای اخیر، اخبار امیدوارکننده در رابطه با نتایج آزمایشات با تاثیرات ایمونوتراپی و اثرات ضد سرطانی آن انتشار یافته است.

طبق مطالعات اخیر، روش ایمونوتراپی پیشرفت بیماری سرطان معده را به تاخیر می‌اندازد. بنابراین با کوچک کردن تومور در بیماران مبتلا به سرطان معده، باعث افزایش طول عمر بیمار می‌شود. همچنین، در این روش به دلیل نبود عوارض جانبی شدید، کیفیت زندگی بیمار را نیز بهبود می‌بخشد.

پروفسور “فیصل دان” متخصص انکولوژی (سرطان شناسی) از بیمارستان آجی بادم بر این باور است که به لطف پیشرفت‌های اخیر در زمینه درمان سرطان معده، نه تنها کیفیت زندگی بیماران افزایش یافته، بلکه طول عمر بیماران نیز افزایش می‌یابد. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که مانند همه سرطان‌ها، تشخیص به موقع برای درمان سرطان معده بسیار مهم است.

از عواملی که ریسک سرطان معده را افزایش می‌دهد، می‌توان به عفونت هلیکوباکتر پیلوری، سیگار کشیدن، الکل، چاقی، غذاهای خیلی شور، مواد نگهدارنده خاص مواد غذایی، غذاهای سرخ شده و عوامل ژنتیکی اشاره کرد.

پروفسور فیصل دان تأکید می‌کند که با کاهش این عوامل ممکن است تا حدی از سرطان معده جلوگیری کرد. سرطان معده در اکثر کشورها معمولاً در مراحل آخر تشخیص داده می‌شود و تنها یک سوم بیماران در مراحل اولیه شناسایی می‌شوند. دلایل تشخیص در هنگام عبارتند از: این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نمی کند. سرطان معده علائم خاصی ندارد و روش های غربالگری به ندرت استفاده می‌شوند. از این نظر، می‌توان گفت که سرطان معده به طرز موذیانه‌ای پیشرفت می‌کند” همچنین  پروفسور فیصل دان متخصص انکولوژی اضافه کرد: شکایات ناشی از پیشرفت تومور را نباید نادیده گرفت و حتما باید  در صورت بروز هر یک ار ۶ علامت زیر به سرعت به پزشک مراجعه کرد. این علایم عبارتند از : “حالت تهوع و استفراغ مداوم ، درد طولانی مدت معده ، به سرعت احساس سیری کردن ، خون در استفراغ ، مشکل در بلع و کاهش وزن.

درمان بسته به مرحله بیماری برنامه ریزی می شود

پروفسور فیصل دان معتقد است که موفقیت در درمان سرطان معده به میزان قابل توجهی با توجه به مرحله تشخیص سرطان بستگی دارد. ایشان با بیان اینکه روش درمان در مراحل مختلف ممکن است متفاوت باشد، استفاده از روش جراحی را بهترین روش درمان سرطان معده معرفی کرده‌اند. اما این روش بیشتر در مراحل اولیه بیماری می‌تواند مفید باشد.

با این حال، تهاجم عمقی به دیواره معده یا وجود تومور در غدد لنفاوی اطراف، نیاز به درمان‌های دارویی قبل و بعد از عمل دارد. همچنین، شیمی درمانی در بعضی از بیماران با رادیوتراپی همراه است. اما شیمی درمانی ممکن از اثربخشی کافی در بعضی بیماران را نداشته باشد.

پروفسور فیصل دان می‌گوید که اگر بیماری علاوه بر غدد لنفاوی واقع در اطراف معده، به قسمت های دور بدن نیز سرایت کند، درمان‌های معمول بیشتر شامل روش‌های دارویی مانند شیمی درمانی، داروهای هدفمند و ایمونوتراپی می‌شود.

نتایج چشمگیر در درمان ایمونوتراپی!

همانند پیشرفت روش‌های درمان در اکثر سرطان‌ها، پیشرفت در داروهای هدفمند و ایمونوتراپی که اخیراً با شیمی درمانی ترکیب شده اند، جامعه پزشکی را در رابطه با درمان سرطان معده امیدوارتر کرده است. ایمونوتراپی به روش های درمانی اطلاق می شود که از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می‌کند، رشد آنها را کنترل می کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن آنها را از بین می برد. برخلاف سایر درمان های ضد سرطان که تاثیر مستقیم بر سلول سرطانی دارند، ایمونوتراپی سیستم ایمنی را فعال کرده و قدرت حمله به تومور را افزایش دهد.

امروزه، کارایی ایمونوتراپی، به تنهایی و همراه با شیمی درمانی، در درمان سرطان معده به صورت جدی مورد بررسی قرار می‌دهند. نتایج این آزمایشات چندین سال است که در جلسات درمان صورت می‌گیرد.

اخیرا، در کنگره ای که توسط انجمن انکولوژی اروپا (ESMO) در سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، گزارش شده است که در صورت ترکیب شیمی درمانی و ایمونوتراپی پیشرفت بیماری به تاخیر می‌افتد. بنابراین با کمک به کوچک شدن تومور، بهبودی را در بیماران مبتلا به سرطان معده افزایش می دهد.

پروفسور فیصل دان تاکید دارد که این پیشرفت در درمان سرطان معده، بسیار چشمگیر است، همچنین او می گوید: اگرچه این روش درمان روش ۱۰۰ درصدی نیست، اما بر اساس نتایج مطالعه، بیماران به درمان پاسخ می‌دهند. آزمایشات خاصی به ما کمک می کند تا پیش بینی کنیم کدام بیماران کاندید مناسبی برای ایمونوتراپی هستند. بر اساس نتایج قابل توجهی که در مطالعات علمی نشان داده شده است، تمام بیماران مبتلا به سرطان معده میتوانند از نظر درمان به روش ایمونوتراپی مورد ارزیابی قرار گیرند.

مشاوره با تیم آجی بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی‌ خدمات پزشکی را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

 

راه‌های ارتباطی

ایمیل: KDAF@acibadem.com

تلگرام: @acibadem_iran

واتساپ:  ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

دیجیاتو
بدون نظر

ورود