ارزان ترین مقصد تحصیلی اروپا کجاست؟

ارزان ترین مقصد تحصیلی اروپا کجاست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ارزان ترین مقصد تحصیلی اروپا کدام کشور است؟ برخی کشورهای اروپایی به دلایل مختلف، تسهیلات بیشتری را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته‌اند و هزینه تحصیل و زندگی در آنها پایین‌تر است.

مشکلات اقتصادی کشور و افزایش بی سابقه قیمت ارز طی این چند سال باعث شده تا ایرانی‌ها برای مهاجرت تحصیلی به اروپا با چالش‌های مالی مواجه شوند. از هزینه‌های آزمون زبان، اخذ پذیرش، گرفتن ویزا، بلیط هواپیما و… که بگذریم، اصل کار همان هزینه مربوط به شهریه و زندگی در کشور مقصد است. در این شرایط، طبیعی است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به دنبال ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل باشند.

به این نکته دقت داشته باشید که ارزان بودن یک کشور برای تحصیل به معنی کیفیت پایین دانشگاه‌ها و امکانات تحصیلی آن کشور نیست و این موضوع صرفا به سیاست‌های سیستم آموزشی هر کشور و میزان بودجه آموزش آنها ارتباط دارد.

کشورهای ارزان برای تحصیل در اروپا

قبل از معرفی کشورهای ارزان برای تحصیل در اروپا بهتر است به این نکته اشاره کنیم که با دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانید در هر کشوری حتی انگلیس (به عنوان یکی از گران‌ترین کشورها از لحاظ تحصیل) با هزینه پایین تحصیل کنید. اما کشورهایی که در این مطلب معرفی می‌شوند، بدون در نظر گرفتن بورسیه نیز هزینه تحصیل مناسبی را دارند.

تحصیل رایگان در آلمان

آلمان را شاید بتوان بهترین کشور دنیا برای تحصیل ارزان قیمت معرفی کرد. این کشور ضمن اینکه از سیستم آموزشی قدرتمند و دانشگاه‌های سطح بالا برخوردار است، از لحاظ هزینه تحصیل هم شرایط فوق العاده‌ای را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است.

در هر مقطعی که قصد تحصیل در آلمان را داشته باشید، می‌توانید به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید. البته دقت داشته باشید که این موضوع مربوط به دانشگاه‌های دولتی آلمان می‌شود. شاید چالش اصلی برای تحصیل در آلمان، نیاز به تسلط بر زبان آلمانی است زیرا اکثر برنامه‌های تحصیلی در این کشور به زبان آلمانی تدریس می‌شوند.

با این وجود، حتی اگر قصد تحصیل در برنامه‌های انگلیسی زبان و دانشگاه‌های خصوصی را هم داشته باشید باز هم آلمان جزو ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است. به همین دلیل است که طی این چند سال، کار موسسات آموزش زبان آلمانی در کشورمان حسابی رونق گرفته و بسیاری از ایرانی‌ها تمایل دارند که برای ادامه تحصیل به آلمان بروند.

با این وجود اگر هنوز هم نگران هزینه‌های زندگی در آلمان مثل خورد و خوراک، حمل و نقل و… هستید، می‌توانید برای بورسیه‌های تحصیلی متنوع آلمان اقدام کنید. برای این موضوع باید از رزومه تحصیلی و پژوهشی قابل توجهی برخوردار باشید.

تحصیل ارزان در اوکراین

اوکراین یکی از کشورهای شرق اروپاست که طی سالیان اخیر سرمایه گذاری بیشتری را روی تحصیل آکادمیک انجام داده و تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های این کشور رو به افزایش است. شرایط اخذ پذیرش و ورود به دانشگاه‌های اوکراین راحت‌تر از برخی کشورهای اروپایی بوده و مدارک دانشگاه این کشور از اعتبار کافی برخوردار است.

اگرچه تحصیل در اوکراین مثل آلمان رایگان نیست اما هزینه‌های تحصیل در این کشور کاملا مقرون به صرفه است. هزینه تحصیل در اوکراین کاملا بستگی به انتخاب‌های شما خواهد داشت:

  • رشته تحصیلی: هزینه تحصیل در رشته‌های مختلف با هم فرق دارد و به عنوان مثال تحصیل در رشته پزشکی هزینه به مراتب بالاتری نسبت به سایر رشته‌ها خواهد داشت
  • دانشگاه محل تحصیل: تعدادی از دانشگاه‌های اوکراین مثل National Technical University، Mechnikov National University، Sumy State University و… جزو دانشگاه‌های ارزان اوکراین محسوب می‌شوند.
  • زبان تحصیل: برنامه‌های تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین به ۳ زبان اوکراینی، روسی و انگلیسی ارائه می‌شود. شهریه برنامه‌های اوکراینی و روسی کمتر از برنامه‌های انگلیسی زبان است.

به طور کلی، هزینه تحصیل و زندگی در اوکراین نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی پایین‌تر است و از لحاظ اقتصادی یک گزینه عالی برای ادامه تحصیل در خارج محسوب می‌شود. ضمن اینکه در حین تحصیل می‌توانید کار کنید و بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را تامین نمایید.

تحصیل رایگان در نروژ

نروژ هم مانند آلمان امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. در دانشگاه‌های دولتی نروژ می‌توانید بدون پرداخت هزینه تحصیل کنید. از این لحاظ، کشور نروژ ارزان ترین کشور اسکاندیناوی برای تحصیل محسوب می‌شود. ضمن اینکه کیفیت تحصیل در نروژ نیز سطح بالایی دارد و دانشجویان می‌توانند روی پروژه‌های تحقیقاتی بزرگی کار کنند

با وجود امکان تحصیل در نروژ بدون پرداخت شهریه، هزینه‌های زندگی در این کشور نسبتا بالاست و باید قبل از انتخاب نروژ، به این موضوع فکر کرده باشید. البته با کار دانشجویی در حین تحصیل می‌توانید تا حد زیادی این مشکل را حل کنید. ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید که برنامه‌های تحصیلی انگلیسی زبان در دانشگاه‌های نروژ چندان زیاد و متنوع نیست.

در ادامه نام برخی از دانشگاه‎‌های رایگان نروژ برای تحصیل دانشجویان بین المللی آورده شده است:

  • دانشگاه علوم و فناوری ‌‌نروژ (Norwegian University of Science and Technology)
  • دانشگاه نوردلند (University of Nordland)
  • دانشگاه برگن (University of Bergen)

تحصیل ارزان در ایتالیا

ایتالیا هم یکی از کشورهایی است که در لیست ارزان ترین مقصد تحصیلی اروپا قرار می‌گیرد. شهریه دانشگاه‌های ایتالیا برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است. ضمن اینکه تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا رایگان است. علاوه بر این باید به هزینه زندگی در ایتالیا اشاره داشته باشیم که نسبت به سایر کشورهای اروپایی پیشرفته ارزان‌تر است.

ایتالیا دانشگاه‌های خوب و شناخته شده‌ای دارد که مدارک آنها دارای اعتبار بین المللی است. اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا با شهریه ارزان کار خیلی سختی نیست اما حتی اگر موفق به انجام این کار نشوید، دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا هم شهریه‌های مناسبی برای تحصیل در ایتالیا فراهم آورده اند. در زیر نام چند مورد از دانشگاه‌های سطح بالا و در عین حال ارزان ایتالیا آورده شده است:

  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه سیه نا
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه ساپینزا
  • دانشگاه لورنزو مدیچی

اگر هنوز هم در انتخاب ایتالیا به عنوان یک کشور ارزان برای تحصیل شک دارید، باید بدانید که در حین تحصیل امکان کار کردن و کسب درآمد را خواهید داشت. ضمن اینکه ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای جهان است و در زمان تحصیل می‌توانید از زندگی در این کشور توریستی نهایت لذت را ببرید.

تحصیل ارزان در قبرس

قبرس یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل ارزان در اروپا محسوب می‌شود. کیفیت بالای آموزش آکادمیک، اعتبار مدارک دانشگاهی و ارائه برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی در کنار شهریه پایین دانشگاه‌ها از جلمه دلایلی است که دانشجویان ایرانی را مشتاق به مهاجرت تحصیلی به قبرس کرده است. ضمن اینکه قبرس از لحاظ جغرافیایی نیز به ایران نزدیک‌تر است و مشکلات رفت و آمد کمتری دارد.

هزینه تحصیل در قبرس بر اساس موارد مختلفی از جمله رشته تحصیلی، زبان تحصیل و دانشگاه مورد نظر متفاوت خواهد بود. ضمنا در حین تحصیل در قبرس می‌توانید به صورت همزمان کار کنید و بخشی از هزینه تحصیل و زندگی را نیز تامین نمایید.

تحصیل ارزان در یونان

متاسفانه یا خوشبختانه کشور یونان با مشکلات اقتصادی زیادی طی یک دهه اخیر مواجه بوده و همین موضوع باعث شده تا این کشور به یک فرصت عالی برای تحصیل و سرمایه گذاری خارجی‌ها تبدیل شود. ضمن اینکه این کشور از لحاظ مسافت به ایران نزدیک است.

یونان را می‌توانیم جزو ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل دانشجویان بین المللی بدانیم. علاوه بر این، هزینه تحصیل در یونان نیز به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی پایین‌تر است. همین موارد باعث محبوبیت یونان بین دانشجویان ایرانی شده است.

در نهایت با توجه به هدفی که از مهاجرت تحصیلی دارید و همچنین شرایط مختلف از جمله وضعیت مالی می‌توانید یکی از این کشورها را برای ادامه تحصیل در خارج انتخاب کنید. کارشناسان مجموعه لتسگویونی letsgouni.com به عنوانی یکی از مجموعه‌های شناخته شده در حوزه مهاجرت تحصیلی به شما کمک می‌کنند تا بهترین کشور اروپایی برای تحصیل ارزان را انتخاب کرده و مقدمات اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور مورد نظرتان را فراهم خواهند کرد.

بدون نظر

ورود