کرونای هندی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

کرونای هندی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

پس از چند ماه گذشتن از پیدایش کرونای انگلیسی حال اخبار از شیوع جهش جدید و دو گانه از کرونا در کشور هندوستان می‌دهد. گفته می‌شود کرونای هندی شدت بیشتری داشته و سرایت پذیری قوی‌تری هم دارد. کرونای هندی ترکیبی از دو جهش E484Q و L452R را در خود دارد که باعث شده ویروس عفونت بیشتری داشته باشد و بر بتواند بر آنتی‌بادی‌ها غلبه کند. میزان آمار و ابتلای کرونا ویروس در هند نیز به همین دلیل زیاد شده و میزان سرایت علاوه بر افراد آسیب پذیر به جوان‌ها هم رسیده و به همین دلیل شمار قربانیان هر روز بیشتر از قبل می‌شود.

شایع‌ترین علائم ویروس کرونا، تب، سرفه، بی‌حالی و خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی است که در نوع هندی آن کمبود اکسیژن نیز به آن اضافه شده که علائمی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه را به همراه دارد. علاوه بر جهش دو گانه نشانه‌هایی از جهش سه‌ گانه نیز در دهلی، بنگال غربی و مهاراشترا پیدا شده است. این نمونه جدید به B.1.618 مرسوم بوده و از ترکیب سه نوع کرونا ویروس تشکیل شده که آن را نسبت به ویروس‌های قبلی بسیار کشنده‌تر می‌کند. جهش L452R برای اولین بار در آمریکا و اروپا و جهش E484Q برای اولین بار در آفریقای جنوبی و برزیل دیده شده بود. متاسفانه جهش دو گانه ویروس هندی حامل هر دوی این‌‎ها می‌باشد.

کرونا در هند به بدترین شکل ممکن در حال جولان دادن است و این کشور هر روز در زمینه تعداد مبتلایان رکورد تازه‌ای می‌زند. در روز شنبه ۳۴۶ هزار نفر در یک شبانه روز بیمار کووید-۱۹ در هند شناسایی شد. گفته می‌شود شیوع بسیار زیاد و بالای کرونا در هند به دلیل ویروس جهش یافته است. گفته می‌شود این ویروس قابلیت دور زدن آنتی بادی‌های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن و یا واکسن را داشته و به همین دلیل می‌تواند با سرعت زیادی در بدن پخش شود.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگویی اعلام کرد هنوز این نوع جهش یافته در ایران شناسایی نشده است اما انتظار می‌رود که این ویروس در کشورمان شیوع پیدا کند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در گفتگویی اعلام کرد که ویروس غالب در کشور ما فعلا ویروس انگلیسی است که سرعت سرایت بیشتری دارد و جوانترها را نیز بیشتر درگیر می‌کند. اما نوع هندی این ویروس از دو ویروس قبلی خطرناک‌تر است و میزان سرایت و مرگ میر بالاتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان در یک قدمی ساخت قرص ضد کرونا

عوارض جانبی تزریق واکسن کرونا چیست و چرا نباید نگران آن ها بود؟

یک نظر

ورود

  • پری اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰

    پس این حکومتی ها چه غلطی میکنن؟؟؟ خودتوشون فایرز زدن با کمال وقاحت میگن کرونای هندی امروز فردا میاد! عوضیا