جزئیات و تصاویر نسل جدید اسکناس‌ها در ایران

جزئیات و تصاویر نسل جدید اسکناس‌ها در ایران

ماه‌های آخر سال گذشته بانک مرکزی از اسکناس‌های جدیدی رونمایی کرد. تغییرات قابل توجهی در این اسکناس‌ها به وجود آمده که یکی از آن‌ها کم رنگ شدن ۴ صفر نسبت به بقیه ارقام درج شده روی اسکناس هستند. به این ترتیب بانک مرکزی در آستانه سال جدید از اسکناس‌های ۱، ۲، ۵ و ۱۰ هزار تومانی و ایران چک ۱۰۰ هزارتومانی رونمایی کرد. کم رنگ شدن صفرها از این بابت است که واحد پول از ریال به تومان در حال گذار است و باید کم کم منتظر تغییرات دیگری نیز باشیم.

از تغییرات نسل جدید اسکناس‌ها می‌توان به درج طرح‌های مذهبی، فرهنگی، هنری و تاریخی روی آن‌ها اشاره کرد. برای مثال بر روی اسکناس ۱۰۰۰ تومانی از طرح آرامگاه بوعلی سینا، اسکناس ۲۰۰۰ تومانی از طرح مقبره الشعرا تبریز، ۵۰۰۰ تومانی از طرح آرامگاه حافظ و روی ایران چک ۱۰۰ هزارتومانی نیز از طرح تخت جمشید استفاده شده است.

از خصوصیات امنیتی این اسکناس‌ها می‌توان به واترمارک سه بعدی، تصویر طرح مخفی، چاپ برجسته، نخ امنیتی هولوگرافیک، نخ امنیتی پنهان و شماره سریال اشاره کرد. نخ امنیتی هولوگرافیک و پنهان در مقابل نور به صورت رنگارنگ دیده می‌شوند که متن I.R.IRAN نیز در آن‌ها قابل مشاهده است. همچنین با چاپ برجسته می‌توان به راحتی و با لمس اسکناس از رقم آن خبردار شد. در این اسکناس‌ها از فلوئورسنت نامرئی نیز استفاده شده که وقتی در زیر نور ماورالبنفش قرار می‌گیرند، پدیدار می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های این اسکناس‌ها می‌توان به این اشاره کرد که آن‌ها همگی در یک اندازه هستند و در مقابل اسکناس‌های قدیمی سایز کوچکتری دارند.

مجلس در اردیبهشت ۱۳۹۹ کلیات لایحه حذف ۴ صفر و تبدیل پول ملی از ریال به تومان را تصویب کرد. در این لایحه هر تومان معادل ۱۰ هزار ریال قرار گرفت. رئیس بانک مرکزی نیز گفت اجرای این طرح به ۲ تا ۵ سال زمان نیاز دارد. اهداف این کار بجز حذف صفرها و تغییر واحد پول، افزایش امنیت، کارایی و کاهش هزینه‌های تولید بیان شده است.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود