چوب حراج بر یکی از اولین کفش های نایکی با ارزش تقریبی ۱.۲ میلیون دلار

چوب حراج بر یکی از اولین کفش های نایکی با ارزش تقریبی ۱.۲ میلیون دلار

یک جفت کفش کتابی کهنه و قدیمی که بیل باورمن موسس برند نایکی شخصا با دست هایش آن را دوخته و نمونه اولیه از لوگوی برند نایکی را دارد قرار است که در مزایده ای به فروش گذاشته شود و پیش بینی شده که با قیمت ۱.۲ میلیون دلار فروخته خواهد شد.

این کفش کمیاب که در دهه ۱۹۶۰ میلادی برای رقابت های دو و میدانی ساخته شد و اوایل دهه ۷۰ نیز تغییراتی در آنها اعمال گردید بیانگر فصل بسیار مهمی از تاریخچه برند نایکی است. گفته می شود کفش های کتانی نایکی در اصل برای یکی از ورزشکاران المپیکی کانادا به نام هری جروم طراحی شدند.

این کفش ها که طبق آنچه در بالا گفته شد لوگوی اولیه نایکی را روی خود دارند، درست زمانی ساخته شده اند که بیل باورمن مشغول بررسی ایده راه اندازی برند نایکی بوده و دست بر قضا لوگویی که روی آنها دیده می شود شباهت بسیار بالایی با لوگوی نایکی دارد.

هری جروم در سال های فعالیت خود توانست هفت رکورد جهانی را به ثبت برساند و در رقابت های المپیک تابسان ۱۹۶۴ میلادی توکیو نیز مدال برنز مسابقات دو میدانی را دریافت کرد.

کفش نایکی

کفی به کار رفته در این کفش ها اولین نوآوری ارائه شده توسط نایکی بود که بعدها در مدل کفش های المپیک ۱۹۷۲ نیز ارائه شد. گفته می شود که از این مدل کفش نایکی تعداد محدودی در سراسر دنیا وجود دارد که یکی از آنها نیز در یک کلکسیون ویژه در کتابخانه شوالیه دانشگاه اورگان نگهداری می شود.

براساس شنیده ها ایده کفی های خاص این کفش درست زمانی به ذهن باورمن خطور کرد که در اورگان آمریکا مشغول صرف صبحانه بود و با دیدن وافل روی میز به این فکر افتاد که طرحی مشابه به وافل را برای کفی کفش های خود بسازند. در سال ۱۹۶۴ میلادی باورمن که مربی دو و میدانی دانشگاه اورگان بود به همراه یکی از ورزشکاران سابق تیم دانشگاه به نام فیل نایت برند ورزشی روبال آبی را تاسیس کرد.

باورمن در ادامه متوجه شد که کفش ورزشکاران عضو تیم دانشگاه در فاصله کمی بعد از استفاده پاره می شود و از استحکام خوبی برخوردار نیستند و در هوای بد سر می خورند. به همین خاطر او تصمیم گرفت کفشی تولید کند که اصطکاک و دوام لازم را داشته باشد.

در صبح یکی از روزهای سال ۱۹۷۱ میلادی او و همسرش مشغول صرف وافل صبحانه بودند که ناگهان ایده طراحی کفی وافل به ذهنش خطور کرد.

در سال ۱۹۷۸ میلادی برند ورزشی روبان آبی ناکش را به نایکی تغییر داد و کمی بعد این شرکت خط تولید لباس ورزشی خود را هم راه انداخت و از مایکل جردن ستاره افسانه ای بسکتبال آمریکا خواست که در تبلیغاتش حضور پیدا کند.

قرار است در مزایده کفش های نایکی یک جفت کفش کانورس هم که مایکل جردن در المپیک سال ۱۹۸۴ به پا داشته به فروش گذاشته شود. ارزش تقریبی این کفش ها ۱۰۰ هزار دلار اعلام شده. همچنین قرار است که چوب حراج به کفش های طلای مایکل جانسون نیز زده شود. این مزایده به صورت آنلاین و در تاریخ ۲۳ جولای در سایت Sothebys.com آغاز می شود یعنی همزمان با مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو.

 

بیشتر بخوانید:

فروش کپی تابلو مونا لیزا در حراجی به قیمت ۳۶۵ هزار دلار

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود