انتقال یک مرد مراکشی از گوانتانامو به کشورش بعد از ۲۰ سال بازداشت بدون اتهام

انتقال یک مرد مراکشی از گوانتانامو به کشورش بعد از ۲۰ سال بازداشت بدون اتهام

یک مرد مراکشی که به مدت نزدیک به ۲۰ سال در زندان گوانتانامو نگهداری شده بود، از این زندان به کشورش منتقل شده است. عبداللطیف ناصر ظاهراً در دوران ریاست جمهوری بایدن آزاد شده است. ۵ سال پیش، کمیته بازنگری در وضعیت زندانیان توصیه کرده بود که این زندانی به کشورش بازگردانده شود. در رأی این کمیته آمده است: «این کمیته به این نتیجه رسیده که قانون جنگی بازداشت عبداللطیف ناصر دیگر برای محافظت در مقابل تهدید قابل توجه مداوم برای امنیت ملی ایالات متحده ضروری نیست». برنامه ریزی ها برای بازگرداندن این زندانی به مراکش در دوران باراک اوباما آغاز شد اما با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید متوقف گردید. با خارج شدن ناصر از گوانتانامو اکنون تعداد افراد بازداشت شده در خلیج گوانتانامو به ۳۹ نفر کاهش یافته است.

یک مرد مراکشی که به مدت نزدیک به 20 سال در زندان گوانتانامو نگهداری شده بود، از این زندان به کشورش منتقل شده است.

دولت ایالات متحده در بیانیه ای که آزادی این زندانی مراکشی را تایید می کند گفته است: «دولت ایالات متحده از دولت مراکش به خاطر همکاری بلند مدت در تامین منافع امنیتی ملی هر دو کشور تشکر می کند. ایالات متحده همچنین از پادشاهی به خاطر اشتیاق این کشور در حمایت از تلاش های مداوم ایالات متحده برای تعطیل کردن مرکز بازداشت خلیج گوانتانامو سپاسگزاری می کند». ارگان قانونی خیریه ای که در این سال ها برای آزادی ناصر ۵۶ ساله تلاش می کرده گفته است که در دوران بازداشت، وی از بررسی قانونی و عادلانه پرونده محروم بوده و اتهامی رسمی علیه او مطرح نشده است.

یک مرد مراکشی که به مدت نزدیک به 20 سال در زندان گوانتانامو نگهداری شده بود، از این زندان به کشورش منتقل شده است.

گفته می شود که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، عبداللطیف در یک سلول انفرادی بدون پنجره با لامپ های دائماً روشن نگهداری شده و به وکیل دسترسی نداشته است. به گفته این ارگان خیریه، به دلیل شرایط ناخوشایند بازداشت، ناصر دو بار دست به اعتصاب غذا زده بود. کیتی تیلور که وکالت آقای ناصر را بر عهده داشته در این باره گفته است: «این انتقال نمی تواند دو دهه ای که از زندگی عبداللطیف از بین رفته را به او بازگرداند، کسی که بدون اتهام بازداشت شده بود، اما در نهایت از بازگشت او به خاک مراکش استقبال خواهیم کرد. انتقال دیگر زندانیانی که آزادی آن ها اعلام شده نیز باید بدون تاخیر انجام شود».

بیشتر بخوانید: گوانتانامو؛ زندانی مرموز در خاک کوبا با تنها ۴۰ زندانی و هزینه سالانه نیم میلیارد دلاری

منبع: mirror
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود