نکات اساسی فرزندپروری از سلامتی کودک تا تربیت کودک

نکات اساسی فرزندپروری از سلامتی کودک تا تربیت کودک

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر فرزندپروری را استرس‌زا می‌دانید و از تکرار یک حرف، داد زدن و این احساس که فرزندتان به حرف شما گوش نمی‌دهد خسته شده‌اید لازم است بدانید برخی نکات اساسی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند فرزندپروری موثرتری داشته باشید. رعایت این نکات باعث می‌شود که نه‌تنها در حال حاضر، بلکه در آینده نیز فرزندان سالم‌تر و موفق‌تری داشته باشید. در ادامه با نکات اساسی فرزندپروری از سلامتی کودک تا تربیت کودک آشنا می‌شوید.

نکات اساسی سلامت کودک

مطمئنا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما به‌عنوان والدین این است که فرزند سالمی داشته باشید. اگرچه این موضوع همیشه کار ساده‌ای نیست اما برخی روش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که از سلامت فرزند خود مراقبت کنید. در ادامه با نکات اساسی سلامت کودک آشنا می‌شوید.

میوه و سبزیجات را در وعده‌های غذایی قرار دهید

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند که هر کودکی به آن‌ها نیاز دارد. این مواد مغذی می‌توانند تولید گلبول‌های سفید خون و اینترفرون‌های بدن که با عفونت مبارزه می‌کنند را افزایش دهند.

دود سیگار را منع کنید

استعمال دود سیگار باعث مشکلات سلامتی بی‌شماری در نوزادان و کودکان می‌شود، ازجمله حملات مکرر و شدید آسم، عفونت‌های تنفسی، عفونت گوش و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد. به همین دلیل، مهم است که فرزندتان در خانه در معرض دود سیگار قرار نگیرد.

کودک را به مسواک زدن تشویق کنید

خرابی‌های دندان، یکی از رایج‌ترین مشکلات در کودکی است که اگر درمان نشوند می‌توانند باعث درد و عفونت و درنتیجه مشکلات غذا خوردن، صحبت کردن و بازی کردن شوند؛ بنابراین، مهم است که فرزندتان را تشویق کنید که برای سلامت دهان خود حداقل دو بار در روز مسواک بزند.

خانوادگی ورزش کنید

همانطور که ورزش کردن برای بزرگسالان مفید است برای کودکان نیز فواید بسیار زیادی دارد. ورزش به کودکان کمک می‌کند که سیستم قلبی عروقی آن‌ها سالم بماند و سلول‌های کشنده طبیعی در بدن آن‌ها افزایش یابد؛ بنابراین، مهم است که به‌صورت خانوادگی ورزش کنید تا فرزندتان نیز به ورزش کردن تشویق شود.

ساعت خواب کودک را زودهنگام تنظیم کنید

کمبود خواب می‌تواند با کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن در حمله به میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی، کودکان را مستعد ابتلا به بیماری کند. کودکان بسته به سن خود روزانه به بین ۱۰ تا ۱۶ ساعت خواب نیاز دارند.

اجازه دهید کودک در کارهای آشپزخانه به شما کمک کند

تهیه غذای سالم برای کودک با آموزش عادات غذایی سالم به او متفاوت است. اجازه به کودک برای مشارکت در آشپزی، تهیه غذاهای سالم و در کنار آن، مهارت‌هایی مثل صبر و اندازه‌گیری را به کودک می‌آموزد.

نکات اساسی تربیت کودک

تربیت کودک به اندازه سلامت او اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند در برخی موارد بسیار چالش‌برانگیز باشد. بااین‌حال، آگاهی از برخی نکات به شما کمک می‌کند که فرزندی سالم و شاد داشته باشید و بتوانید او را برای بزرگسالی و چالش‌های آن آماده کنید. در ادامه با این نکات آشنا می‌شوید.

آنچه شما انجام می‌دهید مهم است

فرزندتان از آنچه انجام می دهید نحوه رفتار کردن را یاد می‌گیرد. برای مثال، او از شما یاد می‌گیرد که چگونه از سلامت خود مراقبت کند یا با دیگران چگونه رفتار کند. این امر یکی از مهم‌ترین اصول فرزندپروری است. بنابراین، مهم است که قبل از هر واکنشی فکر کنید و سریع عکس‌العمل نشان ندهید. برای مثال از خودتان بپرسید: «من می‌خواهم چه کاری انجام بدهم و این کار من چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد؟»

در زندگی فرزندتان درگیر باشید

درگیر بودن در زندگی کودک می‌تواند دشوار باشد و این اغلب به این معناست که لازم است در اولویت‌های خود تجدیدنظر کنید و آن‌ها را دوباره تنظیم کنید. این امر نیازمند فداکاری شما و حضور کامل جسمی و روحی شما در زندگی کودک است و البته به این معنا نیست که تکالیف کودک را به‌جای او انجام دهید.

فرزندپروری خود را متناسب با فرزندتان تنظیم کنید

همگام با رشد کودکتان عمل کنید. فرزندتان در حال بزرگتر شدن است و لازم است که تاثیر سن او بر رفتارش را در نظر بگیرید. همان انگیزه استقلال در فرزند سه‌ساله شما که باعث می‌شود «نه» بگوید، انگیزه او برای یادگیری توالت رفتن نیز هست. همان رشد فکری فرزند ۱۳ ساله شما که باعث می‌شود در کلاس کنجکاو باشد موجب می‌شود که با شما نیز بحث کند.

قوانینی را وضع و تنظیم کنید

اگر رفتار فرزندتان را در کودکی مدیریت نکنید، او به‌سختی یاد می‌گیرد که چگونه رفتارهایش را مدیریت کند. در هر ساعت شبانه‌روز شما لازم است پاسخ این سوال‌ها را بدانید: «فرزند من کجاست؟»، «چه کاری انجام می‌دهد؟» و «چه کسی با فرزندم است؟» قوانینی که برای فرزندتان تعیین می‌کنید قوانینی می‌شوند که او بعدا برای خود تعیین می‌کند.

استقلال کودک را تقویت کنید

تعیین محدودیت‌ها به فرزندتان کمک می‌کند که احساس خودکنترلی داشته باشد. از سوی دیگر، تشویق استقلال در کودک باعث می‌شود که او هدایت خودش را یاد بگیرد. هردوی این موارد برای موفقیت در زندگی الزامی هستند.

ثابت‌قدم باشید

اگر قوانینتان هرروز و به صورتی غیرقابل‌پیش‌بینی عوض شوند، رفتار غلط فرزندتان ناشی از فرزندپروری شماست نه از او. مهم‌ترین ابزار تربیت کودک، ثابت‌قدم بودن است و مهم است که در فرزندپروری قوانینی قابل‌مذاکره را تعیین کنید و در مورد آن با فرزندتان صحبت کنید.

با فرزندتان، محترمانه رفتار کنید

بهترین راه برای اینکه از فرزندتان رفتار محترمانه دریافت کنید این است که با او محترمانه رفتار کنید. با کودک مودبانه صحبت کنید، به عقاید او احترام بگذارید، وقتی صحبت می‌کند به او توجه کنید و با او مهربانانه رفتار کنید. نحوه برخورد شما با فرزندتان، به پایه و اساس روابط او با دیگران تبدیل می‌شود.

از تربیت خشن خودداری کنید

تحت هیچ شرایطی نباید فرزندتان را کتک بزنید. کودکانی که از والدین خود کتک می‌خورند معمولا در رابطه با همسالان خود بیشتر دچار مشکل می‌شوند. آن‌ها معمولا به کودکانی قلدر تبدیل می‌شوند که برای حل اختلافات خود با دیگران، از روش‌های خشونت‌آمیز استفاده می‌کنند.

درنهایت، به یاد داشته باشید برای اینکه در فرزندپروری موفق‌تر باشید لازم است به نیازهای خودتان نیز توجه کنید. این امر باعث می‌شود که بتوانید در رعایت نکات اساسی فرزندپروری از سلامتی کودک تا تربیت کودک، عملکرد بهتری داشته باشید. علاوه بر این، وقتی به سلامت جسم و روان خود اهمیت می‌دهید می‌توانید الگوی خوبی برای فرزندتان در خودمراقبتی باشید.

منبع: وب سایت همیار تربیت کودک و فرزند پروری گهواره

دیجیاتو
بدون نظر

ورود