تست‌ های پزشکی که زنان باید به صورت دوره ای انجام دهند

تست‌ های پزشکی که زنان باید به صورت دوره ای انجام دهند

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سالم ماندن کار خیلی سختی نیست، اما نیاز به دقت و هوشیاری زیادی دارد. آزمایشات غربالگری به شما کمک می‌کند تا نسبت به بدن‌تان آگاه باشید و بتوانید بیماری‌هایتان را در مراحل اولیه تشخیص دهید و کنترل کنید.

آزمایشات غربالگری زنان با افزایش سن تغییر‌‌‌ می‌کند. ما در این مقاله مهم‌ترین تست های پزشکی که زنان باید به صورت دوره ای انجام دهند را بررسی می‏کنیم.

معاینه لگن و تست پاپ اسمیر

زنانی که رابطه جنسی دارند باید هر ۳ سال یک‌بار تست پاپ اسمیر بدهند. پاپ اسمیر آزمایشی برای تشخیص نشانه‌های سرطان دهانه رحم است. همچنین زنان باید بر اساس عوامل خطر فردی و توصیه‌های سنی از نظر بیماری‌های مقاربتی (STD) آزمایش شوند.

غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان سینه شامل معاینات بالینی و ماموگرافی است. اگر اعضای خانواده شما مبتلا به سرطان پستان هستند، پزشک شما را بررسی می‌کند تا ببیند در معرض این بیماری قرار دارید یا خیر.

معاینات بدنی

معاینات روتین بدنی هم یکی دیگر از تست‌هایی است که باید سالانه انجام دهید. این آزمایش شامل بررسی قد، وزن و شاخص توده بدن  (BMI)است. همچنین پزشک ممکن است در مورد موارد زیر از شما سوال کند:

  • افسردگی
  • مصرف الکل و مواد مخدر
  • مصرف سیگار
  • رژیم و ورزش
  • سابقه واکسیناسیون

تست کلسترول

زنان ۲۰ سال به بالا اگر در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب قرار بگیرند، باید سطح کلسترول و تری گلیسیریدشان بررسی کنند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند زنان با شروع ۲۰ سالگی هر چهار تا شش سال و پس از ۴۵ سالگی به صورت سالانه باید غربالگری کلسترول را انجام بدهند.

غربالگری فشار خون

اگر فشار خون شما از ۱۴۰ روی ۹۰ بالاتر باشد، شما جزو افراد با فشار خون بالا شناخته می‎شوید. از آنجا که فشار خون بالا‌‌‌ می‌تواند عوارض دیگری را به دنبال داشته باشد، چنان‌چه فشار خون شما ۱۲۰ رو ۸۰ یا کمتر باشد، باید هر دو سال یکبار فشار خون‌تان را بررسی کرده و اگر بالاتر باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مرتبا این فاکتور را چک کنید. در صورت تشخیص فشار خون بالا، باید از نظر دیابت نیز معاینه شوید.

آلت: مشاوره آنلاین پزشکی در مشوِرَپ

واکسیناسیون

شما باید هر ساله واکسن آنفولانزا بزنید، به خصوص اگر بیش از ۶۵ سال سن دارید یا سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است.

همچنین هر ۱۰ سال باید واکسن کزار – دیفتری را دریافت کنید. اگر کمتر از ۲۶ سال دارید (این مورد در پروتکل‌های جدید به ۴۵ سال رسیده است)، باید واکسن HPV بزنید. همچنین اگر هرگز آبله مرغان نگرفته‎اید، باید واکسن واریسلا تزریق کنید.

ماموگرافی

ماموگرافی چیست؟ همه زنان باید از طریق ماموگرافی برای بررسی سرطان پستان اقدام کنند. اینکه هر چند وقت یکبار باید این معاینه را انجام دهید، به سن شما بستگی دارد. زنان ۵۰ تا ۷۵ سال، هر سال باید ماموگرافی انجام دهند. برای زنان بالای ۷۵ سال، هیچ توصیه‌ای وجود ندارد زیرا تحقیقات کافی در مورد تاثیرات ماموگرافی بر روی زنان در این گروه سنی انجام نشده است.

معاینه پستان

با شروع ۴۰ سالگی، به صورت سالانه باید معاینات پستان را زیر نظر پزشک زنان انجام دهید. ‌‌‌آن‌ها از نظر بصری و با انجام معاینات دستی، پستان‌های شما را از نظر تفاوت در اندازه یا شکل، بثورات، فرو رفتگی و برجستگی بررسی‌‌‌ می‌کنند. ‌‌‌آن‌ها همچنین ممکن است بررسی کنند که آیا از نوک پستان شما هنگام فشار دادن مایعی خارج می‎شود یا خیر.

شما باید نسبت به ظاهر پستان‎های خود آگاه باشید و هر گونه تغییر را به پزشک‌تان اطلاع دهید.

غربالگری سرطان روده بزرگ

پس از ۵۰ سالگی، باید غربالگری سرطان روده بزرگ را شروع کنید. آزمایشات احتمالی برای تشخیص این بیماری شامل موارد زیر است:

  • آزمایش مدفوع به صورت سالانه
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف‎پذیر (هر پنج سال)
  • کولونوسکوپی (هر ۱۰ سال)
  • کولونوسکوپی توموگرافی کامپیوتری (هر پنج سال)

اگر در معرض خطر سرطان روده بزرگ هستید، ممکن است دفعات بیشتری نیاز به غربالگری داشته باشید.

تست تراکم استخوان

زنان بالای ۶۵ سال باید از نظر پوکی استخوان مورد بررسی قرار گیرند. اگر تا به حال سابقه شکستگی در استخوان‌هایتان داشته‌اید، پس از یائسگی باید آزمایش تراکم استخوان انجام دهید. البته افراد زیر ۶۵ سال هم اگر عوامل خطر دارند، باید این آزمایش را به صورت سالانه انجام دهند.

تست شنوایی

شنوایی‌سنجی، شنوایی شما را در سطوح مختلف و شدت آن بررسی‌‌‌ می‌کند. بنا به تشخیص پزشک ممکن است سالی یک بار به این تست نیاز داشته باشید.

واکسن ذات‌الریه

افراد بالای ۶۵ سال باید حداقل یک بار واکسن ذات‌الریه را دریافت کنند. اگر فردی قبل از ۶۵ سالگی این واکسن را دریافت کرده، توصیه می‎شود یک دوز دیگر آن را با فاصله ۵ سال از واکسن قبلی بعد از ۶۵ سالگی دریافت نماید.

آزمایش دیابت

اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید، ممکن است از ۴۰ سالگی هر سه سال یکبار از نظر احتمال ابتلا به این بیماری بررسی شوید. اگر فشار خون شما بیش از ۱۳۵ روی ۸۰ یا سطح کلسترول شما بالا باشد، پزشک ممکن است شما را از نظر دیابت نوع ۲ غربال کند.

عوامل خطر دیابت عبارتند از:

  • بی‌تحرکی جسمی
  • چاقی شدید
  • داشتن یک خویشاوند درجه یک مبتلا به دیابت
  • رژیم غذایی نامناسب

انجام روتین این آزمایشات باعث می‌شود تا نسبت به بدن‌تان آگاه باشید و سلامتی‌تان را حفظ کنید.

بدون نظر

ورود