مبارزه کیمیا علیزاده با تکواندوکار ایرانی در المپیک توکیو!

مبارزه کیمیا علیزاده با تکواندوکار ایرانی در المپیک توکیو!

کیمیا علیزاده تکواندوکار ایرانی که به آلمان مهاجرت کرده، در المپیک توکیو حریف نماینده ایران خواهد شد.

دیگر چیزی تا آغاز المپیک توکیو باقی نمانده است و جمعی از نمایندگان کشورمان نیز در این رقابت ها در رشته های مختلف ورزشی به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

اما نکته ی قابل توجه تقابل ورزشکاران ایرانی که به سایر کشورها پناهنده شده یا زیر پرچم کشور دیگری به میدان می روند با نمایندگان ورزش کشورمان است.

طی سال های اخیر برخی از ورزشکاران ایرانی از ایران مهاجرت کرده و برخی نیز قرار است در قالب تیم پناهجویان در مسابقات المپیک توکیو شرکت کنند. احتمال تقابل آن ها با نمایندگان ورزش ایران زیاد است که یکی از مهم ترین آن ها مورد کیمیا علیزاده است.

از تیم تکواندوی زنان ایران، ناهید کیانی جواز حضور در المپیک توکیو را کسب کرده که به زودی شاهد تقابل او با کیمیا علیزاده خواهیم بود.

ناهید کیانی

چندی قبل وبسایت رسمی کمیته بین المللی المپیک فهرستی از ورزشکارانی از رشته های مختلف را منتشر کرد که در قالب تیم پناهجویان در این مسابقات شرکت خواهند کرد. در این فهرست ۲۹ نفره نام ۴ ورزشکار ایرانی هم به چشم می خورد. کیمیا علیزاده و دینا پور یونس لنگرودی در رشته تکواندو، جواد محجوب در رشته جودو و هامون درفشی پور در رشته کاراته، ۴ ایرانی تیم پناهجویان در مسابقات المپیک توکیو هستند.

مهاجرت کیمیا علیزاده ، تنها بانوی مدال‌ آور ایران در تاریخ المپیک، یکی از خبرهای جنجالی سال ۹۸ بود و شوک بزرگی به ورزش ایران وارد کرد. کیمیا علیزاده قهرمان تکواندوی ایران که مدال برنز المپیک، نشان‌ های نقره و برنز رقابت‌ های قهرمانی بزرگسالان و مدال طلای نوجوانان جهان در کارنامه ی او دیده می‌ شود دو سال قبل تصمیم به ترک زادگاهش گرفت.

علیزاده که به دلیل مصدومیت فرصت پرچمداری کاروان ورزشی ایران در بازی‌ های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را از دست داده بود، به همین دلیل نتوانست در تورنمنت‌ های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کند. او موفق نشد در دیدارهای انتخابی تیم ملی تکواندو حضور پیدا کند و در تمام این مدت در کمپ‌ های تمرینی و کلینیک‌ های درمانی در خارج از کشور شرکت می‌ کرد اما هر بار به ایران بازمی‌ گشت.

آخرین بار کیمیای تکواندو ایران به هلند رفت و این بار زمان بازگشت او طولانی شد تا آنکه شایعه ی مهاجرت او مطرح شد و در این میان تصاویر بی حجابی نیز از علیزاده در کنار تکواندوکاران اروپایی منتشر شد. تردیدها درباره ی بازگشت کیمیا علیزاده ادامه داشت تا آنکه او با انتشار نامه‌ ای سرگشاده در اینستاگرام خود، رسماً خبر مهاجرتش از ایران را تأیید کرد. پست جنجالی کیمیا علیزاده بازتاب گسترده ای در داخل و خارج کشور داشت. چند روز بعد نیز تصاویر بی حجاب دیگری از کیمیا علیزاده به همراه همسرش، حامد معدنچی منتشر شد که آن ها را در مراسم یادبود کشته شدگان سقوط هواپیمای اوکرایی در دانشگاهی در هلند نشان می داد.

کیمیا علیزاده کمی بعد به همراه همسرش از هلند راهی آلمان شد و در نخستین کنفرانس خبری خود پس از مهاجرتش اعلام کرد دیگر به بازگشت به ایران فکر نمی‌ کند و در تلاش است تا با کسب شهروندی آلمان همراه تیم المپیک این کشور عازم مسابقات المپیک توکیو ژاپن شود.

اواخر سال گذشته بود که رسانه های آلمان از تأیید درخواست پناهندگی کیمیا علیزاده خبر دادند. اتحادیه تکواندوی آلمان اعلام کرد که این ورزشکار می تواند در مسابقات مقدماتی اروپا برای کسب سهمیه المپیک شرکت کند. با این حال کیمیا علیزاده در مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره اروپا که در اردیهشت ماه برگزار شد، نتوانست به فینال راه یابد و از کسب سهمیه المپیک بازماند. علیزاده در نهایت با استفاده از سهمیه ی اختصاصی کمیته المپیک برای تیم پناهجویان توانست شانس حضور در المپیک را پیدا کند.

کیمیا علیزاده زنوزی متولد سال ۱۳۷۷ در شهر کرج و اصالتاً آذری است. مادرش اهل استان اردبیل و پدرش نیز اهل شهر زنوز شهرستان مرند است. کیمیا فرزند بزرگ خانواده است و یک برادر کوچک تر از خود دارد.

کیمیا علیزاده در سال ۹۷ با حامد معدنچی متولد ۱۳۶۸، والیبالیست پیشین تیم ملی، ازدواج کرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • رحمان تیر ۱۲, ۱۴۰۰

    حالا اون عده که ایشون رو افتخار می دونستند تحویل بگیرند. وقتی ورزشکاری به اسم ایران بازی نکنه پیروزیش هیچ افتخار و ارزشی نداره. وقتی حریف ورزشکارهامون هم باشه آرزوی شکست براش می کنیم.

  • Zzzz تیر ۲۷, ۱۴۰۰

    واقعا تاسف داره و باعث حقارته که مقابل کشورت مبارزه کنی!
    این همه ورزشکار ماهر و خوب داریم که باوجود سختی ولی بازم تو وطن خودشون موندن و پرچم کشورشونو بالا بردن ولی این….
    ایشاالله که ببازه و پرچم کشور ایران بره بالا نه آلمان.
    ما آرزوی برد کسی رو میکنیم که افتخار کشورمون باشه، نه حریف!
    به امید پیروزی ناهید کیانی.??????

  • رضا تیر ۲۷, ۱۴۰۰

    علیزاده در مقابل ایران! واقعا مایه تاسفه.
    یا رب مباد آنکه گدا معتبر شود.

  • مهدی مهریزی مرداد ۲, ۱۴۰۰

    به امید پیروزی کیمیا علیزاده عزیز❤❤❤❤