بررسی اجمالی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که منجر به کشته شدن حدود ۳ هزار نفر شد

بررسی اجمالی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که منجر به کشته شدن حدود ۳ هزار نفر شد

بیست و یک سال پیش یعنی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در یک حمله انتحاری، برجهای دوقلو مرکز تجارت جهانی در نیویورک و همچنین ساختمان پنتاگون مورد حمله انتحاری القاعده قرار گرفت.

حمله و قربانی های آن

در صبح آن روز، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری را به مقصد ساحل غربی ربودند. هواپیمارباها، دو هواپیما را در فاصله‌ های زمانی گوناگون، تعمدا به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک کوبیدند.

در حملات یازده سپتامبر 2001 دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟

پس از کوبیده شدن هواپیماها به برج های دوقلو، هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به طور کامل ویران شدند و آسیب‌ های بسیاری به ساختمان‌ های اطراف وارد کردند.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد.

در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ ها حضور داشتند، کشته شدند. شمار کشته شدگان این حملات، با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا، ۲٬۹۹۳ تن اعلام شد.

بیش‌تر کشته شدگان این حمله‌ ها مردم عادی بودند، که ملیت آن‌ ها از ۹۰ کشور گوناگون جهان بود.

بد نیست اشاره کنیم که ۳۴۳ تن از کشته شدگان، آتش نشان های نیویورکی، ۲۳ نفر ماموران پلیس شهری و ۳۷ تن نیز افسران پلیس نیویورک بودند.

در حملات یازده سپتامبر 2001 دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟

میانگین سن کشته شدگان بین ۲ تا ۸۵ سال اعلام شده است و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از قربانی ها مرد بوده اند.

در حملات یازده سپتامبر 2001 دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟

به دنبال حمله پنتاگون، ۱۸۴ نفر شهروند عادی و مسافران هواپیما و در پنسیلوانیا، ۴۰ نفر از مسافران و خدمه پرواز ۹۳ در نتیجه سرنگونی هواپیما جان خود را از دست دادند.

گفته می شود دلیل سرنگونی هواپیمای چهارم این بوده که مسافران سعی در بازپس گیری کنترل هواپیما از دست ربایندگان داشته اند.

تا ماه اوت سال جاری میلادی، بقایای جسد حدود ۶۰ درصد از قربانیان این حادثه یعنی ۱۶۴۱ نفر شناسایی و کشف شده است.

همچنین لازم است اشاره کنیم که در روز شانزدهم مرداد ۱۳۹۶، بقایای جسد یکی دیگر از قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج های تجارت جهانی در نیویورک بعد از ۱۶ سال شناسایی شد.

به گفته دفتر پزشکی قانونی شهر نیویورک این قربانی که مرد بوده، ۱۶۴۱ امین نفری است که از میان ۲۷۵۳ نفری که در آن حمله به برج های دوقلو کشته شدند شناسایی می شود. پیش از آن، آخرین موردی که یکی دیگر از قربانیان حمله مورد بحث شناسایی شده بود، در ماه مارس ۲۰۱۵ بوده است.

تایم لاین حادثهٔ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ 

۸:۴۶ صبح به وقت محلی – پرواز شماره ۱۱ شرکت هوایی امریکن ایرلاینز، بوئینگ ۷۶۷، (از مبدا بوستون به مقصد لس آنجلس): به برج شمالی مرکز تجارت جهانی در نیویورک اصابت کرد.

۹:۰۳ صبح به وقت محلی – پرواز شماره  ۱۷۵ شرکت یونایتد ایرلاینز، بوئینگ ۷۶۷، (از مبدا بوستون به مقصد لس آنجلس): به برج جنوبی مرکز تجارت جهانی در نیویورک اصابت کرد.

۹:۳۷ صبح به وقت محلی – پرواز شماره ۷۷ شرکت آمریکن ایرلاینز، بوئینگ ۷۵۷، (از مبدا ویرجینیا به لس آنجلس): به ساختمان پنتاگون در واشنگتن کوبیده شد.

۹:۵۹ صبح به وقت محلی – برج جنوبی مرکز تجارت جهانی در عرض ۱۰ ثانیه به طور کامل فروریخت.

۱۰:۰۳ صبح به وقت محلی – پرواز شماره ۹۳ شرکت یونایتد ایرلاینز، بوئینگ ۷۵۷، (از مبدا نیوآرک، نیوجرسی به مقصد سن فرانسیسکو) در زمینی در نزدیکی سانکسویل در پنسیلوانیا سقوط کرد.

۱۰:۲۸ صبح به وقت محلی – برج شمالی مرکز تجارت جهانی به طور کامل فرو ریخت. فاصله زمانی میان نخستین حمله و فروپاشی هر دو برج دو قلوی مرکز تجارت جهانی ۱۰۲ دقیقه بود.

۱۳ دسامبر سال ۲۰۰۱: دولت وقت آمریکا، صدای ضبط شده ای را منتشر کرد که در آن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، مسوولیت این حملات را به عهده گرفته بود.

۱۸ دسامبر ۲۰۰۱: کنگره آمریکا مصوبه ای را تایید کرد که به موجب آن به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می داد تا طرح «قانون میهن‌پرستی آمریکا» را تصویب نماید.

دسامبر ۲۰۰۱ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۰۴: صندق جبران خسارت در حال بررسی گزارشات و ادعاهای مرگ و جراحت افراد از سوی خانواده هایشان بود. مردم تا ۲۲ دسامبر ۲۰۰۳ در حال ثبت نام برای دریافت خسارت بودند.

۲۴ می ۲۰۰۷: دکتر چارلز اس هیرش، رئیس انجمن پزشکی نیویورک مرگ یک تن به نام «فلیسیا دان جونز» در سال ۲۰۰۲ را ناشی از قرارگرفتن در برابر گرد و خاک به‌وجودآمده از ویرانی دو برج اعلام نمود.

۱۹ جولای ۲۰۰۷: بقایای جسد سه تن دیگر کشف و شناسایی شد. در این زمان هنوز هویت ۴۱ درصد از کشته شدگان معلوم نبود.

۱۷ ژوئن ۲۰۱۱: سازمان پزشکی نیویورک اعلام کرد که مرگ جری بورگ در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۰ در نتیجه استنشاق مواد سمی ناشی از گرد و غباری بوده است که در اثر ویرانی برج های دوقلو به وجود آمده است.

۱۰ می ۲۰۱۴: بقایای اجسادکشته شدگانی که هویت آن ها کشف نشد به محل مرکز تجارت جهانی برگردانده شده و در مرکز پزشکی قانونی نیویورک نگهداری شدند.

۷ اوت ۲۰۱۷: مرکز پزشکی قانونی شهر نیویورک با کمک یک فناوری جدید دی ان ای، موفق به شناسایی جسد یکی دیگر از قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شد.

خسارات اقتصادی حملات ۹/۱۱

۵۰۰ هزار دلار: مبلغ حدودی برای برنامه ریزی و اجرای حمله

۱۲۳ میلیارد دلار: مبلع حدودی خسارت های مالی در طول ۲ تا ۴ هفته پس از حمله به مرکز تجارت جهانی و همچنین کاهش مسافران هوایی تا چندین سال پس از آن

۶۰ میلیارد دلار: هزینه حدودی خسارات وارده به مرکز تجارت جهانی و ساختمان های پیرامون آن

۴۰ میلیارد دلار: ارزش تمهیدات ضدتروریستی که توسط مجلس آمریکا به تصویب رسید.

۱۵ میلیارد دلار: کمک مجلس به شرکت های هواپیمایی آسیب دیده

۹.۳ میلیارد دلار: خسارات بیمه پس از حملات ۹/۱۱

در آخر هم بد نیست بگوئیم که آمار کشته شدگان به طور دقیق به شرح زیر است:

  • ۲۶۰۲ نفر در برج‌ های مرکز تجارت جهانی
  • ۸۸ نفر: پرواز شماره ۱۱ آمریکن
  • ۵۹ نفر: پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد
  • ۵۹ نفر: پرواز شماره ۷۷ آمریکن
  • ۴۰ نفر: پرواز شماره ۹۳ یونایتد
  • ۱۲۵ نفر در پنتاگون

حادثهٔ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱  را می توان بزرگ‌ ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به‌شمار آورد که پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعهٔ جهانی به دنبال داشته‌ است.

منبع: cnn ، usatoday
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • siamak شهریور ۲۱, ۱۳۹۶

    اینا همش برنامه صهیونیسم بود و همش از قبل برنامه ربزی شده بود می تونید توی یوتیوب سرچ کنید و ببینید و حتی ۴۰% مردم آمریکا این حادثه رو تروریستس نمی دونن و…. بهتره برید سرچ کنید و ببینید

    • سلیم شهریور ۲۰, ۱۴۰۰

      اینکه ریشه اصلی تفکر پشت این عملیات از کجا بوده رو نمی دونم (شاید خود القاعده بوده شاید هم واقعا سیاستهای پیچیده ای پشتش بوده) ولی تا وقتی گروههای تروریستی اسلامگرای احمقی مثل القاعده و داعش و … وجود داره و بوجود میاد نیازی نیست کس دیگه ای دست خودش رو آلوده کنه. در واقع اعتقادات اعضای این گروهها و پول دوستی و قدرت طلبی و حماقت سرانشون باعث شده در دنیای امروز کثیفترین کارها به دست اونها انجام بشه که شاید خیلیهاش هم در راستای سیاستهای پیچیده یک عده دیگه باشه.

      • مهدی شهریور ۲۰, ۱۴۰۰

        ۷۱)درود! شما جنگاوران دوقلوی اطراف ارکان جهان! چرا که زمان شما نزدیک، در دسترس است (برجهای دوقلو)
        ۷۳)برگ ها را از راست به چپ و از بالا به پایین بچسبان: سپس آگاه باش (ماجرای دلار و ۱۱ سپتامبر)
        اینا رو یه شیطون پرست ادعا کرده که خود شیطان بهش وحی کرده توی سال ۱۹۰۴ اسم کتاب هم هست شریعت آلیستر کرولی

    • خسته شهریور ۲۰, ۱۴۰۱

      همون ۴۰% فکر میکنن خورشید دور زمین میچرخه.سطح سواد آمریکایی ها رو خیلی دست بالا گرفتی.

  • Hesam شهریور ۲۱, ۱۳۹۶

    خودشون خودشونو زدن تا بیان عراق و افغانستان رو بگیرن و ایرانو محاصره کنن

  • هما مهر ۳۰, ۱۴۰۱

    دنیا۱خروریستی به جز دنیای صهیونیست به رهبری امریکا و اسراییل نداره القاعده و داعش و هر تروریستی در دنیا هم از تربیت شدگان و از سرمایه های خودشان هستند …

  • هما مهر ۳۰, ۱۴۰۱

    دنیاتروریستی به جز دنیای صهیونیست به رهبری امریکا و اسراییل نداره القاعده و داعش و هر تروریستی در دنیا هم از تربیت شدگان و از سرمایه های خودشان هستند …چرا اینهمه مغز شویی می کنید

  • نویگیر فروردین ۱۱, ۱۴۰۲

    که اینطور ……